Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Har dessvärre inget att jämföra med på min bil men nästa gång jag köper kommer det nog inte bli runflat | |
Hur blir det när du lägger på vinterdäcken? Är de också run flat? | |
Har svårt o tänka att det är däcken det känns som det är hela karossen som svajar när man gjort snabb sväng men ska kolla länkarms bussningarna idag | |
Kan vara värt att besöka en verkstad för felsökning. Det är ju inte gratis heller att byta delar som inte löser problemet. Hur är stötdämparna? Det är ju stötdämparnas uppgift att dämpa sånt beteende. |
|
Vet inte riktigt hur man märker om dämparna är dåliga, det är inga klonkande ljud när man kör över ojämnheter | |
Det är sannolikt inte stötdämparna. Har man en bil med väldigt styva fjädrar som det antagligen är på en sänkt bil med eibach fjädrar, så märks det knappt om dämparna är dåliga. Om du har möjlighet får du gärna lägga in en kopia på det senaste protokollet från hjulinställningen. Så kan man se vilka värden bilen har. Ibland är hjulinställarna bekväma och ställer inte så noggrant... |
|
Det är ju detta som kan vara fördelen med att besöka en verkstad eller om du har annan kunnig person i din närhet. Men om hela karossen gungar och svajar så gör de ju inte sitt jobb. Fjädrarna dämpar och fjädrar ut igen men ger en gungande rörelse som långsamt avtar. Stötdämparnas uppgift är att fånga upp detta svajande som fjädrarna ger och sedan återställa stabiliteten. Bak är de ju separata delar men fram sitter det ju ofta fjäder och dämpare i en del. Om det klonkar när du åker över en ojämnhet är det mer bussningar, länkarmar och annat som låter, dåliga stötdämpare låter inte nödvändigtvis men väghållningen påverkas negativt. |
|
Jag tror inte heller det är sannolikt att det är dämparna, men det är ofta svårt för oss andra att komma med råd då vi är beroende av dina beskrivningar och det gör det svårare än att ha bilen tillgänglig själv. Vi kan ju mena olika saker när vi säger "svajja" "lite snedslitna framdäck" "kunde ligga i 240 helt perfekt" osv. | |
Länk Länk Här är båda hjulinställningarna kolla datum för att se vilken som är vilken! |
|
Man måste ha någon sorts tillstånd/access för att kunna se vad som finns på länkarna. | |
Nu borde man kunna se! | |
Jag har tittat på värdena för hjulinställning och det som framför allt har skett, till det bättre, på den senaste inställningen är att man har justerat camber bak vilket, man hoppade över förra gången. Toe bak har ok värden och justerades en aning från tidigare. Camber fram går ej att justera såvida man inte har justerbara camberplates. Toe värdena fram är ok efter justering som behövdes höger fram. Samma sak förra gången fast då vänster fram. Du kanske skall vara mer försiktig när du kör upp/ner på rännstenskanter. Med de inställningar som gjordes senast borde inte bilen vara svajig eller kräva ständiga små justeringar med ratten under körning. Vilka däck är det som är snett slitna, och var på däcket, in/utsida? |
|
Ska försöka kolla bussningar idag så får se om de är nått som är slitet | |
F21 hade främst i tidig ålder problem med styrväxeln, man fick dessa utbytta mot nya pga sticky steering vilket gör att den upplevs svajig. Det är kulorna som packas samman och kräver lite extra handkraft för att lossna igen. Bilen upplevs spårig och ryckig om man har en sån individ. Det var främst på nya bilar eller bilar med väldigt få kilometrar på klockan som drabbades, men det har även hänt äldre. Nu vet jag inte hur långt din har rullat, det är osannolikt att det här inträffar vid säg +10000 mil. Det var inte heller alla bilar som var drabbade öht. Det är ett långskott och antagligen inte vad du har, men om du kollar allt annat (däck, bussningar, vinklar, stötdämning etc) så kan det vara en sista sak att se efter. |
|
Insida framdäcken | |
Bilen har gått 7000mil | |
Länk Här är fram bussningarna kan ej avgöra om de är bra eller inte för har aldrig sätt en dålig jämfört med en bra så nån av er kanske kan avgöra! Bussningarna bak kändes stabila skulle jag säga |
|
Vad har du för bredd på fälgar och däck? | |
Fälgarna vet jag inte men bak har jag 245 fram 225 däck | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.