Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Bilen känns svajig och instabil när man gör snabbare svängar i allt från 60-200kmh och känns svajig när man bara kör vanligt också samt att man måste vara lite mer alert när man kör (Micro styra) nästan hela tiden Jag gjorde hjulinställning för en vecka sedan då blev micro styrningen aningen bättre men den svajiga båtkänslan finns kvar, Sänkte bilen för ett halvår sedan med EIBACH sänknings fjädrar och då gick den helt perfekt (gjorde hulinställning direkt efter jag sänkte den) har kört ca 3000 mil sen jag sänkte Bytte stabilisatorstagen nu i helgen gjorde ingen skillnad på den svajiga känslan Tror också framdäcken har blivit lite snedslitna och bakdäcken helt nya har samma runflat däck både fram och bak men bak nyare! | |
Jag är ingen expert men när man sänker en bil så blir alla länkarmsbussningar mer påfrestade då alla bussningar har sitt läge från fabrik. Sänker man bilen sen så ligger bussningarna i påfrestning hela tiden och slits mkt fortare. Byt du alla bussningar i fram och bakvagn så blir den som ny igen. | |
Bilen har gått 7000mil tror du det behövs då även fast den är sänkt | |
Hej Ja då sänkningen av bilen förkortar livslängden på länkarmsbussningarna avsevärt. Från fabrik ligger bussningarna i viloläge när bilen står på hjulen, sänker eller höjer man bilen måste man ge bussningarna sitt nya viloläge annars förstörs de mkt fortare då de ligger i påfrestning hela tiden. |
|
Jag har inte lagt märke till några klonkande ljud eller nått sånt | |
Det brukar märkas bl a på slitna framdäck insida då framdäcken vill i färdriktning gå utåt. Länkarmarna flexar lättare och mer i gummina , de blir mjuka mot stabila nya ex. Det vill säga att stabiliteten i bilen avtar, den känns inte lika tajt. Lyft upp bilen och känn på alla leder och länkar fram och bak. Använd gärna nån brytjärn och känn dig fram |
|
Ja framdäcken är lite snedslitna Behöver man göra hjulinställning efter man bytt länkarmsbussningarna? |
|
Det ska du inte behöva göra då länkarmen har fasta lägen mot chassiet, det är de bussningarna som tar/tagit stryk. Men kolla noga först och känn på länkarmsbussningarna fram och bak om de känns mjuka Men för säkerhets skull kan man ju göra en fyrhjulsinställning ändå |
|
Absolut ska kolla det tack! | |
Iom att du gjort en hjulinställning så är ju styrlederna bra annars skulle ju de sagt till om det och inte gjort en inställning för drt går inte om en led är glapp. Själv letar jag stötdämpare bak till en 5 ser som är utrustad med vdc, variabel dämpar kontroll. Jag har hittat nya för mellan 7000-9000/st och man behöver ju 2.. Lycka till nu med bilen och säg gärna till vad nu felet ligger :) |
|
Uppstod de här problemen händelsevis i samband med att du satte på de nya bakdäcken? | |
Nej det kom kanske 3 veckor innan Men upplevde bilen lite svajig innan jag sänkte den också mest därför jag sänkte för jag ville få bilen stabilare och det försvann helt o hållet med sänkningen men sen kom tillbaka nu mitten av sommaren typ |
|
Hur långt har bilen gått sedan ny? | |
7000 mil ca 2500 av de har den varit sänkt | |
Om det är bussningar som är dåliga, vilket det mycket väl kan vara, så brukar det oftast vara dom i bakvagnen som behöver bytas. Dom brukar bli dåliga med "jämna" mellanrum. Justerade hjulinställaren även bakvagnen/-hjulen? | |
Ja de justerade både bak och fram de känns mest att bilen är svajig när man kör på lite sämre asfalt och nät man gör snabba svängar fram o tillbaka de blir liksom att bilen inte följer med tillbaka när man svänger åt andra hållet som att den släpar efter lite | |
Men har bilen i dit tycke alltid varit svajig? Den har varit sänkt i 2500 mil av 7000, det betyder att den sänktes vid 4500 mil, men hur långt hade den gått när du köpte den? Av det jag utläser så var den svajig, du sänkte den, det blev bättre ett tag, men sedan sämre igen? |
|
Köpte bilen vid typ 4400 mil sänkte den vid ca 4500 för jag tyckte den kändes svajig vid omkörningar, gjorde hjulinställning direkt efter jag sänkt den i april var inte svajig efter detta utan gick helt perfekt kunde ligga i 240 utan att bilen var svajig alls utan låg helt perfekt på vägen sen i mitten/ slutet på juli blev den svajig igen. | |
Det var inte så enkelt då att den behövde en hjulinställning, du gjorde det (det var den och inte sänkningen som förbättrade den) och nu har du kört 2500 mil och det behövs igen. Kör man lite mer vårdslöst över trottoarkanter m.m så kan ju bli påverkan samt att man kan ha otur med potthål. | |
Gjorde hjulinställning för 2 veckor sedan bilen blev en aning stabilare men inte helt 100% | |
Jag var inget stort fan av run flat däcken jag hade på min bil (F22 M235i), tyckte den var märkbart spårigare och stötigare med dem gentemot de Michelin Supersport jag satte på runt 5000 mil. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.