|
|
---|---|
Har kört 20-30 min och tempen på kylväskan är 73-75 grader. Är det normalt? En BMW 520d från 2007 Stort tack! | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är generellt sett inte normalt. Nu kan det ta relativt lång tid för dieselmotorer att komma upp i korrekt arbetstemperatur, men detta brukar främst märkas när det är kallt ute. Du verkar ju uppleva det här när utetemperaturen är som idag runt 15-20°C (iallafall här nere i Skåne). Både M47- och M57-motorn har en vanlig termostat (dvs det är ingen karaktärsmappad termostat). Det betyder att den bara har en öppningstemperatur och inget annat. I dokumentionen till M57-motorn så läser jag att dess termostat har en öppningstemperatur på 88°C. Tittar jag sedan på termostaten till din M47-motor (11 51 7 805 811) så står det också 88°C på den. Ser nu att denna termostat (11 51 7 805 811) sitter i både M47- och M57-motorer Länk N46-motorn i min E87 däremot har en karaktärsmappad termostat vilket betyder att motorstyrsystemet kan i detta fall ställa in två olika arbetstemperaturer (beroende på körscenario). Nyare motorer har upp till fyra olika nivåer och ännu modernare har dessutom olika temperaturzoner (high temperature and low temperature) inom blocket och toppen beroende var man vill ha det varmt och där man vill ha det kallare. Här kan man tydligt se de två olika motortemperaturnivåerna som jag framtvingar genom att variera min körning (detta är under en 2 timmar lång körning) Länk |
Stort tack för svar! Ska byta termostat i helgen. Är det bäst att byta båda? | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det kan vara lämpligt att logga temperaturen under en längre körning (där det är garanterat att motorn kommer upp i arbetstemperatur) - se min graf som exempel. Då kan du i mer detalj jämföra beteende före och efter. Inte nödvändigt att göra såklart, men att veta är att kunna. Hmmm, vad menar du med båda (ska nämnas att dieselknattar är inte min starka sida - kan generellt sett väldigt lite om dessa)? |
Tack, det sitter två termostater efter varandra. Beställde båda, byter dem på lördag. Tror det löser problemet. Jag kan inte heller så mycket men är modig att skriva lite :) | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan, sitter det två termostater efter varandra!?! Hur blev det så? Råkade motorkonstruktören klicka två gånger på "Lägg till termostat"? :-) Jag trodde det satt en sån här vanlig sak på dessa M47-motorer Länk Det är ju detalj #8 i skissen nedan Länk Så var sitter den andra termostaten då? Du tänker väl inte på termostaten till EGR-kylaren? Det är ju något helt annorlunda och har inte något direkt att göra med vad du mäter och upplever. Detta då den termostaten inte bör ha något med regleringen av flödet mot kylaren att göra - men än en gång så är ju detta dieselknattar och EGR-pryttlar och jag springer ju åt andra hållet när en dieselknatte kommer knattrandes så min kunskap här är högst grundläggande :-) |
Haha, toppen vi lär oss | |
Hur har du mätt temperaturen på kylvätskan? Tempmätaren på mina BMW visar oljetempen. |
|
Det jag mött är meny 7 i den dolda färddatorn. Först 19 sedan vin-siffrorna adderade sedan meny 7. Antar att det är temp på kylarvätskan? Eller är det någon annan meny? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.