Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej allihop och god kväll! Jag kör som en BMW X3 F25 diesel årsmodell 2017 och jag hör ett missljud när jag precis gasar och missljudet försvinner i höga hastigheter cirka 100 km/timme. Problematiken har jag efter jag har bytt EGR-ventil hos BMW då bilen återkallas och det lät inte lika mycket från början och jag trodde att det var någon plåt som var lös. Men senaste månaderna har blivit värre och jag lyfte upp bilen vid flera tillfällen på OKQ8 men lyckades inte hitta något och alla plåtar verkade som sitta fast på sina platser…… Har någon av er varit med om problematiken och all tips och svar är hjärtligt välkomna! Tack på förhand! Förresten, Jag vill gärna ladda upp en videofil som jag filmat från missljudet idag men det verkar som att det inte går ladda upp videofiler med i inlägget. Josef | |
Hej, Jag vet inget om själva problemet, men för att visa ett foto eller en video här, måste du först ladda upp det/den på någon lämplig sajt och länka dit härifrån. Forumbilder.se är en, men jag vet inte om just den accepterar videos. Prova annars att googla. /Lennart |
|
Tack för tipsen och nu har jag lagt upp filmen på youtube och jag vill tillägga att missljudet kommer från vänstersidan föraren. Linken till youtube: // Josef |
|
Det låter definitivt som en lös plåt. Vet inte vilken dock | |
Jag tycker att det är ett resonansljud. Om du är säker på att ljudet uppkom efter verkstadsbesöket så skulle jag börja med att lyssna efter ljudet i motorrummet. Lyft av motorkåpan (akustikkåpan) och låt någon sitta i bilen och gasa. Det framgår inte av din video om ljudet ökar eller avtar vid högre varv än 1800 rpm? |
|
Hej igen och tack för svaren! :) Matthias: jag trodde också att var en lös plåt men tyvärr det var inte det och jag lyfte också upp bilen på OKq8 och en kompis satt i bilen och startade den på liften medan jag lysnade på ljudet underifrån. Jag lyckades inte hitta missljudkällan för det motorn låter en hel del. Det jag har upptäckt var att tre hjul snurrade och bakhjulen vänster snurrade inte. Det är en fyrhjulsdrift bil och visst det ska alla hjul snurra när bilen körs? tänker jag fel? Jag såg också att en El-kontakt som läckte olja och jag filmat olja läckaget från kontakten och undrar om vad som är pajad som gör att oljalackage uppstår. Ingen lampa lyser i instrumentpanelen. Jag ladar upp videon på läckaget.. Steaman: Ljudet hörs mest när man sitter i bilden och när jag lyssnade på ljudet i motorrummet medan en kompis gasade då hörde jag nästan inget för ljudet från motorn nästan slukar helt missljudet. |
|
Det kan inte vara något löst som sitter under någon av värmeplåtarna som man inte ser? Jag antar att ni inte demonterat något... Om du hör mest inne i kupén kan det också vara ngt under instrumentbrädan. Men jag tycker ljudet är tydligt kopplat till motorns varvtal och saker under instrumentpanelen borde vara frikopplade från motorn. Men man vet aldrig med ljud... |
|
Tack för att ni lagt tid och svarat! Jag uppdaterar att just nu felsökningsresultat visar att Lambdasondsensoren efter katalisatorn samt AUC-sensoren fungerar inte. Jag har tänkt att byta ut transmissionolja samt diffrencialolja i samband med att jag byter ut sensorerna. Det finns en sjö av olika oljatillverkare till bägge ovannända oljor och det gör att man blir förvirrad vilka märka ska man beställa? Tack för svaret! // Josef |
|
Josef: sakta i backarna! Du startar tråden med att något låter/vibrerar. Och nu är du på väg att byta oljor. Ser du själv något samband? Eller har någon övertygat dig? För att inte tala om den dåliga syresensorn efter katalysatorn. Är det en verkstad som försöker lura dig? Och AUC-sensorn som bara är till för att hindra dålig lukt att komma in i kupén utifrån (en finess som säkert var högst motiverad på den gamla dieselrökstiden men som idag är ganska irrelevant. Och absolut inte har det minsta med ursprungsproblemet att göra!) Oljevalet är lätt. Om bilen har en ZF-låda, går det att söka fram en rekommendation från just zf.de. Du måste nog försöka att förklara närmare vad som pågår! /Lennart |
|
Hej Lennart, Ja, bilen vibrerar fortfarande när man gasar och en kollega som är ganska kunnig när det gäller bilar, felsökte min bil med sin felkodläsare (Icarsoft BMM V2) och då hittade vi de två felkoder som handlade om Lambdasond efter katalisator samt AUC-sensor. Vi tagit bort felkoden men de kom tillbaka efter att vi kört en stund. Jag håller med dig om AUC-sensoren och jag ignorerar felkoden men jag undrar om Lambdasond-sensoren efter katalisatorn kan vara orsaken till vibrationen? BMW-påstår att transmissionolja har samma livslängd som själva bilen vilket min kollega samt på nätet i många forum avfärdar BMWs påstående? Min bil har gått ca 17000mil och i historiken visar att man inte har bytt oljorna. // Josef |
|
Hej, Att byta oljor vid 17k är inte fel. Kanske också filter i växellådan. BMW har en konstig inställning där, för ZF anger bytesintervall, lite olika för olika lådor men åtminstone inte "life time fill". Den felaktiga lambdasonden har bara en övervakningsfunktion: kollar så att avgaserna håller "rätt kvalitet". Det är sonden före katalysatorn som styr och som eventuellt hade kunnat ge motorstörningar om den var defekt. Men det är den ju inte (enligt er felkodsutläsning). Så där är det lugnt. Vibrationen har inget med felkoderna att göra. Det låter som typisk resonans, som steaman skrev förut. Och som steaman också skrev - det är ju väldigt viktigt att veta om vibrationerna försvinner vid högre varvtal. Om de gör det, talar ju allt för att det handlar om just resonans, att någonting kommer i självsvängning när motorns oundvikliga vibrationer har rätt frekvens. (En son hade för längesedan ett svårhittat vibrationsljud i sin nya BMW (inte X3). Jag vill minnas att den lokala märkesverkstan gick bet på att hitta källan, men till slut löste en annan verkstad det: Ett illa fixerat bränslerör e d. På en ny bil, alltså.) /Lennart |
|
Hej igen, Jo, jag har tänkt att byta både transmission olja och yransmissionsfilter samtidigt. Det stämmer bra och missljudet försvinner vida höga varvtal jag har också filmat. Om det är resonans och vad som orsaker till det och vilka delar gäller det? är det elektronisk komponenter liksom sensor.... eller mekanisk komponenter i chassin, motorn, växellådan... som kan vara pajat? Som jag skrev tidigare jag lyfte upp bilen på Ok q8 och en kompis var i bilen och gasade men jag lyckades inte hitta något som orsakade missljudet eller jag hörde inte missljudet underifrån för det var mycket annat ljud från motorn och växellådan.... Chassi delarna verkade som satt bra och hittade inte några lösa plåtar heller under motorn och kring växellåda.... Länken till missljudet : // Josef |
|
Som det verkar, en rent mekanisk resonans från någon plåt eller plast som inte sitter helt fixerad. Det behövs inte mycket. Finns det något i handskfacket eller i dörrfickorna som kan orsaka? Inte otänkbart, har varit med om liknande själv. Definitivt inget ”elektroniskt”. /Lennart |
|
Jag har kontrollerat varenda slang, plåtar lådor samt plastdelar i motorummet idag. De flesta satt bra på sina platser men jag har ändå bytt många clipssats som var trasiga eller halvtrasiga mot nya. Men felet tyvärr kvarstod. :/ Jag gör sista försöket och lyfter upp bilen på lift och kontrollera en gång till undersidan av bilen och speciellt avgasrören. Hittar jag inte källan till missljudet då får det bli verkstad. Förresten, jag har inte bytt glödstift på bilen sedan jag köpt den och då var det år 2020 och bilen gått 9300 mil och jag vet inte om tidigare ägaren bytt glödstift på bilen. Nu har bilen gått 17300 mil och det startas lätt och utan problem samt ingen felkod. Hur ofta behöver man byta glödstift och hur vet man att det nu är dags att göra det? jag hörde att bliden blir svårstartad speciellt på vintern... men jag har inte upplevt det ännu. Jag ville beställa transmissionolja samt diffrentialolja men och på länken till differentialolja som jag fick av autodoc för för beställning av varor står det transmissionolja och autodoc hävdade att oljan passade till bilensdifferential? Är diffrentialolja en annanform av tranmissionolja eller? jag lämnar länken till oljorna i fältet. tack på förhand. // Shir Transmissionolja : Länk Diffrectial olja, enligt autodoc: Länk Växellådafilter kit: Länk |
|
Jag föreslår att du läser och frågan BMW-Slangen om oljor i tråden som just nu frågar liknande frågor. Finns ju en risk att han inte läser din tråd med en missledande rubrik. Länk |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jomen, såg faktiskt denna tråden igår :-) Vad jag kan se i reservdelskatalogen så uppges samma typ av differentialolja till alla F25-modeller, nämligen det som BMW kallar "Hypoid Axle Oil G1". I tråden steaman länkar till så tas denna G1 olja upp där och en bra motsvarighet är som sagt "Castrol Transmax Axle Long Life SAE 75W-90 API GL-5" men som nämns i tråden så fungerar de flesta högkvalitativa 75W-90 API GL-5 oljor (som exempelvis Motul Gear 300 75W-90). Samtidigt är även vad BMW kallar "Hypoid Axle Oil G3" godkänd för denna differential. Detta är en 70W-80 API GL-5 olja, det vill säga man har gått ned ett snäpp i både kall- och varmviskositet (enda anledningen till detta är att spara några droppar bränsle per år). En produkt som är officiellt en G3 olja är "Fuchs Titan Sintopoid 4218 SAE 70W-80 API GL-5". Jag gissar att man gick vidare med G1 och tog fram G3 eftersom man redan gått över från Castrol till Fuchs som större leverantör och G3 är en variant av G1 fast enligt Fuchs "recept" (Fuchs EG 4218 recept medans G1 var enligt Castrol BOT 448 recept) men passade samtidigt på att sänka viskositeten som en del av den obligatoriska greenwashing som är så trendigt idag. Däremot många modeller tillverkade från och med 03/2020 ska däremot ha "Hypoid Axle Oil G5" och den är nog lite annorlunda (detta är "Fuchs Titan EG 4399"). Så för att summera så räcker en "Hypoid Axle Oil G1" och ett bra alternativ är Castrol Transmax Axle Long Life SAE 75W-90 API GL-5 Men hittar du andra högkvalitativa 75W-90 API GL-5 (eller 75W-85 API GL-5) fungerar det också som tex Motul Gear 300 75W-90) Fuchs Titan Sintopoid SAE 75W-90 API GL-5 <mfl> Men hittar du "Hypoid Axle Oil G3" olja så fungerar det också som tex Fuchs Titan Sintopoid 4218 SAE 70W-80 API GL-5 Men förstnämnda (Castrol) fungerar finfint så hittar du det så kör på det. Denna kostar lika mycket som den SWAG du länkade till men är bättre. Notera att Autodoc i princip slumpar fram "rekommendationer - du får ärligare och korrektare svar om du rådfrågar en psyopatisk entrepenör. Dessutom så är deras hemsida så hiskeligt rörig att den är i princip oanvändbar - enda sättet att handla där är när man i förväg vet exakt vad produkten heter och kan lägga den direkt i varukorgen (det är så jag handlar där när jag gör det). NOTE! I hela detta inlägg pratar jag naturligtvis om den traditionella bakre differentialen! Om det gäller någon annan differential (främre, mittre) så är all bets off och helt andra oljor gäller... |
Tacka för pedogogiska förklaringen bmw-slangen! Jag vill byta differentialolja på bägge främre och bakre axeln och enligt autodoc länkade diferentialoljan passar till bägge axlarna? om det inte stämmer, kan du rekommendera någon/några andra oljor till främre axeln? tack på förhand. |
|
När jag tittar i RealOEM så verkar det vara olika oljor i främre och bakre diffen: I främre diffen: Hypoid axle oil G2 Bakre diffen: Hypoid axle oil G1 Vill bara påpeka att det inte går att med säkerhet lita på uppgifter utan att veta bilens VIN eller ens veta vilken motor du har i bilen. |
|
VIN: WBAWZ5109H0U78261 Motoreffekt 190 hk / 140 kW Motorvolym 1995 cm3 Drivmedel Diesel Växellåda Automatisk Fyrhjulsdrift |
|
ProPro-medlem 12.874 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Till främre differentialen säger BMW att det ska vara "BMW Hypoid Axle Oil G2" (BMW art.nr 83 22 2 413 511). För denna har jag dock inga andra alternativ då jag är något osäker på denna olja men saknar även kunskap/erfarenhet om främre differentialer (saknar intresse för fyrhjulsdrift, diesel, automatlådor och AC så har nära noll kunskaper inom dessa områden och är således hellre tyst än komma med osanningar). Så här vågar jag inte ge andra rekommendationer än att köpa BMW's egna G2 (av ovan nämnda anledningar). Däremot kan jag spåna, gissa och spekulera lite! Personligen tycker jag att samma högkvalitativa 75W-90 API GL-5 bör också fungera alldeles utmärkt för främre differentialen. Köper man "BMW Hypoid Axle Oil G2" borta i USA så får man en SAE 75W-85 API GL-5 märkt flaska (där det även står BMW Hypoid Axle Oil G2 på den såklart). Men G2 låter ju isåfall identisk som G1 (som också är en 75W-85 olja för en differential)! Det finns inte en snowballs chance in hell att BMW (eller vilket större företag som helst) skulle behålla både G1 och G2 om de var såpass lika att bara en räckte! Inget företag i världen missar en sådan chans för konsolidering! Så uppenbarligen så måste det finnas NÅGON skillnad mellan G1 och G2. Jag har en teori, men är endast en teori... Det finns indikationer på att G1 aldrig var en API GL-5 klassad olja utan bara en API GL-4. Detta matchar inte antagandet om att G1 var en direkt kopia av Castrol BOT 448 men vem säger att det var en direkt carbon copy? Kanske de utgick från Castrol BOT 448 och tog bort en mängd EP-additiv (dessa additiv är DYRA)? En API GL-4 fungerar faktiskt fint i en differential av hypoidtyp med noll eller låg offset, men när du har högre offset så måste du ha API GL-5 (GL-5 specifikationen innebär att oljan klarar mer extrema tryck än GL-4 och detta görs genom att lägga till olika varianter av EP-additiv dvs Extreme Pressure additiv). Förr så vet jag BMW hade låg och hög offset differentialer där bak (kommer ihåg från E30 och E36 att där fanns skillnader) så där fanns ett API GL-5 behov. Men kanske de modernare differentialer (mer kosteffektiva streamlineade) inte hade någon speciellt hög offset och klarade sig med API GL-4. Därmed kunde man specificera denna G1 oljan till dessa (man gick ju över till denna oljan för bilar tillverkade från och med 07/2011). Men främre differentialen är kanske en annan story! Där kanske offseten eller designen är sådan att det krävs API GL-5 och det är därför BMW inte kan återanvända sin G1 olja för dessa differentialer. Istället vispar de ihop en G2 som är samma sak som G1 fast med lite mer EP-additiv! Det är därför jag misstänker att den där högkvalitativa 75W-90 API GL-5 oljan som du häller i bakdifferentialen borde även fungera i denna framdifferential. Men än en gång - allt det här sista är rena spekulationer... |
Tack igen för bra förklaringen och jag får mer och mer kunskap om olika oljor då jag läser dina inlägg. Jag får kolla upp med BMW vad de har för olja till både bakre och främre differentialerna. Jag återkopplar när jag vet mer om orsaken till missljudet samt oljan till differentialen. Ha en trevlig kväll allihop! :) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.