AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
343

BMW X3 F25 årsmodell 2017 Missljud när jag gasar.

Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej allihop och god kväll!
Jag kör som en BMW X3 F25 diesel årsmodell 2017 och jag hör ett missljud när jag precis gasar och missljudet försvinner i höga hastigheter cirka 100 km/timme. Problematiken har jag efter jag har bytt EGR-ventil hos BMW då bilen återkallas och det lät inte lika mycket från början och jag trodde att det var någon plåt som var lös. Men senaste månaderna har blivit värre och jag lyfte upp bilen vid flera tillfällen på OKQ8 men lyckades inte hitta något och alla plåtar verkade som sitta fast på sina platser…… Har någon av er varit med om problematiken och all tips och svar är hjärtligt välkomna! Tack på förhand!

Förresten, Jag vill gärna ladda upp en videofil som jag filmat från missljudet idag men det verkar som att det inte går ladda upp videofiler med i inlägget.



Josef
Hej,

Jag vet inget om själva problemet, men för att visa ett foto eller en video här, måste du först ladda upp det/den på någon lämplig sajt och länka dit härifrån.

Forumbilder.se är en, men jag vet inte om just den accepterar videos.
Prova annars att googla.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Tack för tipsen och nu har jag lagt upp filmen på youtube och jag vill tillägga att missljudet kommer från vänstersidan föraren.

Linken till youtube:



// Josef

Ma
1.208
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det låter definitivt som en lös plåt. Vet inte vilken dock
st
3.377
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tycker att det är ett resonansljud. Om du är säker på att ljudet uppkom efter verkstadsbesöket så skulle jag börja med att lyssna efter ljudet i motorrummet. Lyft av motorkåpan (akustikkåpan) och låt någon sitta i bilen och gasa.

Det framgår inte av din video om ljudet ökar eller avtar vid högre varv än 1800 rpm?

Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej igen och tack för svaren! :)

Matthias: jag trodde också att var en lös plåt men tyvärr det var inte det och jag lyfte också upp bilen på OKq8 och en kompis satt i bilen och startade den på liften medan jag lysnade på ljudet underifrån. Jag lyckades inte hitta missljudkällan för det motorn låter en hel del. Det jag har upptäckt var att tre hjul snurrade och bakhjulen vänster snurrade inte. Det är en fyrhjulsdrift bil och visst det ska alla hjul snurra när bilen körs? tänker jag fel? Jag såg också att en El-kontakt som läckte olja och jag filmat olja läckaget från kontakten och undrar om vad som är pajad som gör att oljalackage uppstår. Ingen lampa lyser i instrumentpanelen. Jag ladar upp videon på läckaget..

Steaman: Ljudet hörs mest när man sitter i bilden och när jag lyssnade på ljudet i motorrummet medan en kompis gasade då hörde jag nästan inget för ljudet från motorn nästan slukar helt missljudet.



Ma
1.208
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det kan inte vara något löst som sitter under någon av värmeplåtarna som man inte ser? Jag antar att ni inte demonterat något...

Om du hör mest inne i kupén kan det också vara ngt under instrumentbrädan. Men jag tycker ljudet är tydligt kopplat till motorns varvtal och saker under instrumentpanelen borde vara frikopplade från motorn. Men man vet aldrig med ljud...
Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Tack för att ni lagt tid och svarat! Jag uppdaterar att just nu felsökningsresultat visar att Lambdasondsensoren efter katalisatorn samt AUC-sensoren fungerar inte. Jag har tänkt att byta ut transmissionolja samt diffrencialolja i samband med att jag byter ut sensorerna. Det finns en sjö av olika oljatillverkare till bägge ovannända oljor och det gör att man blir förvirrad vilka märka ska man beställa? Tack för svaret!

// Josef
Josef: sakta i backarna!

Du startar tråden med att något låter/vibrerar. Och nu är du på väg att byta oljor. Ser du själv något samband? Eller har någon övertygat dig?

För att inte tala om den dåliga syresensorn efter katalysatorn. Är det en verkstad som försöker lura dig?

Och AUC-sensorn som bara är till för att hindra dålig lukt att komma in i kupén utifrån (en finess som säkert var högst motiverad på den gamla dieselrökstiden men som idag är ganska irrelevant. Och absolut inte har det minsta med ursprungsproblemet att göra!)

Oljevalet är lätt. Om bilen har en ZF-låda, går det att söka fram en rekommendation från just zf.de.

Du måste nog försöka att förklara närmare vad som pågår!




/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej Lennart,
Ja, bilen vibrerar fortfarande när man gasar och en kollega som är ganska kunnig när det gäller bilar, felsökte min bil med sin felkodläsare (Icarsoft BMM V2) och då hittade vi de två felkoder som handlade om Lambdasond efter katalisator samt AUC-sensor. Vi tagit bort felkoden men de kom tillbaka efter att vi kört en stund. Jag håller med dig om AUC-sensoren och jag ignorerar felkoden men jag undrar om Lambdasond-sensoren efter katalisatorn kan vara orsaken till vibrationen?

BMW-påstår att transmissionolja har samma livslängd som själva bilen vilket min kollega samt på nätet i många forum avfärdar BMWs påstående? Min bil har gått ca 17000mil och i historiken visar att man inte har bytt oljorna.

// Josef
Hej,

Att byta oljor vid 17k är inte fel. Kanske också filter i växellådan. BMW har en konstig inställning där, för ZF anger bytesintervall, lite olika för olika lådor men åtminstone inte "life time fill".

Den felaktiga lambdasonden har bara en övervakningsfunktion: kollar så att avgaserna håller "rätt kvalitet".
Det är sonden före katalysatorn som styr och som eventuellt hade kunnat ge motorstörningar om den var defekt. Men det är den ju inte (enligt er felkodsutläsning).
Så där är det lugnt.

Vibrationen har inget med felkoderna att göra. Det låter som typisk resonans, som steaman skrev förut.

Och som steaman också skrev - det är ju väldigt viktigt att veta om vibrationerna försvinner vid högre varvtal. Om de gör det, talar ju allt för att det handlar om just resonans, att någonting kommer i självsvängning när motorns oundvikliga vibrationer har rätt frekvens.

(En son hade för längesedan ett svårhittat vibrationsljud i sin nya BMW (inte X3). Jag vill minnas att den lokala märkesverkstan gick bet på att hitta källan, men till slut löste en annan verkstad det: Ett illa fixerat bränslerör e d. På en ny bil, alltså.)



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej igen,
Jo, jag har tänkt att byta både transmission olja och yransmissionsfilter samtidigt.

Det stämmer bra och missljudet försvinner vida höga varvtal jag har också filmat. Om det är resonans och vad som orsaker till det och vilka delar gäller det? är det elektronisk komponenter liksom sensor.... eller mekanisk komponenter i chassin, motorn, växellådan... som kan vara pajat? Som jag skrev tidigare jag lyfte upp bilen på Ok q8 och en kompis var i bilen och gasade men jag lyckades inte hitta något som orsakade missljudet eller jag hörde inte missljudet underifrån för det var mycket annat ljud från motorn och växellådan.... Chassi delarna verkade som satt bra och hittade inte några lösa plåtar heller under motorn och kring växellåda....

Länken till missljudet :



// Josef
Som det verkar, en rent mekanisk resonans från någon plåt eller plast som inte sitter helt fixerad. Det behövs inte mycket.

Finns det något i handskfacket eller i dörrfickorna som kan orsaka? Inte otänkbart, har varit med om liknande själv.

Definitivt inget ”elektroniskt”.



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
10
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Jag har kontrollerat varenda slang, plåtar lådor samt plastdelar i motorummet idag. De flesta satt bra på sina platser men jag har ändå bytt många clipssats som var trasiga eller halvtrasiga mot nya. Men felet tyvärr kvarstod. :/ Jag gör sista försöket och lyfter upp bilen på lift och kontrollera en gång till undersidan av bilen och speciellt avgasrören. Hittar jag inte källan till missljudet då får det bli verkstad.

Förresten, jag har inte bytt glödstift på bilen sedan jag köpt den och då var det år 2020 och bilen gått 9300 mil och jag vet inte om tidigare ägaren bytt glödstift på bilen. Nu har bilen gått 17300 mil och det startas lätt och utan problem samt ingen felkod. Hur ofta behöver man byta glödstift och hur vet man att det nu är dags att göra det? jag hörde att bliden blir svårstartad speciellt på vintern... men jag har inte upplevt det ännu.

Jag ville beställa transmissionolja samt diffrentialolja men och på länken till differentialolja som jag fick av autodoc för för beställning av varor står det transmissionolja och autodoc hävdade att oljan passade till bilensdifferential? Är diffrentialolja en annanform av tranmissionolja eller? jag lämnar länken till oljorna i fältet. tack på förhand.

// Shir

Transmissionolja : Länk
Diffrectial olja, enligt autodoc: Länk
Växellådafilter kit: Länk




Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.