|
|
---|---|
Hej. Jag har fått ett vibrerande/skakande ljud när jag släpper upp kopplingen från start. Nästan så att man får motorstopp. Det har hänt också. Sen är det inga problem när man fått lite fart. Är det någon som vet vad för bussning eller dyligt detta kan komma ifrån? //Svepit | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det precis vid dragläget detta händer? Börjar hela drivlinan skaka då? Vilken modell handlar det om? Är det 320d Touring (E91) som det handlar om? |
Ja precis. Det är i dragläget. Ja det låter från drivlinan. Bilen är som du skriver en e91:a. | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det verkar vara väldigt vanlig runt dessa årsmodeller. Finns både på bensin- och dieselmotorer, men det verkar vara mycket vanligare / mer framträdande på dieselmotorer. Det är den mer komplexa (såklart ska de "vidareutveckla och förbättra" något som redan fungerar bra) dubbelmassesvänghjulet som är problemet och fungerar inte längre som det är tänkt. Ett nytt löser problemet men ofta är problemet tillbaka efter 5000 mil eller mer. Min E87 120i hade det när jag köpte den begagnat (är över 10 år sedan nu), men har lärt mig att leva med det. Och det är definitivt inte några subtila vibrationer när det sätter igång på min - det är fruktansvärt kraftiga vibrationer (så jag brukar känna när det kommer och släpper av på kopplingen och gör ett omtag eller oftast försöker jag använda lite annat varvtal - kort och gott så arbetar jag mig runt det när det uppstår). Bra för drivlinan är det definitivt inte (har redan bytt kardanaxel främst då bakre knutkorset var dåligt - kan dock inte bevisa att det var för dessa kraftiga vibrationer det knutkorset blev dåligt). Det är inte ett helt okänt problem :-) Länk |
Det finns även många inlägg här på forumet angående "huggande koppling" och liknande beskrivningar. Dvs det har diskuterats tidigare, men kanske under lite andra rubriker (som t.ex dragläge, ryckig, skuttande osv) Min 320D hade det som fabriksny. Efter lte tjafs fick jag det åtgärdat. Sedan dess har koppling/svänghjul fungerat felfritt i de drygt 19.000 mil bilen rullat. Vid någon enstaka gång (dvs nästan aldrig) har problemet återkommit, då vid stadskörning i jättevarmt väder eller om bilen stått några dagar i fuktigt höstväder. |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag undrar om det fanns en typ eller en mängd dubbelmassesvänghjul runt denna tiden (typ 2005-2010) och de som bytte tidigt fick exakt samma dubbelmassesvänghjul med samam problem men efter en tid så gjorde de förändringar eller någon åtgärdade någon produktionsdetalj (jämför med härdningsproblem på kamaxlar och kamkedjor under vissa perioder) och bytte man lite senare (eller nu) så får man en "förbättrad" variant. Rena spekulationer såklart, men en tanke... Mitt svänghjul har bytt artikelnummer två gånger, så det kan blivit förändringar här (men samtidigt kan underleverantörer korrigera sin produktion så den faktiskt motsvarar de kraven som fanns från början och inga artikelnummer ändras ju då). Min "plan" är att byta svänghjul+koppling om det uppstår en situation då de ändå måste separera motor och växellåda (läckande bakre packbox eller liknande). |
@bmw-slangen: Det kan säkert vara så som du misstänker. Jag har dock ingen aning om svaret. :-) Min koppling/svänghjul byttes omkring juli 2011 och fungerar än idag. När delarna tillverkades är en annan fråga. Dock borde de som jobbar i en BMW-verkstad känna till historik och eventuella uppdateringar på reservdelar. |
|
Jag tänker. Mellan axel lagring, knutkors eller något med drivaxeln att göra. Kan ju förståss vara svänghjulet. Ljudet av dörrningarna,vibrationerna har blivit kraftigare sista tiden och hörs endast från att första växel är inlagd och precis när jag släpper upp kopplingen. Ungefär som att du släppt upp kopplingen med för hög växel i. | |
Om jag kommer ihåg korrekt så har jag haft E46, E87, F11, F20 och F36 med fyrcylindriga motorer och manuell låda. Samtliga har haft mer eller mindre vibrationer/skakningar vid start från ettans växel. Även helt nya bilar. Värst var min F11-diesel (första och sista diesel) som i princip alltid hade detta beteende. Speciellt illa tycker jag det var vid fuktiga väderförhållanden, men jag kanske inbillar mig. Sen har jag haft ett antal manuella BMW med sexcylindriga motorer och har där inte haft problemet. Så om det beror på för klent svänghjul eller någon annan komponent vet jag inte men känns som att det är en ”produktegenskap” mer eller mindre. Om denna komponent/del redan från start är för klen så lär det ju inte bli bättre med många mil. Frågan är vilken komponent/del det är - som sagt. |
|
Förutom svänghjulet så kan man misstänka hardyskivan, är ju inte ovanligt att den vissnar på BMW, särskilt om bakre packboxen i lådan börjar läcka olja, som inte heller är ovanligt. Till VW diesel där problemet är vanligt finns det massiva svänghjul på eftermarknaden. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.