AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
445

Är denna E92 M3 en dum idé?

Har sneglat på en bil på Blocket ett tag nu. Är medveten om att historiken är hoppig, både ägarmässigt och prismässigt. Men om man förutsätter att allt som står i annonsen faktiskt är gjort, vad är då det värsta som kan hända med bilen?

Gäller en BMW M3 2013:

Länk

Jag är relativt okunnig om modellen som sådan. Men har förstått att vevlager och gasspjäll är problem, men ska enligt annonsen vara åtgärdat. Vad mer kan/brukar hända? Om jag har en buffert på säg 100k, kan jag då sannolikt hålla bilen rullande några år?

Kanske någon här har varit och tittat på just den bilen?

Tacksam för input!

Visa användare
115
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport 2011
BMW M3 E46 2002
Hej!

Något som är väldigt viktigt på dessa bilarna är historiken. Något som man helst inte vill ha är många ägare.
Anledningen är att många köper dessa bilarna och märker att dom inte har råd att sköta om dom på rätt sätt, säljer bilen efter ett litet tag och sen kommer nästa gasglada person och gör samma sak. En annan grej är att man helst vill undvika unga ägare av flera anledningar som inte är så svåra att lista ut. Motorerna i dessa bilarna är ganska delikata och kräver att man förstår hur en motor fungerar. med det menar jag att man ska veta att varmkörning är väldigt viktigt eftersom dom har en olja med hög viskositet som behöver bli varm innan man belastar motorn. Här har du problemet med vevlagren.
Även om du är sugen så tänk på att du ska kunna sälja bilen själv i framtiden och då vill du ha en fin historik.
Mitt tips är att du försöker få med dig någon kunnig person att titta och köra, lyssna, känna på bilen. Gå igenom all dokumentation som finns på lagerbyte, service, kolla om det finns olika nyanser i lacken, kolla skarvar på alla karossdelar, leta färgrök insida skärmar, dörröppningar, kolla om dom skruvat på dörrgångjärn, skärmskruvar, kolla så kittskarvarna är original, kolla när serviceboken är tillverkad så allt stämmer. Bilen har gått rätt långt och när du har kört i ett par år har den gått över 20000 mil. Det blir svårsålt.
Är det en seriös säljare/handlare?
si
451
sirtobbe

Bmw M2 competition - 2019
Bra historik är A och O.
cr
3.805
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"MINT-CONDITION" är väl ett relativt begrepp. Svårt att tro det efter 11 år, 19000 mil och onormalt många ägare. Man skriver att fronten är omlackad 2024 pga stenskott, men framskärmarna ser fortfarande blästrade ut.

Att bilen ägs av en privatperson men säljs av firma är inte ovanligt men ger dåliga vibbar. Tittar man på firman så ges sken av att det skulle vara en gammal firma med gott anseende, men om man tittar på omdöme så förstår man att det är en skutthandlare som många andra.

Med tanke på historik och miltal lär det inte bli en lätt bil att sälja.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.