|
|
---|---|
Ska uppgradera till en 5 serie för behöver lite större bil så undrar bara detta nu när man kollar på ny bil. Vad driver en parkeringsvärmare om man har ställt in att bilen ska hålla sig t.ex. 20 grader? Jag har en 3 serie idag med bara parkeringsventilation vilken bara snurrar runt samma luft så acn med uteluft är ju inte igång. Funkar en värmare så att acn är igång på riktigt och tar uteluft och gör om så bilen håller den tempen man ställt in? Tacksam för svar, är ingen bilkille så kanske är en dum fråga. | |
Det är en bränslevärmare, den bränner alltså bensin eller diesel för att skapa värme och den drar el för att fungera och sprida värmen. | |
"Funkar en värmare så att acn är igång på riktigt och tar uteluft och gör om så bilen håller den tempen man ställt in?" Nej, en parkeringsvärmare är som en liten motor som tar bensin eller diesel från bilens tank för att värma upp kupén på vintern. På elbilar fungerar det annorlunda och då funkar nog 'värmaren' som du beskriver, dvs den värmer eller kyler vid behov och förbrukar då ström från bilens stora batteri. /M |
|
Precis, AC-kompressorn går inte när man ställer in "ventilation" utan endast kupéfläkten. På elbilar med värmepump kan du även kyla kupén. Det vill säga att bilen kan hålla inställd temperatur oavsett temperatur i omgivningen. MVH Christofer |
|
Värt att nämna att BMWs hybrider också kyler med AC när de är parkerade, så t.ex. en 530e klarar att både värma och kyla kupén när den är parkerad. | |
Det är ju bra att det går att kyla/värma kupén när bilen står parkerad. Frågan är om bilen då behöver vara ansluten till laddning? Annars försvinner ju själva poängen med "stand-alone". MVH Christofer |
|
Nä, det vanliga är att den inte behöver vara ansluten till laddning. Tvärtom hade många önskat att den tog kraft direkt från eluttaget, men eftersom AC/värmen går via batteriet så brukar det ju resultera i lite kortare räckvidd. Men det är det värt. | |
Precis, går att använda standalone också. När man kör klimatisering under laddning så tar den energi från batteriet men den startar laddning för att kompensera, så det brukar vara så gott som fulladdat även med klimatisering (uppvärmning på vintern t.ex.). Till skillnad från bränslevärmaren så slår den också igång elvärme i stolar och ratt vilket gör att man inte behöver köra värmen lika länge för att uppleva kupén som varm och komfortabel. Kanske är ändrat på senare modeller men på vår förra bensin-G30 störde jag mig lite på det jämfört med vår hybrid-X3 som slår på "allt" när man värmer den. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.