AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
176

BMW 316i N43 2010 Abs fel?

An
10
Anton2121
BMW 316i Touring 2010
Hej har en BMW 316i från 2010 och har fått upp ett fel, för en månad sen var jag ute och körde på motorvägen och efter en rundel så började antispin lampan blinka när jag gasade och tappade förmågan att gasa, stannade bilen låste och startade igen och sen dök det inte upp på 2 veckor. Nu när det dök upp igen hände det ca 6 gånger och tillsammans med detta började lågt lufttryck att lysa. Löste problemet temporärt genom att stänga av Abs.

Så min frågor är,
- Mäter bilen lufttrycket genom Abs? alltså att både felen hänger ihop och att det kanske är en abs givare som är trasig, och hur tar jag reda på vilken givare som är trasig?

Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, varningen med lågt lufttryck i däcken och problemet med ABS hänger ihop!

På din bil övervakas lufttrycken indirekt genom att analysera varje däcks rotationshastighet.
Om plötsligt ett däcks rotationshastighet så sakteliga börja avvika (jämfört med de andra däcken) så är det en indikation på att lufftrycket i det däcket håller på att förändras (sjunker).

På bilar med TPMS så mäts lufttrycken i däcken direkt med en monterad trycksensor som sitter på fälgen inuti däcket.



Så yes, du har med största sannolikhet en (eller flera) krånglande ABS-sensorer.
Om det är en av de bakre ABS-sensorerna som krånglar och om din bil har en utanpåliggande ABS-kran (som sitter utanpå drivaxeln) så är det mer eller mindre garanterat att du råkat ut för samma problem som oss alla andra - nämligen att ABS-kransen sväller (pga rust jacking dvs det rostar under kransen) och till slut sväller den så mycket så ABS-kransen börja då och då gå emot ABS-sensorn och ger dessa helknäppa situationer som du upplever.

Har självt upplevt exakt samma sak två gånger på min E87 120i -06 (har åtgärdat både vänster bak och höger bak).
Såhär färgglatt såg det typiskt ut (och punkteringsvarningen ploppade även såklart upp då och då) när mina ABS-kransar började svälla och gnugga emot ABS-sensorerna
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående identifiera vilken som fjantar...

I så här tidigt skede så finns oftast ingen felkod satt.
Men du kan såklart ha tur att det redan finns en felkod så prova att läsa ut felkoder (MÅSTE vara BMW-specifika felkoder som du läser ut).
Annars kan man göra som så att bara köra vidare tills det sätts en felkod. När min andra ABS-sensor började fjanta så provade jag hur länge man behövde köra innan det sattes en felkod och det var faktiskt längre än jag trodde. Jag fick köra ett bra tag där jag slog av ABS-systemet relativt ofta (och efter ett tag så slog jag oftast av det varje gång jag startade bilen) och till slut sattes felkod. Ska tilläggas att sensorerna övervakas även om ABS-systemet är "avslaget" - det är inte helt avslaget utan det är mer ett reducerat läge.
Typiska felkoder man ser efter ett tag är följande (det kan vara annorlunda på andra modeller men detta är från min E87 120i - 06):
0x005DB1 (wheel speed sensor rear left extrapolation)
0x005DC1 (wheel speed sensor rear right extrapolation)

Annars kan man ofta se det rent visuellt (man ser ibland att ABS-kransen är delvis skrapad eller att ABS-sensorn är delvis skrapad).

Lite mer avancerade diagnostikverktyg kan läsa av alla fyra sensorers signaler mycket noggrannt (man kan även scopa signalerna) och på så sätt se vilken signal som inte ser helt kosher ut.

Men har du inte BMW-specifika felkodsläsningsverktyg och inte är så hemma på felsökning så är rekommendationen att lämna in bilen till verkstad (då det inte ALLTID är på grund av en svullen ABS-krans) för felsökning.
Men notera att det då måste vara en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner.
Visa användare
276
Remo
320d Touring -11
Jag fick typ samma fel för ca 1.v sedan på min 2011 320d. Under körning så tändes varningslampor och bilen började hacka.

Jag fixade felet (temporärt) med att shimsa ABS-sensorn på höger bakhjul. När jag lossade sensorn så kunde jag se nötning på ABS-kransen.

Tyvärr så gör en M6 bricka som shims att sensorn lyfts upp och sluter mindre tätt i hålet där den sticks in. Jag tänker därför testa laserskära rostfria shims som följer/ligger an mot hela plana ytan där ABS-sensor skruvas fast. Detta för att se hur länge jag kan fortsätta köra utan att felet återuppstår (dvs med tätare shimsad montering av sensorn).

Bild på länk visar varningslampor och felkoder efter att felet uppstod:
Länk
An
10
Anton2121
BMW 316i Touring 2010
Tack för svaret, rengjorde sensorerna och får vänta ut till det händer igen. Kollade på kransen och den såg inte ”skrapad” ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.