AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.474

Bilbyte 550e Touring

Sida 1 av 2
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Tjena,

Jag är inne på min 4:e elbil nu kör en IX50 som jag haft i snart ett år, brukar byta bil årligen. Börja känna att det är smidigt med hybrid för att slippa köra så nära hastighetsbegränsningarna när man skall köra långt. Har därför börjat kika på en hybrid. Har haft en X5 45e innan så inte så sugen på X5 50e igen, därav börjat titta på en 550e touring de har ju ett trevligt launchedition erbjudande nu. Går man bakåt i utvecklingen om man väljer en hybrid nu? Har också kikat lite åt E 53 hybrid kombi. Är egentligen nöjd med men IX underbar bil på alla sätt men kul byta.

Är det någon annan bil som kan vara intressant eller är det 550e vs 53 Hybrid?

Visa användare
8.527
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför inte testa om du ändå tänker att du byter årligen? Hybriderna idag med ~10 mil räckvidd är ju markant bättre än de som kom i början med ~3-5 mil.

Men för att utmana dig så kommer ju Audi nu med A6 Avant Electric och den verkar ju få duktig räckvidd, kan det vara något? Du vet ju att med hybrid vill man ju ändå maximera körningen på el, varför då inte ha helel?
Finns det en 550e touring? Hittar den inte i konfiguratorn och har ju inte funnits någon 545e touring tidigare heller. Men kul om den faktiskt kommer.

Mvh Johan
Visa användare
8.527
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Relevant fråga, jag utgick från att touringen har samma motoralternativ som sedanen, men det finns det inga garantier för.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

@grelle jo så är det ju, då smygkör man för att klara sig långt på el. Dock så kör ganska lugnt då det mest är rusningstrafik när jag åker till jobbet. Ja jag har fått en offert på 550e touring men det går inte att bygga än för oss vanliga dödliga. Jag har ju 60 mil räckvidd på IX men då får man köra max i hastighetsbegränsningen och vem vill det :)
Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför måste du köra långsamt? Jag kör i samma tempo som jag alltid gjort. Ja, jag får ladda efter 30 mil istället för 40 men big deal... Det blir ändå inte så många stopp på en 100-miladag.

Jag har kört över 20 tusen mil med elbil, inklusive 4 ggr till Medelhavet fram och tillbaka. Skulle dö av tristess om jag skulle hålla 120-130 genom Europa. Det är bara att köra och ladda. Totaltiden blir lägre nästan oavsett hur fort du kör.


Tror du kommer ruttna på växlingar och allmän känsla av seghet om du går tillbaka till en hybrid.
js
1.866
jsn
i5 m60 -24
För mig finns ingen väg tillbaka. Jag tycker att gå från ren el till hybrid känns som att ta flera steg tillbaka. Du går tillbaka till känslan hos en förbränningsmotor, och med en upplevd fördröjning innan förbränningsmotorn kickar in om du kör på el och behöver ha dess kraft. Även på en bil där det fungerar så väl som på G60/G61.
Som Verdi säger, varför anpassa sig? Jag har inte heller anpassat farten utan kör som innan. Sedan om jag behöver ladda var tredje, fjärde eller femte natt är egalt.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Skrev kanske lite otydligt. Det jag menar är att om du skall köra 50mil, och kör i 139km/h så kommer du behöva stanna och ladda längre än om du kör 110km/h hela sträckan. Dvs resan tar längre tid i 140km/h. Precis det just det jag undrar över att om man går tillbaka från hel-el kommer det kännas gammalt. (Har nog minst 15000mil på el).

Vanlig körning till jobbet (jag har 30km ToR) så spelar det ingen roll, utan mest på långkörningar ca 5ggr/år.
Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om det bara är för ett år så går det nog att stå ut med en 550e. ;) Det som är lite synd med den bilen är väl att nästan all körning blir med 200hk el istället för 500hk systemeffekt om du kör på el till och från jobbet. Och att du får ganska liten skillnad mot en 530e i det dagliga förutom just långresorna.
He
345
Henrik335i
523i e61 -08
Hahaha vilka lyxproblem! Gör det enkelt för dig och välj den bil som känns roligast.
Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag lovar att du kommer fram snabbare i 139 km/h även om det innebär ett litet laddstopp på max 5-10 minuter.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Verdi; ja du har nog rätt, men du förstår min poäng. Jag kör i varje fall långsammare när jag kör elbil än med en bränsle. Ja det är sjukt lyxproblem :)
550e har fått bra recensioner utifrån det jag har läst. Jag hade nog satsat på den snarare än M60.
Det jag stör mig mest på 550e är att man har gömt avgasröret under bilen…
Visa användare
3.979
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag fick låna en 550e när min var inne på första service, Jag iaf enligt mig kan bekräfta att det var mycket trevlig bil. gigantisk och tung bil mer rör på sig fint. Sportstolarna var trevliga i sportläge kramar den om på sidorna likt E60 M5.

Håller med mycket tråkigt att avgassystemet inte finns där längre. Men jag lyckas inte tycka om G60 och den växer aldrig i mona ögon tyvärr men vi alla är olika som tur.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

"Råkade" provköra en M3 touring, så det blir nog en sådan istället. Vilken jävla bil!
cr
3.889
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Då blir du troligen världens enda 104-åring som köper en M3:a 😉

MVH Christofer
Wi
2.088
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Häftigt Slippy! Beställer du en ny eller köper du en lagerbil? Går det att snacka ner priserna mycket på dom?
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

@crille82 kan bli sista möjligheten för en bil :)

@Wiberg det blir en ny, priserna blir nästa samma. (Dock så får man ju en facelift 2025 med 530hk och får speca den själv). Tänkte köpa en beggad först men det skiljde nästa inget. Blir en i Dravit Grey.
Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Har du råd med bilen och soppan och orkar med bristen på komfort så varför inte?

Eller har de börjat ljudisolera M3 numera? Stötig och spårig lär den väl iaf vara?

(Ja jag inser att jag framstår som en riktig 104-åring nu... )
jo
504
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Länk

Jag har körde denna under sommaren och skrev lite på länken ovan. En riktig brutal bil och gav mycket mer karaktär än vad C63an (4 cyl, hybrid) gjorde vårt test.

Föredrar man komforten men vill behålla sportigheten kanske en Alpina B3 är aktuellt? Håller med om att vägbullret inte var optimalt om man ska köra längre sträckor.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Detdär blir bra, grattis till körleken och ett körkort som blir förvisat till en omloppsbana i yttre hemisfären om du blir skjuten av laserpistolen. Å andra sidan ska dom ju stoppa dig och glider du förbi i Mach 0,4 så är det enda som händer att GPSantennen lossnar.
Jag tror som någon skriver att bilen efter denna blir en el. Så känner jag med i3, varför åka omkring och stånka och skramla samt skrapa rutorna på vintern? Typ. Har åkt v12 i snart 10 år och det blir färre gånger men med mer värdighet.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.