AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
626

Bilbyte 550e Touring

Sl
1.129
Slippy
BMW IX 50

Tjena,

Jag är inne på min 4:e elbil nu kör en IX50 som jag haft i snart ett år, brukar byta bil årligen. Börja känna att det är smidigt med hybrid för att slippa köra så nära hastighetsbegränsningarna när man skall köra långt. Har därför börjat kika på en hybrid. Har haft en X5 45e innan så inte så sugen på X5 50e igen, därav börjat titta på en 550e touring de har ju ett trevligt launchedition erbjudande nu. Går man bakåt i utvecklingen om man väljer en hybrid nu? Har också kikat lite åt E 53 hybrid kombi. Är egentligen nöjd med men IX underbar bil på alla sätt men kul byta.

Är det någon annan bil som kan vara intressant eller är det 550e vs 53 Hybrid?

Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför inte testa om du ändå tänker att du byter årligen? Hybriderna idag med ~10 mil räckvidd är ju markant bättre än de som kom i början med ~3-5 mil.

Men för att utmana dig så kommer ju Audi nu med A6 Avant Electric och den verkar ju få duktig räckvidd, kan det vara något? Du vet ju att med hybrid vill man ju ändå maximera körningen på el, varför då inte ha helel?
Finns det en 550e touring? Hittar den inte i konfiguratorn och har ju inte funnits någon 545e touring tidigare heller. Men kul om den faktiskt kommer.

Mvh Johan
Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Relevant fråga, jag utgick från att touringen har samma motoralternativ som sedanen, men det finns det inga garantier för.
Sl
1.129
Slippy
BMW IX 50

Hej,

@grelle jo så är det ju, då smygkör man för att klara sig långt på el. Dock så kör ganska lugnt då det mest är rusningstrafik när jag åker till jobbet. Ja jag har fått en offert på 550e touring men det går inte att bygga än för oss vanliga dödliga. Jag har ju 60 mil räckvidd på IX men då får man köra max i hastighetsbegränsningen och vem vill det :)
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför måste du köra långsamt? Jag kör i samma tempo som jag alltid gjort. Ja, jag får ladda efter 30 mil istället för 40 men big deal... Det blir ändå inte så många stopp på en 100-miladag.

Jag har kört över 20 tusen mil med elbil, inklusive 4 ggr till Medelhavet fram och tillbaka. Skulle dö av tristess om jag skulle hålla 120-130 genom Europa. Det är bara att köra och ladda. Totaltiden blir lägre nästan oavsett hur fort du kör.

Tror du kommer ruttna på växlingar och allmän känsla av seghet om du går tillbaka till en hybrid.
js
1.826
jsn
i5 m60 -24
För mig finns ingen väg tillbaka. Jag tycker att gå från ren el till hybrid känns som att ta flera steg tillbaka. Du går tillbaka till känslan hos en förbränningsmotor, och med en upplevd fördröjning innan förbränningsmotorn kickar in om du kör på el och behöver ha dess kraft. Även på en bil där det fungerar så väl som på G60/G61.
Som Verdi säger, varför anpassa sig? Jag har inte heller anpassat farten utan kör som innan. Sedan om jag behöver ladda var tredje, fjärde eller femte natt är egalt.
Sl
1.129
Slippy
BMW IX 50

Skrev kanske lite otydligt. Det jag menar är att om du skall köra 50mil, och kör i 139km/h så kommer du behöva stanna och ladda längre än om du kör 110km/h hela sträckan. Dvs resan tar längre tid i 140km/h. Precis det just det jag undrar över att om man går tillbaka från hel-el kommer det kännas gammalt. (Har nog minst 15000mil på el).

Vanlig körning till jobbet (jag har 30km ToR) så spelar det ingen roll, utan mest på långkörningar ca 5ggr/år.
Wi
2.044
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om det bara är för ett år så går det nog att stå ut med en 550e. ;) Det som är lite synd med den bilen är väl att nästan all körning blir med 200hk el istället för 500hk systemeffekt om du kör på el till och från jobbet. Och att du får ganska liten skillnad mot en 530e i det dagliga förutom just långresorna.
He
331
Henrik335i
523i e61 -08
Hahaha vilka lyxproblem! Gör det enkelt för dig och välj den bil som känns roligast.
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag lovar att du kommer fram snabbare i 139 km/h även om det innebär ett litet laddstopp på max 5-10 minuter.
Sl
1.129
Slippy
BMW IX 50

Verdi; ja du har nog rätt, men du förstår min poäng. Jag kör i varje fall långsammare när jag kör elbil än med en bränsle. Ja det är sjukt lyxproblem :)
550e har fått bra recensioner utifrån det jag har läst. Jag hade nog satsat på den snarare än M60.
Det jag stör mig mest på 550e är att man har gömt avgasröret under bilen…
Visa användare
3.960
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Jag fick låna en 550e när min var inne på första service, Jag iaf enligt mig kan bekräfta att det var mycket trevlig bil. gigantisk och tung bil mer rör på sig fint. Sportstolarna var trevliga i sportläge kramar den om på sidorna likt E60 M5.

Håller med mycket tråkigt att avgassystemet inte finns där längre. Men jag lyckas inte tycka om G60 och den växer aldrig i mona ögon tyvärr men vi alla är olika som tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.