AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

Ska byta nox-sensor N53

Hej på er. Jag ska byta nox på min bil. Jag hittar inga riktiga instruktioner på nätet. Antar att den sitter fram på grenröret mellan lamdasonderna? Läst att den kan sitta som fasen men har en induktionsvärmare så den borde funka.

Har även Inpa och ISTA som jag antar jag ska regga bytet efter jag är klar?

Nåt mer att tänka på? Har ni några tips? :D

Tack

/Pontus
Visa användare
ProPro-medlem
13.130
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
NOx-sensorn sitter efter NOx-katalysatorn (då den mäter hur mycket NOx det är i avgaserna efter NOx-katalysatorn).

På många N53-motorer så sitter NOx-katalysatorn fördelat på två mindre (en på varje rör) mellan 3-vägs-katalysatorn och mittenljuddämparen (ofta brukar de två rören gå ihop till ett precis före mittenljuddämparen och där i klykan brukar NOx-sensorn sitta).

NOx-sensorn brukar vara relativt lätt att identifiera då den alltid kommer med sin egna lilla styrbox (som styr och kontrollerar och reglerar den relativt komplicerade sensorn). Denna styrbox kommunicerar i sin tur med motorstyrenheten oftast över en lokal CAN-buss. Den här lilla styrboxen brukar sitta nära NOx-sensorn så det brukar göra det enkelt att identifiera den - se bild här nedanför:
Länk

Blanda dock inte ihop den med temperatursensorn! Denna sitter framför NOx-sensorn och är även lite tunnare både i kropp och kabel än NOx-sensorn -se bild här nedanför:
Länk

I övrigt är det bara att byta.
Åtdragningsmoment för en ny (som aldrig monterats innan) är 52 Nm.
Åtdragningsmoment för en som återanvänds är 66 Nm (men rekommendationen säger att endast återanvända en gång).
Som alla andra sensorer så får dess mätspets (som är instucken i avgasröret) aldrig komma i kontakt med något typ av smörjmedel och får inte rengöras och så vidare.

Nej, ingen registrering ska behövas. Men har du felkoder så kan det vara lämpligt att radera dessa.
Visa användare
ProPro-medlem
5.051
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ista har inbyggda manualer så där kan du se exakt hur du ska göra.

Jag har faktiskt för mig att det även ska registreras ett byte men det ser du i Ista.

Bra sida kring N43/53 är denna Länk

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.130
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var faktiskt ISTA+ (version 4.01 för att vara exakt) jag kollade angående detta byte (det är därifrån exempelvis uppgifter om moment och endast återanvända en gång kommer ifrån).

Men kunde som sagt inte hitta att registrering skulle behövas (men kan såklart ha missat något).

Aha! Nu minns jag! Det var adapteringsvärdena man skulle nollställa! Länken till BimmerPros som olaO länkar till nämner detta också (och visar hur det görs i ISTA/D som är en del av ISTA+).

Märkligt, det nämns inget om att nollställning av adapteringsvärden i reparationsanvisningarna i ISTA+ för byte av NOx-sensor. Mysko...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.