|
|
---|---|
Hej som rubriken lyder så lämnade jag in min BMW 320(31000 mil 2011) på verkstad för att byta glödstift och service. Dom gav en prislapp för totalkostnad innan besöket men ringer nu upp och säger att dom dragit sönder glödstiften och om jag inte godkänner extra kostnaden för att borra ut glödstiften så lagar dom inte bilen och jag får betala för det som är gjort och dom rullar ut den på parkeringen ofungerande. Problematiken är dock att när jag lämnade in bilen så fungerade den men nu så funkar den inte. Är det verkligen standard förfarande av verkstad att behöva betala extra för nåt sådant när det är dom som gjort min bil okörbar? Har redan godkänt med tanke på att jag behöver bilen men finns det något man kan göra? | |
We 1.901 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är risken med att byta glödstift som har suttit i bilen i 31000 mil, finns inga garantier att dom inte går sönder. Om verkstaden skulle behöva ta den ekonomiska smällen skulle ingen verkstad vilja byta ut glödstift som suttit så länge i bilen och den risken det medför. Nu vet jag inte om verkstaden var ovarsamma när dom bytte glödstiften men det är inte helt ovanligt att dom kan gå sönder när man försöker ta bort dom. If it ain't broken don't try to fix it. |
Jag tycker att du skall ta kontakt med Motormännens riksförbund, de brukar ha folk som har erfarenhet av sådana frågor som man kan rådfråga. Men du får vara beredd på att bli medlem, men det kan det kanske vara värt. | |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, detta extra arbete får nog anses vara det som brukar benämnas som "tilläggsarbete". Det är alltså något oväntat som tillkommer (eller annan typ av komplikationer) och som inte beror på att arbetet är felaktigt utfört. I de fall där den extra kostnaden inte är oväsentlig så ska verkstaden (precis som de gjorde i det här fallet) kontakta kunden och förklara situationen och få detta extra arbete godkänt av kunden. När det gäller glödstift och denna ålder och miltal så känns det mer som regel än undantag att en eller flera går sönder (det finns många andra exempel inom bilindustrin där det finns kända "minfält" exempelvis vissa tändstift till vissa Ford-motorer som gärna bryts rakt av vid demontering och omvandlar en snabb och simpel service till ett rent helvete). Därför är det svårt att påvisa att arbetet utfördes på ett felaktigt sätt som resulterade i detta tilläggsarbete. Eftersom en verkstad vet om en del "minfält" så kan man ju tänka sig att man hanterar detta på olika sätt - problemet är att i dagens samhälle så fungerar inga av dessa metoder. #1 : Man förvarnar kunden om att det kan uppstå komplikationer under den valda "operation" då det statistiskt sett är högre drabbat än andra "operationer". Kunden blir dock livrädd och väljer en annan verkstad som inte nämner detta (och därmed tror att det inte kan uppstå hos den verkstaden - falsk trygghet helt enkelt). #2 : Man tar inget extra för dessa komplikationer utan istället tar ett högre pris för alla byten av glödstift. Kunden förstår så klart inte fördelen med detta och tycker att verkstaden är "jättedyr" medans "Dr Albans Däck & Solarium" på gathörnet är "jättebilliga" och väljer den verkstaden istället. |
För inte så längesedan läste jag på ett tyskt forum, tror jag - men jag hittar det inte nu - en tråd där glödstiftlossaren var orolig och bad om råd. WD40 kom upp, men det nämndes också några för ändamålet specifika medel som mer aggressivt tränger in i gängorna och som skall tillåtas verka 12 -24h. Jag googlade fram det här, men jag minns inte om det var just det som användes: Länk Hur som helst rapporterade trådskaparen sedan att han nästan hade kunnat lossa stiften med fingerkraft. Det nämndes i samma tråd att max moment när man lossade glödstift år 10 eller15 Nm, vill jag minnas. Är det sannolikt att verkstaden har gått fram så försiktigt? Om man var medveten om förutsättningarna borde man ha gjort det åtminstone. Men tillåt mig tvivla. Dragit sönder fyra stift bara så där? Inte ens börjat fundera efter det första, åtminstone? Jag har varit med förr, när man har satt praos på ”enkla” jobb. /Lennart |
|
Byta glödstift på dieslar med många mil verkar vara samma högriskprojekt som att dansa cha-cha i ett minfält? Har en mycket rutinerad mek att tillgå när jag kör fast med mitt hemmapulande och även han går bet ibland med glödstiften. Även med specialverktyg för att värma godset runt stiftet. En kompis Subaru var först hos en Mekonomen-verkstad. De bytte tre av fyra stift. Och gjorde en fulkoppling med elen för värmningen av stiften av oklar anledning. Fick han med det fjärde stiftet, som han betalat för men som de inte bytte? Nä... Nytt försök hos min mek som försökte få loss sista stiftet men icke. Men han städade upp och återställde elen. 3-4 månader senare var Subarun tillbaka för annat arbete hos min mek. Då gjordes nytt försök med glödstiftet och det släppte. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.