|
|
---|---|
Hej, Kollar efter uppgradering från min 320 d xdrive (g21). Bilar som ligger mellan 5-9000 mil, är det ett problem eller när börjar problem uppkomma? Kollar bilar 2020 och framåt, är en person som såklart jagar bilar med lite mil men ser också priserna sjunker drastiskt om man börjar kika på milen mellan 5-9000. Ni som kan märket vad är ett miltal där jag inte behöver oroa mig ? | |
Går inte svara på. Reparationer kommer ofta slumpvis och inte sällan i klump. Det kan lika gärna komma fler reparationer vid 9000 mil än 15000 mil. Detta beroende på vilka fel som härrör från slitage, vilka som kommer från tillverkningsfel, och vilka där föregående ägare redan fått byta saker. Min bild är att underhåll och skick varierar mer med ägaren och dess körstil än körsträcka. | |
Håller med Löwet., lås dig inte vid ett fast miltal. Jag tycker åldern kan säga lika mycket som mil när man generaliserar skick. Bilar som är 5 år gamla är ofta mer lika i skicket även om den ena gått 7500 och den andra 15000 mil. Det kan skilja mer mellan två bilar som båda gått 10 000 mil om den ena är 4 och den andra är 8 år gammal. |
|
Tack så mycket för att ni försökte förklara och ge ett svar som inte finns men så jag ändå hajar poängen. Så jag ska egentligen inte vara så rädd för miltalet utan kolla hur gammal bilen är kontra milen och kanske ta reda på ägare så man kan få en uppfattning hur den körts.? En bil som är 5 år gammal med 5000 mil är betydligt bättre än en bil som är 2 år gammal men 5000 mil? Fattade jag det korrekt eller ? Tack för tålamodet, har som sagt dålig koll och vill få lite bättre koll med hjälp av att ställa "dumma" frågor, haha. |
|
Det är enklare med lite äldre bilar. En 15 år gammal bil visar mycket tydligare hur den har skötts om. Och ser den ut, och känns, som ny, ja, då kan man vara trygg i att den kommer att krångla i alla fall. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
Saker att titta efter: Hur är den servad? Är allt grönt i den elektroniska serviceboken? Hur mycket finns kvar på bromsbackarna? Bör synas i iDrive Om diesel, försök se / förstå hur mycket adblue den har gjort åt. Nuvarande nivå bör synas i iDrive. Hu är skicket generellt? Repor / skrap /sliten ratt / slitet förarsäte / missfärgat förarsäte / ... |
|
Har man bilen till den gått max 15000 mil 8/10 år och rätt försäkringsbolag så tar ju motor och elektronikförsäkringen allt det där som kan bli enormt dyrt. I detta sammanhang är ju självrisken väldigt liten. T ex om det blir motorras, fördelningslådan eller en massa obskyra elfel. Som JSN skriver kolla serviceboken noga så det inte blir strul när du ska använda försäkringen. / Peter |
|
Antwaang21, läs mitt inlägg igen. Tvärtom så är en 2 årig bil med 5000 mil generellt i bättre skick än en 5 år gammal bil med 5000 mil enligt mig. Har bilarna som exempel stått ute så har den 5 åriga upplevt fem vintrar, medan den yngre bara 2 vintrar. Tid sliter på saker, även om de inte används. | |
Det handlar enligt mig mer om tidigare ägares körmönster/körprofil/användarmönster och service- och underhållsambitioner. Grelles exempel ovan "2 årig bil med 5000 mil generellt i bättre skick än en 5 år gammal bil med 5000 mil" beror ,enligt mig, mer på körmönster än om ålder. En 5 år gammal bil som mest används för långresor vs. 2 år gammal bil som bara kört kortresor i stadstrafik med en aggressiv förare och mycket kallstarter etc. |
|
Som steaman är inne på så brukar personer som lägger fler mil på kortare tid köra längre per gång. De kör inte fler turer per dag alltid, utan snarare längre turer och då blir det ju färre kallstarter per mil, fler mil som körs med varm motor. Men steaman, även en 5 år gammal bil som används mest för långresor har också åldrande gummi, solblekt lack, skivor som rostar osv. Allt detta blir mer påtagligt om bilen står ute än i garage, men min erfarenhet är att det är allt färre bilar som står inomhus, i alla fall på villatomterna. |
|
På 5 år åldras inte gummi eller lacken solbleks. Solblekning hänger ihop med underhåll, dvs tvättintervall med tillhörande vaxning/polering. En två år gammal leasingbil som automattvättas kan ha lack i sämre skick än en som är 5 år med handtvätt och handtvätt och regelbunden lackbehandling! | |
Nu använde vi fem år som ett exempel. Allt åldras hela tiden, men det behöver inte betyda att det är gammalt. =) Men en fem år gammal leasingbil som automattvättats har sannolikt sämre skick än en 2 år gammal dito, allt annat lika och om allt vi vet är mil och ålder så går jag lika mycket på de två. Inte 100% på miltal. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.