|
|
---|---|
Har nyligen fått nytt jobb där företaget ger mig en betydligt högre lön än som en morot för eget bilköp. Har inget emot det eftersom lönen lyfts. Idag kör jag en bmw 320d xdrive g21 touring, köpte den som andra ägare när den gått 3400 mil. Hur nöjd som helst, pigg, bekväm och väldigt snygg även utan M paket och bra utrustad med adaptiv farthållare (vilket är ett måste i även nästa bil) mm inga lån på bilen utan köpte den "cash". Nu behöver jag er hjälp, väntar tillökning i familjen samt att vi har en fransk bulldog som nästan alltid åker med samt att jag lirar mycket golf så vagn och bag ska funka att få in. Vilken modell ska jag satsa på? Blir mycket motorväg och längre sträckor så en bekväm bil men som är snål men ändå lite halvrolig. Tänker köpa andra hands bil och budget ligger på 400-450 tusen. Vad kan ni BMW vänner rekommendera? Tack på förhand, må gott! | |
Spontant hade jag sagt G30/G31 men dom är inte så mycket större än G21 i baksätet, så det beror på varför du vill byta ut G21. Annars får det väl plats både bakvänd bilstol och barnvagn i bagaget på den? G31 har större bagage och är väldigt bekväm, så det är nog min rekommendation ändå. Motor efter vad du tycker det är värt, större motor innebär lite äldre bil med fler mil men roligare. Finns väl en del 530d med en fin dieselsexa, tror man får en faceliftad 530e för 450' eller under och det är ett fint paket, men om du inte vill/kan ladda hemma så är det inte rätt val. Annars går den fint och har systemeffekt på 290-ish hk så flyttar på sig rätt bra också. Om du hittar en 540i för pengarna så tycker jag det är en otroligt fin motor till bilen, den är väl inte supersnål dock. Typ en sån här: Länk |
|
Jag vill tillbaka till känslan när jag hade 5 serie att den var rymlig fram för mig som förare och passagerare. Sen är jag ute efter en bil med lite större bagageutrymme än g21 jag har idag. Men har ingen jättestress jag trivs fint med den full betald också så inga dyra lån med räntor som gör att den tikar iväg. Som du skrev är jag riktigt inne på en 530 d, men miltal kring bilar från 2020 och fram vad ska jag tänka kring milen? Älskar bmw men inget intresse av motorer och hur de funkar eller vet hur de beter sig med visst antal mil i sig. Hade uppskattat hjälp kring detta o hur jag ska tänka kring milen. Min g21 hitta jag när den rullat 3300 mil men folk sa också idag ska du inte vara rädd att köpa en med 5-10000 för idag håller ofta bilar bättre. Såklart undantags fall men jag förstår argumentet. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.