|
|
---|---|
Hej, funderar på att klippa till på en BMW 530i g31. Fullutrustad med det mesta, xdrive, adaptivt chassi/farthållare etc. Bilen har gått 8000 mil men har läst på om många skräckhistorier om att fördelningslådor etc pajar mm. Kostar typ 70 k plus att laga på g31 läste jag mig till. Vet att styrväxeln var bytt på den jag kikar på är det en vanlig känslig punkt? Den har dock bra ägarhistorik och är väldigt fin och verkar pedantiskt skött. Vill gärna ha bilen i 5-10 år men maskinskadeförsäkringen täcker endast till 10 år/ 15 k mil via svedea. Så frågan är hur är fördelningslådorna på gserien? Finns de andra svaga punkter man ska se upp med när man inte längre har maskinskada? Hur hade ni resonerat? Har vi några som kör gserien tar jag tacksamt emot erfarenheter. | |
Har haft två stycken BMW (äldre) med x-drive och inga problem. Problemenen finns - men långt ifrån alla drabbas. Viktigast verkar vara att ha koll på däcksdimensioner och eventuellt slitage. Båda mina har haft samma däck fram och bak, det verkar mer skonsamt. |
|
Ja, styrväxeln är en svag punkt. Min började "gnälla" redan efter ett par tusen mil och jag fick vänta i över ett halvår på reparation då de var restnoterade så länge. |
|
Har du haft några andra problem utöver styrväxel? | |
Nej inget annat att notera för din del då mina problem annars enkom är relaterade till dieselmotorn och alla de olika givare/sensorer som ständigt gått sönder på den. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.