AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
361

BMW M550D F11 LCI 2014, "batteriurladdning vid stillastående" felsökning

TP
1.043
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej och god förmiddag,

Våran kära F11 har börjat strula.
För 1-1,5 år sen, kopplade jag ur två comfort-access-handtag som drog en del ström och orsakade ovan felkod.

Nu dyker felkoden upp igen, om och om igen, så jag har testat koppla ur de två sista comfort-access-handtagen - men detta har inte löst problemet.
Batteriet dras fortfarande ur till den grad att felet återkommer efter 2-4 dagar efter full laddning.

Batteriet är ett halvår gammalt AGM, registrerat och laddat genom IBS:en.

Så idag var jag ute och mätte säkringar, men kunde inte riktigt hitta något vettigt någonstans. När jag läste ~30mV över en säkring, kunde det vara borta efter 2 minuter igen.

Tips på vad jag ska ta mig till?
Snart kommer minusgraderna och jag vill gärna ha kapacitet för dieselvärmaren.

Tack på förhand
Hej,

Verkar det inte som att en modul har svårt att sova? Somnar och vaknar stup i kvarten?
Sådana fel är ju inte helt ovanliga.

30 mV är ju faktiskt en hel del. Vilken strömstyrka motsvarar det på den aktuella säkringen?

Eftersom du har hittat en säkring med misstänkt uppförande, är det ju den kretsen du borde undersöka närmare.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
30mV över en vanlig säkring är en "gigantisk crapload av ström" så att säga från ett tjuvströmsperspektiv :-)

Men kan hända, speciellt om det är något större på den säkringen som väcks upp en kort stund med jämna mellanrum.


Beroende på vilken typ av säkring du mäter på så motsvarar 30mV allt emellan ca 1800mA - 18000mA (dvs 1.8A - 18A).

Komplett tabell med värden kan du se här
Länk

Notera att detta sätt att mäta fungerar ENDAST på högkvalitativa säkringar såsom BMW Original, Littelfuse eller liknande. Det fungerar INTE på säkringar från Biltema, Lidl, AliBaba-rövarna, fleaBay, Scamazon och the ususal suspects.

Det är också viktigt att mäta på ett korrekt sätt. Man kan exempelvis inte mäta med dörren eller motorhuven öppen (eller ens med nyckeln i närheten för vissa modeller) - man måste lura bilen att allt är stängt och låst och ge den tid att gå ned i deep sleep mode (moderna bilar gör det ganska snabbt men om man inte har möjlighet att evaluera tillståndsrörelserna så är det bäst att vänta en tid med god marginal - tar man i och väntar ca 15-20 minuter så kan man vara säler på att den är nere i deep sleep mode oavsett modell).
TP
1.043
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej!

Ja.
Men hur försätter jag bilen i sleep-mode?

Är det trots softclose - bara att trycka/stänga dörrlåsen?
Hur gör jag med bagaget?

Ännu svårare med låst bil - hur låser jag bilen utan att larmet går igång?

Edit: Säkringarna kan ju vara lite vad som helst tyvärr.
TP
1.043
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Precis varit ute och kopplat från laddare.
Stängde vänster bakdörr och höger främre passagerardörr via lås (d.v.s. dörrarna är fortfarande öppna, men bilen tror de är stängda), låste, tryckte en gång till på låsknappen.

Tänkte vänta 20min, så borde bilen vara i sleepmode och jag kan krypa runt bäst jag vill i bilen (kryper in i bagaget via vänster bakdörr).
TP
1.043
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Nu hade bilen stått i 40min och då mätte jag nedan. Bilen stod "låst".
Jag blev inte klokare på detta, inget som är givet.

Edit: Jag testade amperetången och något drar mellan 0.16-0.24A konstant (pendlar i samma takt som säkring 58).

Säkringsnr: milliVolt:
9 - 14mV (försvann helt efter några minuter)
7 - 22mV (försvann helt efter några minuter)
7-9 tillhör en dörr i säkringsschemat

58 - 0.2-1.2mV, pendlar däremellan
169 - 0.1mV
Tillhör en siren, larm?

2 - 0.4mV
Tillhör en ABS-symbol

110 - 0, 0.4mV, 1.1mV, oftast 0, men hamnar på de andra korta stunder
Tillhör en dörr med en nyckel på

116 - 0.4mV
Oklart vad det är
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med diagnostikutrustning så kan man bara in och gör manuell override och forcera ett deep sleep (det är så BMW gör när de felsöker exempelvis denna typ av fel).

Om man inte har denna utrustning så man gå den naturliga vägen så att säga - att snällt vänta på att de olika systemen går ned i deep sleep.

Efter en period när man låst bilen (och inga andra störningar/events uppstår) så kommer ju deep sleep att inträffa på helt naturlig väg.

Alla dörrar/motorhuvar/bagageluckor har lite olika sätt att känna av om de är stängda eller inte. Så behöver man ha en dörr öppen så lurar man bara den sensorn/switchen så den tror dörren är stängd. Så att låsa räcker ibland inte alltid - beror lite på typ av lås/sensor det är - man måste se till att sensorn anser dörren/motorhuven/bagageluckan är stängd (förr var det tokenkelt då en vanlige icke-datorstyrd lampa lyste om den var öppen).

System som ComfortAccess, Softisar och larm har en tendens att göra denna typen av felsökningar lite krångligare (då det är lite mer att tänka på) - så jag springer åt andra hållet när jag ser sådana bilar med allt sånt krims-krams - så kan tyvärr inte ge några råd just om detta.


Men.... Vart tag tjuvströmmen på 30mV vägen?
Summerar jag vad du hittat får jag högst 1.2mV+0.1mV+0.4mV+1.1mV+0.4mV = 3.2mV (om alla som pendlar råkar peaka exakt samtidigt).

Nu är 3.2mV lite för mycket ändåså (vilket bekräftas av siffran från tångamperemätaren - dock så kan noggrannheten vid såhär låga strömmar bli ganska dålig och kan vara känslig för störningar och hur den är kopplad runt kablarna - men det är en ändås en bra bekräftelse av vad du ser på de individuella säkringarna).


@TP_ : Var nyckeln långt borta från bilen (gärna i en metall- eller plåtask) när dessa mätningar utfördes?
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, måste erkänna - jag blev lite nyfiken på de olika säkringarna jag så fluktade lite snabbt på en del elscheman (den där lilla säkringskartan duger tyvärr inte för felsökning).



F7@30A och F9@30A är en del av junkboxen och används främst till fönsterhissarna i bakdörrarna (F7@30A är för höger bakdörr och F9@30A är för vänster bakdörr).



F58@5A sitter också i junkboxen och ger ström till FZD-styrenheten (Room Function Center) men även till Interference-Suppression Filter.

Vad är Interference-Suppresion Filter frågar du? Enklast är nog om jag bara kopierar in vad BMW säger: "The interference suppression filter suppresses interference pulses that arise during activation of the additional brake light. The interference suppression filter suppresses interference from the rear window aerials in the additional brake light wires".

Verkar som den pulsbreddsmodulerade signalen som det där tredje bromsljuset använder sig av kan störa ut alla de förbannade antenner som numera alla bilar ska ha...

De står även såhär: "If reception worsens during braking, there may be a fault in the interference suppression filter."

Söte Göte...

Men F58@5A går som sagt även till FZD som ahnterar massor av olika saker men främst då interiörbelysning, LEDs for ambient lighting, indikatorlampan för deaktivering av passagerarairbag, SOS knapp för larmsamtal, USIS (ultrasonic interior movement sensors), knappar och sensorer till takluckan och en del annat.

FZD hänger på K-CAN2 bussen (den sekundära K-CAN bussen) men har även en lokal LIN buss till sirenen med tiltsensor.

Nu klarar sig inte FZD på den där ynkliga F58@5A, utan den tar ström även från F32@7.5A och F61@20A till alla normala funktioner när bilen är "aktiv" så att säga (den där F58@5A sitter ju på en annan KL aka Klemme aka terminal som gör det möjligt att ge styrenheten lite ström när allt annat stängs ned - vilket överensstämmer med vad trådskaparen ser).



F169@5A går till sirenen med tiltsensorn (som är ihopkopplad med FZD-styrenheten med en lokal LIN buss - se notering om det i texten ovanför). Denna säkringen sitter dock i säkringsboxen där bak.
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
F2@5A sitter i junkboxen och går mycket riktigt till till något som är relaterat till ABS-systemet, nämligen DSC-styrenheten. Denna styrenheten hänger dock på Flexray-bussen Länk

Men! Denna säkringen går även till ett par andra mindre styrenheter! Detta är en (av många) anledningar varför man MÅSTE ha elscheman när man felsöker! Så dessa små styrenheter snor också ström genom F2:
"Electronic outer door handle module" för förarsidan
"Electronic outer door handle module" för passagerarsidan
"Evaluation electronics - contact-free tailgate opening free tailgate opening"

De där "electronic outer door handle module" måste rimligtvis vara elektroniken för handtagen för Comfort Access och som trådskaparen tvingats koppla ur. Men alla borde ju nu vara urkopplade så vem konsumerar 24mA (0.4mV på en 5A säkring är runt 24mA)? Att DSC-styrenheten sitter och drar 24mA låter lite osannlikt tycker jag.

Sen fanns det där "contact free tailgate opening" - vad tusan nu det är!?!

Jaha... Det är detta krims-kramset: "Contact-free tailgate opening is a further tailgate operating element for the customer. It is operated by moving a foot towards the bumper and then back again. 2 sensors detect this movement contactlessly via a capacitive measurement.".

Söte Göte... Mer krims-krams... :-)



F110@10A sitter i den bakre säkringslådan och går till "automatic soft-close drive" (förarsidan).
Söte Göte... Ännu mer krims-krams... :-)

Fast denna matas ju med Klemme 30B, så ska denna ens vara spänningssatt i deep sleep?
F506@150A matar ju den bakre säkringslådan och där sitter Klemme 30B reläet och spänning till F110@10A går ju genom Klemme 30B reläet. Så det reläet måste vara draget om det överhuvudtaget ska finnas spänning till F110@10A.

Betyder det att Klemme 30B reläet i bakre säkringslådan är draget? Låter ju märkligt om nu bilen ska vara i deep sleep...



F116@7.5A sitter också i bakre säkringslådan och denna är också spänningssatt först när Klemme 30B reläet dragit. Så förvånad att se strömförbrukning här i deep sleep... Förutsatt att bilen faktiskt ÄR i deep sleep...

Hmmm... Intressant... F116@7.5A matas av F186@30A...
Så du borde se ett spänningsfall på F186@30A också (denna säkring sitter i samma bakre säkringslåda som F116@7.5A).
Intressant att den går genom F186@30A, sen genom DC/DC Converten och sen till F116@7.5A.

F116@7.5A går till "rear compartment display" och "rear compartment display 2". Vad i helskotta är detta?

Aha! Det är de förbaskade mobiltelefonerna som de klistrat fast på förarstolen respektive passagerarstolen...
Söte Göte... Ännu mer krims-krams... Tar det aldrig slut? :-)

Men... Varför sitter de där två smartphônes (i en smartphône med fyra hjul) och drar 40mA (0.4mV över en 7.5A säkring är runt 40mA) om nu bilen ska vara i deep sleep?



Kort och gott, en hel del som kan gå fel numera (och detta är bara en 2014 - en 2024 är ungefär 3-5 gånger mer avancerad och komplicerad). Men, folk vill ha allt detta och industrin levererar. Men kunden får samtidigt något som är mycket mer komplicerat och kostsamt att underhålla och felsöka och kunden måste således även hantera detta.
Visa användare
ProPro-medlem
12.818
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett förtydligande varför jag tycker det är märkligt det finns spänning från Klemme 30B aka Terminal 30B.

Ett fåtal komponenter har en fysisk permanent koppling till batteriet (hot-at-all-times) och har således spänning hela tiden som inte kan kopplas bort (startmotorn är ett bra exempel).
Men majoriteten av batterimatningen leds genom olika terminaler som kan styras att vara av/på (med löstagbara reläer men numera är det vanligare med fastlödda reläer eller solid-state MOSFETs inuti de stora distributionscentralerna).
Exempelvis på terminaler är Terminal 30B, Terminal 30F, Terminal 15N och så vidare (exakt vilka terminaler som finns, vad de heter, vad de är till för och hur de kontrolleras och av vem varierar från modell till modell och ibland mellan modellår till modellår).

Terminal 15N exempelvis är en terminal för att mata spänning till alla enheter som ska ha spänning när tändningen är påslagen. Ofta är det CAS-styrenheten som styr när denna terminal ska spänningssättas eller inte.

Terminal 30B är exempelvis en terminal för att mata spänning till alla enheter som ska ha spänning när föraren är närvarande. Terminal 30B spänningssätts exempelvis om statusen på en dörrkontakt eller lås ändras. Annars ska Terminal 30B bli spänningslös efter en specificierad tid. Det är normalt sett även här CAS-styrenheten som styr när denna terminal ska spänningssättas eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.