|
|
---|---|
Haft batteriet urkopplat i några omgångar då vi tagit lös dörrsidorna (airbags), efter senaste svängen så vill bilen inte starta. I princip alla varningslampor lyser, varnar för transmission failure, fel på nivåreglering, airbags, farthållare, ja ni fattar. Startmotorn drar inte runt, hör inte att det klickar heller. Batteriet är laddat och vad jag kan säga ok, mätte upp 12,8 volt precis när jag laddat det. Kollade säkringar och hittade två som var rökta, båda gällde "current monitoring". Bytte dom med förhoppning om att det skulle lösa problemet men icke, ingen skillnad. Jag upptäckte även att baljan där batteriet står var full med vatten (ca 5 cm nivå), tagit bort det men kan inte se att det skulle vara anledningen. Tar tacksamt emot tips på var jag kan fortsätta felsöka. | |
Batteribalja full med vatten är igensatt dränering från soltaket? Börja med att läsa felkoder. Verkar som om startspärren hindrar dig. Och kolla att nycklarna är laddade. Osäker på vilken version av nyckel din har, vanligt batteri eller laddning via tändningslåset när de används. |
|
Testade att koppla ur IBSen från batteriet och då startade bilen utan problem, dock kvarstår julgransbelysningen i instrumentpanelen (dvs typ alla varningslampor lyser) men iaf delvis framgång. Kopplade in IBS sen och den startade även med den inkopplad. Gissar att den fått lite spel efter att ha blivit i/urkopplad i kombo med att batteriet varit urladdat. | |
Nu beställt denna: Länk för att kunna läsa felkoder, famlar i mörkret utan.. | |
Snyggt. Och rätt väg in i felkodsträsket, inte dyrt och via Ola. | |
Nådå, läst av felkoder och fick ett gäng. Bla 5e4c wheel speed sensor line fault or short circuit som visade sig ha en förklaring, kabeln var i princip helt av. Dessutom hade sensorn gått emot ABS-kransen (?) vilket jag antar att den inte mår så bra av. Så var det på båda sidor. Hur "billiga" ABS-givare vågar man köpa? Finns ju en uppsjö på tex Autodoc i olika prisklasser. En annan spännade felkod var på fördelningslådan: 55c3 VGSG four wheel drive system activated, no DXC setpoint default. Törs man hoppas på att det har med ABS-givarna att göra? Nu handlar den här tråden om nåt helt annat än vad den började om 😄 |
|
Köp bästa kvalitet på givare. Finns inga genvägar, ATE eller Hella är varumärken som aldrig sviker? Och hur kan kabeln gå av, har de suttit felmonterade och nötts ner av däck/fälg? Trippelkolla hur de skall sitta korrekt om du köper nya och monterar själv. |
|
@ferlin Status på batteri skall mätas typ 24 timmar efter laddning. Här kan du hitta lite matnyttigt, Länk | |
Beställde Bosch, borde funka tänker jag! Att kabeln gått av kan ha hänt när fjädern byttes. Ska bli mkt intressant att se vilka koder/fel som kvarstår efter byte av ABS-givarna. | |
Bra sida om batterier, tack 👍 | |
Bytte på båda sidor igår, alla felmeddelanden borta och bilen går finfint! Väldigt skönt måste jag säga :) | |
Hej ”ferlin”, För att hälla lite smolk i glädjebägaren: Du skrev tidigare att ABS-sensorerna hade blivit (lite?) märkta av ABS-kransarna. För att förhindra att något liknande händer snart igen, är det läge att - snarast! - förebygga. Ibland går det att lösa enkelt genom att med en bricka öka avståndet mellan kransen och sensorn. I andra fall tycks ett byte av drivaxlar vara nödvändigt. Hur tråkigt det än är, är det kanske ändå läge att göra någon sorts omtag. /Lennart |
|
Jag la en bricka mellan 👍 | |
Gôtt! :) /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.