|
|
---|---|
Hej, Jag har problem med att min 850 inte går på alla burkar större delen av tiden. Jag startar och kör och rätt som det är kan den gå igång på alla för att sedan lägga av igen. Någon som har tips var börja felsöka samt tips om ngn bra 850 mek i Göteborgs området. Mvh Mats | |
Hej, Göteborgs Bilservice i Partille brukar/brukade rekommenderas åt och av BMW-folket. Göteborgs Bilservice Järnstångsvägen 49 433 30 PARTILLE (Om problemet har jag ingen uppfattning.) /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle rekommendera att lämna in bilen till en seriös verkstad för felsökning. Detta för att få av oss är rustade för att felsöka på egen hand (att meka däremot brukar ofta aldrig vara några problem - men att meka och felsöka är två helt skilda världar). Ska också noteras att ladda reservdelskanonen med finaste Kinesium och fyra av gång på gång är INTE felsökning :-) Så oftast blir rekommendationen att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner. |
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men! Finns inget som säger att man inte själv kan göra en del initiala grundläggande felsökning (något som jag själv uppmuntrar), ibland har man lite tur och snubblar över något relativt enkelt. Det allra första som måste göras är att fastställa om det alltid är samma cylinder (eller cylindrar) som det uppstår detta intermittenta problem på. Läsa av felkoder ska man också göra som ett inledande steg. Men på så här gamla bilar brukar det inte vara så meningsfullt. Är väl M70-motorn så sitter troligtvis något Bosch Motronic M1.7 motorstyrsystem i denna och det finns bara runt 22 felkoder för denna modellen. Min gamla trofasta Peake Research R5 FCX hade utan problem kunnat dra fram eventuella felkoder från en sådan modell: Länk När man väl etablerat om felet alltid är kring samma cylinder (cylindrar) eller om det hoppar slumpartat mellan cylindrarna så går man vidare med felsökningen (beroende utfallet så ser nästa steg helt olika ut - därför är detta steg ett måste). Är det exempelvis alltid samma enstaka cylinder så kan man göra en noggrannare visuell inspektion kring allt som hör till denna cylinder (alltifrån att leta efter spår av överslag längs denna cylinders tändkabel inklusive hatten och även kolla på tändstiftet efter spår av överslag). Här ingår även att kolla att tändstiftsbrunnen för den specifika cylindern inte är full med olja eller annan gucka. Inte aktuellt på denna motor men annars kan man göra en swaparoo och byta tändspolar och se om problemet följer med tändspolen eller stannar kvar. Däremot kan man göra en swaparoo med spridaren om man misstänker problem med själva spridaren och vill få det bekräftat. Är det exempelvis alltid multipla cylindrar så kan man kolla om alla tillhör en och samma bank. Då är funktioner som är bankspecifika man ska felsöka vidare på. Just i det här fallet med en M70-motor är ju detta det med bankspecifika funktioner extra intressant då M70-motorn är i princip två helt separata motorer med helt separata motorstyrenheter, helt separata tändspolar, helt separata tändfördelare, helt separata CID-sensorer, helt separata vevaxelgivare och så vidare! Nu är detta fel mer intermittent än konstant vilket kan vara en indikiation på att det kan vara ett glapp någonstans (som antingen kan triggas till synes helt spontant eller triggas mer frekvent med vibration och/eller värme). Denna typ av fel kräver lite andra metoder för felsökning som är utanför de flestas räckvidd (då det kräver en del kunskap och utrustning och erfarenhet) och det är här man lämnar in bilen. |
Ja du kan ju finnas fler orsaker, din tur är ju att du har två av nästan allting. Prova med att skifta bränslepumps reläna och se om felet flyttar till andra sidan då har du ju ett bränsleproblem, antingen ett av reläna eller en pump. Sen kan du prova att byta sida på dom två tändkablarna som det sitter en givare på för tändpulserna och se om felet byter sida. Sen kan det ju vara andra fel, om du har möjlighet, är ju att kolla om du har några felkoder. |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Så innan man påbörjar någon slumpmässig åtgärd eller undersökning så rekommenderar jag än en gång att börja med att se vilken eller vilka cylindrar som är påverkade - det har en stor inverkan på hur man går vidare med nästa steg i felsökningen. Om det bara är en specifik cylinder som fjantar sig så kan man ju swappa delar mellan bankerna tills månen trillar ned :-) Och om det är cylindrar på båda banker som fjantar sig så kan man också hålla på med swaparoon precis lika länge :-) |
@lenwib Du har nog blandat ihop det lite. Partille Bilservice är duktiga på VAG (brukade gå dit när jag hade sådana). Du tänker antagligen på Göteborgs Bilservice (den berömda Joakim i Partille) på Järnringen. Han delar lokal med Peter (Bimmerservice) som också är duktig. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
IQ=pi: Visst är det så! Jag ville vara hjälpsam och googlade men såg inte upp med svaret. :( Nu har jag tagit bort länken och skrivit in adressen istället. (När jag nyss sökte igen, finns det en "Göteborgs Bilservice", J Johansson i Billdal också. Lite snurrigt. Samma ägare?) Men det är väl fortfarande så, att man måste åka dit och konsultera? Att ringa var åtminstone förr inte rekommenderat. ”Sällan svar”, eller något liknande, brukade det heta. Hoppas nu att jag fick adressen rätt! /Lennart |
|
Det här är lite OT men angående diagnosverktyg så kan faktiskt Foxwell NT530 BMW läsa en e31. Jag trodde det knappt själv men hade en mycket nöjd användare nyligen. Killen hade först lämnat den på BMW men de kunde inte(!) läsa ut felkoder på den. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
ProPro-medlem 12.818 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant olaO angående Foxwell NT530! Kan ibland vara lite si och så hur med funktionaliteten mot äldre system bland lite modernare eftermarknads diagnostikverktyg (dels så är ju fokus och kunderna på de lite nyare modellerna och dels så kan dessa lite äldre system vara lite "finicky" med kanske lite speciella krav på timing, signalnivåer och fan och hans moster och sen måste man komma ihåg att det kan ha en viss kostnad hos produkten/företaget att ha extremt lång "bakåtkompatibel"). Dessa äldre system använder ju det gamla KW 71 protokollet, där vissa moduler krävde ju att kommunikation initierades på L-linan (RXD) innan man hoppade äver till K-linan (TXD). Vet även att timing kan vara lite "finicky" här och det får inte gå för snabbt och inte för långsamt. Dock alltid intressant att höra direkt från faktiska användare direkt! |
Det spelar också stor roll vilken årsmodell och motor man har. Min 94 kommer jag åt allt med , förutom motorstyrningen , med samma inpa som jag använder till e60&e61'an | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.