|
|
---|---|
Tjena. Vet att detta med trasiga fördelningslådor varit uppe på tapeten tidigare. Dock ingen direkt info om vad som rent krasst går sönder i dom!! Så nu undrar jag om någon har en aning om det? Har en x3 e83 2009 2,0d xdrive på 177hk som rycker och har sig. Dock inga tända lampor i instrumentpanelen. Men testade och dra ut säkringen till fördelningslådan och då sluta den rycka och gick bra. Såg i en annan tråd om att någon varit i kontakt med en firma i polen som fixa befintliga lådan på ca 5h för 800euro. Dock ca 140 mil dit enkel väg. ( Maila dom häromdagen och det stämmer fortfarande). Men även varit i kontakt med firmor i Tyskland och dom tar runt 1400-1800 euro och vill ha 2 dagar på sig att fixa problemet. Men fick svar av en annan verkstad i Tyskland där deras mekaniker svara ”att enligt hans erfarenhet så är det nästan uteslutande servermotorn på fördelningslådan som går sönder” . Den kostar ju bara 3000-5000kr (Bosch) beroende på varifrån man beställer. Finns ju även reperationssatser till dessa. Vilket skulle göra det hela väldigt mycket billigare. (Några hundralappar) är nått plastkugghjul och nån gummi bricka man byter tror jag. Nu vet jag inte hur ”seriös” och kunnig denna mekaniker är. Men jobbet är hyfsat enkelt om man har tillgång till lyft eller ramp så man kommer in under bilen. Så nu undrar jag om nån har erfarenhet av detta? Borde finnas nån som plockat isär en låda och kanske vet? Mvh | |
Ingen???? Levande forum detta…. | |
Säger han som själv bidragit med fem inlägg på fem år. Varför inte skicka fördelningslådan istället för att åka 280 mil? Det är väl så man brukar göra mellan olika länder. MVH Christofer |
|
Har kanske mer med kunskap och göra? Skicka kan man göra om man har en extrabil. Priset för att skicka en fördelningslåda på 25kg är 3000kr enkel väg. Priset för att laga den fortfarande 800euro. Sen undra jag mest om nån vet vad som oftast går sönder i lådan. För är det som mekanikern sa (servomotorn) så är ju jobbet både hyfsat enkelt och billigt. Mvh Sören |
|
Är det servomotorns kugghjul de byter för den kostnaden i Polen? Jag har inte klart för mig vilka felsymptom man kan vänta sig av trasigt kugghjul. Om lamellkopplingen kan bli fast i vilket läge som helst kan man tänka sig att en ganska hårt ihopkopplad lamell kan ge ryckningar när olika rotationshastighet på drivaxlarna måste lösas ut i kopplingen eller vid däcken. Eller beror ryckningar på sliten lamellkoppling, även med fungerande servo? Jag är inte bekant med E83 men i min G22 har jag monitorerat vridmomentet till framaxeln mha OBD-I/F och programmet ProTool (för att jag var nyfiken hur ofta den blir fyrhjulsdriven). Har inte kollat vad det finns för andra live parametrar att läsa ut (eller om programmet fungerar med en E83). Kanske ett sätt att ringa in problemet. |
|
Börja med att byta plasthjulet och se om det gör någon skillnad. Jag skulle förmodligen renovera lådan själv om det inte skulle hjälpa, typ 4 lager/lameller/kedja. | |
Firman i Polen renoverar hela lådan om jag förstått det rätt. Skall ta ca 5h för dom att göra det. Men kommer nog att göra som så att jag byter plasthjulet i servermotorn först. Blir det inte bättre så kanske jag ger mig på att renovera lådan själv.. Återkommer när jag grejat lite :) |
|
Blir intressant att se hur det kommer att gå med renoveringen. | |
Okej. Nu har det gått en tid. Vad jag gjorde var att jag bytte olja i fördelningslådan. Och alla ryckningar försvann. Låter lite märkligt. Men sant och bra mkt billigare än att behöva åka till Polen eller nått annat med för den delen. Så har ni problem! Börja med oljebyte. |
|
Hur långt hade din bil gått när ryckningarna började? | |
Runt 21000 mil. | |
Toppen med återkoppling (och billig lösning dessutom)! | |
Hej! Bilen: 535xD steg1. Har just bytt fördelningslådan(FL) pga ryckig acceleration. Testade rycka säkring och då gick bilen helt ryckfritt. Bilen har gått ca 28000mil, senaste oljebyte i FL ca 6000mil sedan. Har haft bilen ca 13000mil, alltid haft lika däck, fabrikat och storlek. Kollade adaptionsvärdet på ställmotor där ISTA visade 47 (någonting, kanske %). Körde reset av adaptionsvärdet men ingen större skillnad, sjönk till 46. Detta tolkar jag som att lamellerna var slitna och att det är orsaken till att ställmotorn inte tycker att "saker o ting" är tillräckligt bra. Jag har inte läst vad gränsvärden för "frisk" FL bör ligga på. Efter bytet nollas adaptionsvärdet och visar 3 nu, så nått bra har ju hänt :) Läser man lite så är det inte ovanligt med sliten FL >25000mil, så jag provade inte att byta olja, visst en billig test men med ovan adaptionsvärde och miltalet så beslutade jag att köpa en renoverad FL. Tar sina timmar att byta, lite trångt, men klaras på ett garagegolv om man inte har bättre lyft än mig :) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.