AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
281

Fördelningslåda igen…

mr
6
mrgump
320d F31 -16
Tjena.
Vet att detta med trasiga fördelningslådor varit uppe på tapeten tidigare. Dock ingen direkt info om vad som rent krasst går sönder i dom!!
Så nu undrar jag om någon har en aning om det?
Har en x3 e83 2009 2,0d xdrive på 177hk som rycker och har sig. Dock inga tända lampor i instrumentpanelen. Men testade och dra ut säkringen till fördelningslådan och då sluta den rycka och gick bra.
Såg i en annan tråd om att någon varit i kontakt med en firma i polen som fixa befintliga lådan på ca 5h för 800euro. Dock ca 140 mil dit enkel väg. ( Maila dom häromdagen och det stämmer fortfarande).
Men även varit i kontakt med firmor i Tyskland och dom tar runt 1400-1800 euro och vill ha 2 dagar på sig att fixa problemet.
Men fick svar av en annan verkstad i Tyskland där deras mekaniker svara ”att enligt hans erfarenhet så är det nästan uteslutande servermotorn på fördelningslådan som går sönder” . Den kostar ju bara 3000-5000kr (Bosch) beroende på varifrån man beställer. Finns ju även reperationssatser till dessa. Vilket skulle göra det hela väldigt mycket billigare. (Några hundralappar) är nått plastkugghjul och nån gummi bricka man byter tror jag. Nu vet jag inte hur ”seriös” och kunnig denna mekaniker är. Men jobbet är hyfsat enkelt om man har tillgång till lyft eller ramp så man kommer in under bilen.
Så nu undrar jag om nån har erfarenhet av detta? Borde finnas nån som plockat isär en låda och kanske vet?

Mvh

mr
6
mrgump
320d F31 -16
Ingen???? Levande forum detta….
cr
3.798
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Säger han som själv bidragit med fem inlägg på fem år.

Varför inte skicka fördelningslådan istället för att åka 280 mil? Det är väl så man brukar göra mellan olika länder.

MVH Christofer
mr
6
mrgump
320d F31 -16
Har kanske mer med kunskap och göra? Skicka kan man göra om man har en extrabil. Priset för att skicka en fördelningslåda på 25kg är 3000kr enkel väg. Priset för att laga den fortfarande 800euro.
Sen undra jag mest om nån vet vad som oftast går sönder i lådan. För är det som mekanikern sa (servomotorn) så är ju jobbet både hyfsat enkelt och billigt.
Mvh Sören
Är det servomotorns kugghjul de byter för den kostnaden i Polen?
Jag har inte klart för mig vilka felsymptom man kan vänta sig av trasigt kugghjul. Om lamellkopplingen kan bli fast i vilket läge som helst kan man tänka sig att en ganska hårt ihopkopplad lamell kan ge ryckningar när olika rotationshastighet på drivaxlarna måste lösas ut i kopplingen eller vid däcken.
Eller beror ryckningar på sliten lamellkoppling, även med fungerande servo?

Jag är inte bekant med E83 men i min G22 har jag monitorerat vridmomentet till framaxeln mha OBD-I/F och programmet ProTool (för att jag var nyfiken hur ofta den blir fyrhjulsdriven). Har inte kollat vad det finns för andra live parametrar att läsa ut (eller om programmet fungerar med en E83). Kanske ett sätt att ringa in problemet.
Pj
23
Pjak
745i -02
X3 -09
Börja med att byta plasthjulet och se om det gör någon skillnad. Jag skulle förmodligen renovera lådan själv om det inte skulle hjälpa, typ 4 lager/lameller/kedja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.