AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
172

Bmw e91 330 n52b30 dör 2007

Hej där!
Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig.
Jag har köpt en BMW där jag har ett probkem (Automat)
Vid tomgång om jag trycker full gas omgående (Plattan i mattan) Dör han och huttra vid cirka 1000 varv. Skulle jag gasa saktare som man tex gör när man kör är det inga problem. Dete nda som kan märkas vid körning är om jag skulle ha en låg växel i och bilen ligger på strax under 1000 varv då hutrrar han. Men då använder jag maneulla växlingen och då går vartvtalet upp och bilen går som den ska när jag växlar ner en växel.
Ingen motorlampa och felkod på vanos (2887)
Rengjorde vanos (Dennedre) efter en video men ingen förbättring. Osäker om den felkoden är det som är problemet.
Kopllade ur luftmassemätaren och den går identisk som ikopplad eller ej. OIsäker då på om den är trasig? Ska bilen gå likadant?
Ber tacksamt om råd och hjälp med detta.
Ha en fantastisk kväll allla bmw fantaster!
em
903
em3
M3 cab -03
.....du får nog svar från de som är verkliga experter snart.....min erfarenhet är att visst, det kan vara massemätaren, men om spjällhuset har en potentiometer-bana som reglerare för gaspedalen, kan det också ställa till problem ( erfarenhet från en -00 Volvo V70, labbade med massemätare utan att komma ifrån problemet med ojämn gång, i det fallet kring 2000 varv, men det var spjällhuset...), hoppas att det kan hjälpa i ditt sökande....

em3
em
903
em3
M3 cab -03
........kan tillägga, just "huttrandet" när man skulle passera varvtalet var symptomet. Det var en manuell låda, och varje gång varvet skulle passera c:a 2000, bluddrade det och ryckte förskräckligt, inga symptom över eller under varvet. I ditt fall, 1000 rpm, kan jag tänka mig att den kan dö, i mitt fall "bara" hackade det svårt ( nästan "dog"), om det är spjällhusets pot-bana...

em3
em
903
em3
M3 cab -03
....nytt spjällhus kostade 3000 till Volvon, potentiometerbanan gick inte att byta separat, jag fick dessutom stora problem som följd, motorn var chiptrimmad av BRS av tidigare ägare, med hade som tur var originchip, och de kunde löda tillbaka det, för annars hade inte installeringen av "ny komponent", spjällhus, kunnat utföras på Volvoverkstad. Lärdom: om man manipulerat CPU med mekaniskt byte av elektronik, blir det problem att byta komponenter, typ spjällspjällhus, är det som idag, bara programmerat, är det enklare.........

em3
em
903
em3
M3 cab -03
...BSR, skulle det va...
ma
289
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Jag hade tittat på Valvetronic motorn och dess olika givare…. Den är den som sköter ”gasandet ” av motorn i normala fall. Säker på att det inte finns felkoder på Valvetronic?

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.