AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
237

M62B44, byta olja från 0w30 till 0w40 frågor

ge
58
geextah
Bmw 540i
Har kört 4 säsonger med samma typ utav olja, "Castrol EDGE 0W-30 A3/B4 4L" x 2 i min 540iA från 1996. Och eftersom jag bara kör på sommaren, och läste en tråd Hasso skrev så tänkte jag byta till "Shell Helix Ultra 5W-40"

Ser ni något fel med det, eller skulle ni istället rekommenderat någon annan olja och viskositet till min motor.
Jag kör bara när det är sommar som sagt, och oftast kvällstid. Kör alltid lungt och försiktigt när motorn är kall och har aldrig sport i på motorväg eller landsväg. Men i övrigt kör jag ganska hårt när jag väl kör och motor är varm.

Alla tips och olje nörderier tas tacksamt emot, då jag vill att bilen håller sig frisk så länge jag har den i min ägo.

ge
58
geextah
Bmw 540i
Är denna bättre alternativ i och med beteckningen.
Länk

Eftersom den står med "ACEA A3/B4" beteckning

"Detta indikerar att smörjmedlet lämpar sig för tunga körförhållanden, hjälper till att minska bränsleförbrukningen och behöver bytas mer sällan. Lämpar sig för högpresterande bensin- och dieselmotorer."



Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Din motor är godkänd för BMW LL-01 och LL-04
Länk

Så länge du väljer en BMW LL-01 eller LL-04 klassad (eller en som uppger den uppfyller dessa krav) så kommer det att fungera hur bra som helst.
Det är då viktigare med tätare byten av olja+filter.
I ditt fall är det lämpligt att byta strax innan du ställer av den på hösten (antingen varje år eller vartannat år).

Eftersom det är en lite äldre motor med relativt många mil så skulle jag valt <x>W40-olja.
Kallviskositeten (den första siffran) är i ditt fall helt irrelevant då du bara startar bilen på sommaren.


Eftersom det finns ofantliga mängder med oljor att välja mellan som uppfyller LL-01 eller LL-04 så är det bara att välja det som är mest praktiskt för dig att köpa och ekonomiskt.

Steg 1: Välj en olja som har en LL-01 eller LL-04 klassning
Steg 2: Välj en <x>-40 vikt
Steg 3: Välj det inköpsställe, märke och produkt som passar dig bäst


Läs ingenting av allt mumbojumbo som står om oljan - det är rent ut sagt rena smörjan.
Speficikationer är king och säger allt (det är dessutom de ENDA kända kvantifierbara mätvärden som du som konsument kan använda för att jämföra olika produkter när det gäller dess kvalitet).
Personligen hade jag gärna gått efter oljans bouquet, men då vinner ofta en semisyntetisk oljadå den har en rik och fyllig men samtidigt behaglig bouquet, men det duger ju inte...

Castrol Edge 0W-30 == BMW LL-04, ACEA C3, API SP
Castrol Edge 0W-40 == BMW LL-01, ACEA A3, API SP
Shell Helix Ultra 5W-40 == BMW LL-01, ACEA A3, SPI SN Plus

Alla dessa tre är precis lika bra (från ditt perspektiv och dina behov) - så vilken som helst av dessa fungerar finfint.
Men jag föredrar 40-viskositeten (då jag inte bryr mig om de där två bensindropparna mindre bränsleförbrukning per år och ingen annan gör det heller). Dessutom har vi redan sagt att kallviskositeten i just detta fall är irrelevant. Det gör att endast de två sista är kvar i "tävlingen".
Här har Castrol Edge 0W-40 en lite bättre specifiation (den bättre SP vs SN/SNPlus), så den är snäppet bättre.

Så därför får den bli vinnare mellan just dessa tre (om man verkligen måste utse en vinnare och sen finns det "hundratals" andra lika bra oljor som dessa tre - detta var bara vad som nämndes i tråden).

API SP är en aningens aningens bättre på att hantera oxidation samt hantera renhållningen (sludge/deposits) än API SN/SNPlus - men inga stora skillnader.
Den stora skillnaden (och varför API SP togs fram) är att API SP är rejält mycket bättre än API SP när det gäller "low speed pre-ignition". Detta är ett fenomen som bara finns på mindre GDI (direktinsprutade bensinmotorer) med turbo och hög kompression. Din M62 är inte direktinsprutat (och har heller inte turbo) så den förbättringen är helt irrelevant för din motor och du drar inte någon nytta av den förbättringen.
Så för just din motor spelar det inte så stor roll om det är API SP, API SNPlus eller bara API SN.



Här är några exempel på rekommenderade produkter från Oljemagasinet:
Castrol Edge 0W-40 ==> BMW LL-01, ACEA A3, API SP, 179 SEK/L
Castrol Edge 5W-40 ==> BMW LL-01, ACEA A3, API SP, 199 SEK/L
Eurolub Synt PDI 5W-40 ==> BMW LL-04, ACEA C3, API SN, 109 SEK/L
Castrol Edge M 5W-40 ==> BMW LL-04, ACEA C3, API SN, 195 SEK/L
Castrol Magnatec C3 5W-40 ==> BMW LL-04, ACEA C3, API SN, 129 SEK/L
Valvoline SynPower MST C3 5W-40 ==> BMW LL-04, ACEA C3, API SN, 149 SEK/L
Shell Helix Ultra 5W-40 ==> BMW LL-01, ACEA A3, API SN Plus, 145 SEK/L
ge
58
geextah
Bmw 540i
@bmw-slangen Tack för respons med de olika viskositeternas egenskaper och förteckningar.
Man behöver läsa på lite för att förstå allt bakom siffrorna och dess efterföljande bokstäver och olika namn. Men det lutar åt att jag beställer den jag först hade i åtanke, och som du även nämnde i ditt inlägg "Castrol Edge 0W-40 ==> BMW LL-01, ACEA A3, API SP, 179 SEK/L"

Så blir kanske motorn lite gladare på sommaren. Det är nog inte mycket skillnad, men man sover bättre om natten iallafall och det är huvudsaken ;).

Köper nog som tidigare från Oljekompaniet. Dom brukar ha 4L dunkar vilket är praktiskt när man gör oljebyte. Så har jag en 1L med mig av diverse oljor ifall att man behöver fylla på en skvätt emellanåt. Läcker fortfarande lite olja någonstans och inte lyckats lista ut exakt var. Eller brukar M6x-motorserien gilla olja?

Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen, den där "Castrol Edge 0W-40" tror jag kommer passa bra :-)
Finns som sagt hos Oljekompaniet som du verkar bekväm med att handla ifrån (och har de storlekar på förpackningar som du önskar) men samtidigt inom acceptabla prisgränser och har bra egenskaper och specifikationer.



Jomen, visst är det så - det krävs lite vidareläsning (och då menar jag inte något 10 sekunders klipp på FlipFlopp eller FnattTjatt) då det döljer sig en del bakom alla siffror och förkortningar (som inom alla områden).

Men alla är ju inte intresserade att göra djupdykningar i oljespecifikationer utan vill oftast mest veta att man köper rätt men samtidigt ha valmöjlighet - vilket jag har full förståelse för!

Därför brukar jag säga att det finns fem nivåer (det börjar på den allra enklaste/smidigaste nivån och sen ökar kravet på ens egen insats gradvis för varje nivå men ger samtidigt större kontroll för de som vill det):

== Level 1 (Entry) ==
Du stövlar in hos din återförsäljare och säger att du vill ett gäng flarror till din kärra.

== Level 2 (Amateur) ==
Du kollar upp vilken BMW LL specifikation som din bil kräver.
Därefter så går du och köper valfri olja som har denna specifikation.
Du vet inte riktigt vad alla de olika siffrorna och bokstäverna betyder,
men det spelar ingen roll för du vet med 100% säkerhet att du köper en olja som uppfyller kraven.

== Level 3 (Weekend Warrior) ==
Du kollar upp vilken BMW LL specifikation som din bil kräver.
Du köper fortfarande en olja som har denna specifikation,
men du vet nu vad alla siffror och bokstäver betyder,
så du har nu kunskapen att göra ett lite "extra informerat val" än innan.
Det kanske finns lite ovanligare omständigheter eller förutsättningar,
där en viss variant av olja kan vara fördelaktigare.
Säg att du väljer att pendla till kontoret med din BMW varje dag och kontoret råkar vara Vostok forskningsstation,
om motorn vill ha LL-01 så är det exempelvis fördelaktigare med en LL-01 0W-30 än en LL-01 5W-40 i det fallet.

== Level 4 (Prosumer) ==
Här går du inte nödvändigtvis efter vilken LL-specifikation som krävs utan använder det bara som (en av många) data inputs.
Du har full koll på vad alla specifikationer säger (och inte säger) och tar med en stor mängd olika data inputs i din beslutsalgoritm och ett av de viktigare styrinstrumenten är att tidigt definiera vad just dina mål är med oljan och vad du prioriterar eller har för speciella krav och förutsättningar.
Därefter väljer du en olja som uppfyller dessa kriterier.

== Level 5 (Professional) ==
Som föregående nivå fast här går du ett steg längre och du skickar exempelvis olika oljekandidater till oljeanalys för att få en bättre bild på de olika additivpaketen i de olika oljorna och vad som passar dig bäst samt har mycket goda kunskaper om den extremt komplexa kemin inom motorolja och främst då alla de olika ämnena som utgör additivpaketen och vad dessa gör och inte kan göra och när de är bra att ha och inte bra att ha (samt vara fullt medveten om att vissa additiv motverkar till viss del varandra).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.