AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
142

Konstiga ljud efter drivknuts och styrleds byte

Je
3
Jellybean
Toyota Corolla
Hej. Jag har nyligen bytt båda drivknutar och höger styreld. Hade en massa ljud vid gupp och svängningar före detta byte. Nåväl, verkstaden bytte detta och då händer det märkliga, nu har jag fått ett nytt irriterande ljud som jag aldrig haft förut. Låter som en blandning av "tvättmaskin/flygplansmotor" när man kör. Låter mest vid 30-50km/h. Verkar komma från höger framvagn nånstans. Jag ska in med bilen igen på verkstaden inom kort, men tänkte höra här om någon känner till detta ? Som sagt detta j-a ljud fick jag efter deras byte, tack för det säger jag...😆 Är en Toyota Corolla 1987 det gäller.

Välkommen!

Du kan använda sökfunktionen här ovan och skriva t ex ”bytte near drivknut” eller ”byte near drivknut”, så kanske du hittar något liknande ditt problem.

Här är en länk till ärende ganska nyss:

Länk

/Lennart
Je
3
Jellybean
Toyota Corolla
Det verkar som han hade samma problem. Så det kan vara inre drivknut dom dragit åt för hårt, ska höra med dom om det. Men alltså den är ju inte bytt, tas den lös ändå ? Det gjordes ju en hjulinställning också, men den har nog inte med detta att göra då...
Jag vet för lite om saken.
Men jag tror inte att något var för hårt åtdraget, utan att han hade dragit (för) hårt i axeln när han lossade yttre drivknuten. Och att det medförde att något kom ur läge.

Jag minns kanske fel…

Edit: nej, så var det. Inte dragit åt (något förband eller så) bara dragit i drivaxeln när han lossade den yttre drivknuten.
Lätt hänt, antar jag.

/Lennart
Je
3
Jellybean
Toyota Corolla
Nu har jag kollat lite själv. Verkar som det kan vara höger framhjulslager. Hörs lite malande ljud när man snurrar däcket. Dock inget glapp när man rycker i det "12-6" och "3-9", så frågan är hur allvarligt det är då ? Och varför har detta uppstått just efter drivknuts/styrleds bytet, hmm ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.