|
|
---|---|
Vad kör ni för tändstift till Bmw M5 e39 och hur ofta byter ni? | |
Jag har fått lära mig av en BMW-verkstad att det är byte vid varje 6000 mil på tändstift, osäker om det stämmer även på M-modeller. Skulle inte ens överväga att köpa något annat än BMW på en sådan bil. | |
BMW tillverkar väl inga tändstift? Det är väl NGK, Bosch eller andra som gör det och som BMW ÅF's säljer vidare. | |
NGK BKR6EQUP ska det vara. Sitter i varenda BMW från den här eran. M54 M62 S62 osv. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Fick svar från Bavarias utnämnda "M-person" att NGK BKR6EIX var det man skulle köra, tankar på de? |
|
BKR6EQUP är den som satt original, men går man in och tittar på NGKs sida Länk och väljer M5 så kommer det upp fem ytterligare alternativ, bl.a BKR6EIX. Så det blir nog bra. Det är sannolikt en prisfråga. Kanske bättre än original BKR6EQUP. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Tack för svaret :D P.S fin M5a du har! Carbonschwarz som min :) |
|
Yes, tack. Hur ser din ut? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Bruyere club wood trim och relativt ovanliga (inget jag sett innan i alla fall på en M5 e39) M Texture Fabric seats, 15,3k mil, orginalfälgar, facelift, tyvärr ingen taklucka :/ men svårt att få allt på dessa bilar särskilt när den är köpt på senare tid man får vara glad att man äger en, vart en dröm för mig sen många år. Då flera familjemedlemmar ägt M-bilar tidigare har jag alltid vart nära de men det är min första M-bil så första gången som jag är "tillräckligt" nära. |
|
Låter underbart! Taklucka klarar man sig utan. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 12.995 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Blev lite nyfiken på vad skillnaderna är mellan dessa tändstift (BKR6EQUP vs BKR6EIX). Mått, värmetal och liknande är såklart lika mellan dessa: BK = M14 gänga, 16mm nyckelvidd R = Resistortyp 6 = Värmetal E = 19mm gänglängd QUP är förenklat en 4-jordselektrod platinum design Q = 4 jordelektroder U = semi ytgnistgap (centerelektroden sticker inte upp) P = platinum i mittelektroden IX är förenklat en 1-jordelektrod iridium-platinum design Mittelektroden av iridium (främst längre livslängd än platinum) och jordelektroden av platinum. Jordelektroden är något avsmalnande (ska tydligen ge en bättre antändbarhet och reducering av "the quenching effect" som är oönskad kylning av flamkärnan - sägs det). Så kan nog tänka mig att BKR6EIX bör fungerar fint i en S62-motor, men BKR6EQUP gör det garanterat (då det är originaltändstiften). |
![]() 23.239 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rent visuellt så ser iridumstiften mera slitna ut än Platina 4 elektrodstiften efter 5000 mil. I de BMW jag ägt. Gillar platinastiften de höll jäkligt bra min 316G -98 som är/var hårda på stift. Dessutom är de bra för lättsurade BMW |
Jag kör NGK BKR6EQUP i ena, och Brisk BOR14LGS i den andra. Brisk är stift med "mycket stort gnistgap" typ 2.5-3mm, och något lite kallare stift än NGK. Har fungerat ypperligt, kört drygt 2000 mil. Enligt tillverkaren så bör dessa "racing stift" bytas vid 3000:e mil o är avsedda för bilar som går hårdare, då de kan skapa problem om man kör på låga varvtal hela tiden (under 2000 rpm)? Jag har även LGS (BOR12LGS) i mina S50B32, inga problem där heller, o även dessa är en aning kallare än original. Min åsikt är att man trots allt bör välja det som kom från fabrik, ÄVEN om det finns andra/bättre alternativ. Just Brisk stiften är lite väl dyra (runt 170 kr/styck) så vid nästa byte så snålar jag nog med original (på rätt ställe dryga 100-ingen styck). | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.