|
|
---|---|
Hallå! I mitt första inlägg vänder jag mig till er på Autopower för råd om ett ev kommande bilköp. På fredag (30/8) ska jag titta på en BMW X3 E83 3.0sd med automatlåda. Årsmodellen är 2008 och har gått ca 28500. Vad skulle ni råda mig att vara extra noggrann med när jag granskar bilen? Tack på förhand! | |
På en bil som gått så långt så är det ju allmänna skicket och även att försöka klargöra vilka delar som redan bytts. Om/när bilen går sönder sen, tänker du laga själv eller via en mindre verkstad du har bra kontakt med eller ska använda BMW-ÅF verkstad? Vad ligger den i för prisklass? Har du kollat upp vad den kostar dig i försäkring och skatt per år? |
|
Tack för ditt svar Grelle! Det som är bytt under senaste ägaren är bromsok, skivor, belägg, handbromsbackar glödstift och ett tryckrör. Men inga större ingrepp än så av tidigare ägare eller ägare innan honom vad jag vet. Jag började pula lite med min förra E46:a vilket gav mig lite självförtroende i lättare ingrepp men allt över ”medelnivå” tänker jag lämna in till en mindre verkstad som jag har ok kontakt med (fullt överkomliga priser) Bilen ligger på 58000kr, jag har en förhoppning om att kunna få ner den ett par tusenlappar men inte mer än så om inte något riktigt allvarligt uppdagar sig. Skatten ligger på 6200kr för ett helår och helförsäkring hade gått på 500kr per månad. Service är gjord var 2000-2500 mil under hela bilens livslängd. Det som jag oroar mig lite över är väl livslängden på turbon som sitter i bilen (lite extra svettigt då den har två) och även hur pålitlig växellådan är (GM GA6L45R) efter nästan 30 000 mil? |
|
Att helförsäkring skulle kosta 6000:- /år för en 22-åring låter inte sannolikt. Jag som är tjugo år äldre än dig och bor på mindre ort får priser på minst 8000:- /år för det objektet jag misstänker du är spekulant på. Tillför egentligen inte mycket till dina funderingar, men BMW är dyra i försäkring. Till stor del beror det såklart på att många "skenförsäkrar". MVH Christofer |
|
Hej Crille! Kommer bo av och till hemma under kommande år, när jag inte är hemma för att bruka bilen kommer den användas av mina föräldrar som andrabil. Därför kommer bilen skrivas på farsan. Mitt primära behov av bilen kommer vara under ca 1 års tid. Om bilen visar sig vara något att ha var farsan intresserad av att köpa ut den, känner därför inga större samvetskval att skriva den på honom. Priset är då farsans försäkring inkl. försäkringsbonus |
|
Det man kan säga generellt om så här gamla (och relativt avancerade) bilar är att i princip vad som helst kan hända. Ofta kan relativt dyra reparationer komma löpande och kan i princip kosta vad bilen är värd. En fräscht objekt kan så klart vara mycket för pengarna. Har man tur blir inte bilägandet så farligt dyrt, men risken är att det blir minst lika dyrt som högre värdeminskning på en betydligt nyare bil. Detta är också anledningen till låga priser och att underhåll och skötsel på äldre bilar ofta blir eftersatt. Man har helt enkelt inte råd att äga. De som har råd köper ofta nyare bilar. Detta är ju givna faktorer som du kanske redan tänkt på. MVH Christofer |
|
Jag tvekar när jag hör detta. Å ena sidan är det roligt att ha en roligare bil, speciellt när man är ung. Å andra sidan kan det bli väldigt dyrt om något går sönder och risken för det är ju hög på en 30 000 milare. Jag har ju själv en Seat i ungefär samma prisklass nu (osäker vad den står i värde) men den är ju riktigt billig i drift, markant nyare och gått 12000 mil. Men den har jag ju 100% av praktiska skäl för vi behöver en andra bil. Hur mycket skaffar du bilen för att du vill ha en trevlig bil och hur mycket är det för att transportera dig A till B? Är det för att ha en trevlig bil är det mer logiskt, men ska du då ha en 30 000 mil dieselsuv? Finns det inte en 325 E90 eller liknande som är lite mer entusiastiskt då? Vid 30 000 mil och inte så mycket utbytt så känns det ju som att bromsskivor, stötdämpare, alla slags bussningar osv kan ge upp när som helst. Frågan är då om du lagar eller lever med förfallet... |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.