|
|
---|---|
Hej Jag önskar ett råd när det gäller min navigation professional, den tappar kontakt och även radions högtalare blir tyst då. Det går ej att programmera något färdmål då men kartan finns där hela tiden. Ibland finns kontakt och då fungerar allt men plötsligt tappas kontakten dvs. det verkar som något glappar. Tacksam för svar häls Kiosken | |
Välkommen! Din bil är ju några år yngre än min, men jag vågar ändå misstänka radiomodulen. På min bil var allt ljud (konstant) borta. Radiomodulen på den heter BM24 och hade ett standardfel med kallödningar. Det finns så många olika ljudsystem, så jag vågar inte säga hur det ser ut på just din bil. Men kanske en radomodul BM54 plus en DSP (Digital Sound Processor) som slutsteg? Navigationsdatorn en MK4 / MKIV ? DSP är en känd bov, som dessutom . tror jag - ligger illa till för att bli fukt-/vattenskadad (under bagagerumsgolvet). BM54 är inte heller utan fel-historia. Kanske troligast att det är som på min bil, att navigationens ljud (först) går till radion och att det är den som bråkar här. Normalt inte något vanligt GDS som på BM24. Det kommer nog mer input här, men du kanske har lite att nysta i medan du väntar. :) /Lennart EDIT: Om det handlar om radiomodulen, finns det tydligen reparations-kit: En rumänsk firma med gott BMW-rykte. |
|
Tack för snabbt svar, jag får börja med att kolla upp vad de olika modulerna heter som finns i min bil. Jag lär återkomma i detta ärende. häls Kiosken |
|
Hej! Min bil har modellbeteckning BMW E60 sedan 530d M57N 2004/10 om det kan hjälpa. häls Kiosken |
|
Det är bilens individuella utrustningskoder som kan ge en grundläggande information. Det finns en del ställen att söka på. Om jag minns rätt är den här poppis: Länk Min navi är uppgraderad till MK4. Enheten är tillverkad v49/07, så jag antar att din bil också har en MK4. Ligger kartorna på en DVD som hela tiden måste vara läsbar i DVD-läsaren? Om så är fallet, borde det handla om en MK4. (I något skede tror jag att BMW distribuerade kartorna på DVD, men att de bara användes för att kopieras över till navins då introducerade hårddisk. Det system som i början hette CIC och sen utvecklades till CCC. Eller tvärtom.) Radiomodulen är nästan säkert en BM54. Det måste inte finnas en DSP i systemet, men jag tror att det var vanligt. System ”Professional” skulle ju kunna tyda på det. Där tar mina ideer slut för tillfället. Men det borde ju finnas åtminstone någon här med samma uppsättning - och kanske erfarenhet - som du, och som kan sprida ett lite mer initierat ljus över problemet. Hoppas det! [För jag är ute på djupt vatten… ;) ] /Lennart |
|
Jag har även tv och telefon men just nu har jag inte kunnat parkoppla telefonen tillbaka i systemet. Tv:n har jag inte använt på ett bra tag men den fungerade bra när man stod nära masterna men då fungerade allt. Jag fick jordkabeln utbytt av Bmw och då tyckte jag att det blev bättre men sedan kom problemet tillbaka. Om detta kan vara till någon ledning. Ska fundera vidare, kan jag via bilens nummer kolla vad som finns på just min bil? Häls Kiosken |
|
Då har du kanske en CD-växlare i bagaget också? Liknar isf uppsättningen i min bil, även om det inte hjälper här. TV:n dog f ö när PTS’ beslut om ändrad signalkodning gick igenom i början av 2022. Betr. din fråga i slutet. Ja, du kan till viss del se utrustning - men inte i sådan detalj att ingående komponenter i de olika systemen definieras - genom att gå in på t ex min tidigare länkade sida och knappa in bilens VIN, alla sjutton tecknen. Sen kanske det är enklast att försöka lokalisera enheterna i bilen och läsa av deras BMW- nummer och annan eventuell info. Med BMWs nummer kan du sedan gå in på Realoem.com eller bara googla rakt av, så får du säkert en bra uppfattning om hur systemet är uppbyggt. Men ljudet, som här står i fokus, lär komma från en radiomodul, BM54, med eller utan DSP. Om den senare saknas blir allt ganska enkelt: Då behöver BM54:an fixas/bytas (fixas är nog att föredra - de nya komponenterna håller bättre). Om det finns en DSP, blir det svårare. Hur man avgör om det är den eller BM54 som felar vet jag inte alls. Båda kan anses vara lika misstänkta, även om jag från din beskrivning lutar åt BM54. /Lennart EDIT: här kan både du och jag läsa på om DSP. :) Länk |
|
Och här är en antagligen bättre redogörelse för DSP mm. Man skall bara komma ihåg att det ofta finns skillnader mellan USA- och EUR- modeller, inte minst i vilka årsmodeller nyheter kom att introduceras på respektive marknad. Länk /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.