|
|
---|---|
520D F11 2013 som blivit svag vid gaspådrag. Märks inget speciellt vid lägre hastigheter förutom möjligen sämre acceleration. Vid hastigheter över 70 känns bilen svag och det kommer ett sorts vinande ljud som ökar med hastigheten. Ljudet är ej relaterat till motorns varvtal utan till hastigheten. Ljudet kvarstår oförändrat om tex kopplingen trycks ned. Bilen larmar inte om svag drivlina eller annat. Inga varningslampor. Ingen rök. Bilen drar inte mer bränsle än normalt, utan snarare mindre än vanligt (vilket kan bero på den lägre hastigheten). EGR bytt (felet fanns innan bytet och kvarstår efter bytet). Att man kan åka till en verkstad och läsa av felkoder förstår jag redan, så det är inte det tipset jag behöver. Teorier om vad som kan vara fel? Turbon? Någon som möjligen har en länk till en bild där man kan se en skiss på motorrummet där det är angivet var de olika delarna/komponenterna sitter? | |
Ja, turbon är en god gissning. Krånglar den brukar felkoder finnas. Här finns länk till skisser. Knappa in de sju sista i bilens ID Länk |
|
Stort tack för ditt svar och den fina länken till de detaljerade bilderna på delarna. Finns det också någon översiktsbild över hela motorrummet där det är markerat var de olika komponenterna sitter? Jag ser en slang som är fuktig (läcker?). Jag skulle vilja undersöka om den eventuellt kan ha något med problemet att göra. | |
Om bilen är svag borde det snarare vara ett luftläckage från eller till turbon. Om du har oljefukt nånstans tror jag inte det har med bilens prestanda att göra. Låter lite konstigt att den skulle vara märkbart svagare utan felkod. Sånt här brukar bilen varna för direkt. | |
Stort tack för ditt svar. Det jag skrev var att bilen inte varnar om svag drivlina, inga varningslampor etc. Allt ser normalt och bra ut. Men någon avläsning av felkoder har jag alltså inte gjort. Har inte utrustning för det och har inte varit på någon verkstad än. | |
Det vinande ljudet som beror på hastigheten men inte motors varvtal bör rimligen vara något annat fel. Men hastighet över 70 verkar konstigt. Är det gaspådrag (ökad last) du menar? Har du testat vid olika laster/gaspådrag, typ fullgas eller acceleration i uppförsbacke? Så frågan är om problemet hänger samman med last och eller varvtal snarare än hastighet? | |
Stort tack för dina funderingar. Jag har testat lite mer. Ljudet hörs tydligt och begränsar hastigheten högst påtagligt. Man vågar helt enkelt inte att gasa på. Bedömer nu som att det kanske inte är något fel på själva motorn, vilket förstås vore bra. Men bilen känns väldigt trött och strypt på något vis. Känns som att cykla i stark motvind. Det är inget rassel eller ljud från någon metall, utan ett dovt vinande och starkt ljud som ökar med hastigheten. Däcken är samma som tidigare. Funderar på vad det kan vara. Bromsar som ligger på? Fel på något luftflöde/filter/slang/rem? Jag får leta vidare. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.