AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
313

Köp av generator M5E39

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hej

Länk

Behöver ny generator till M5an,är det någon som har erfarenhet av dessa?Skulle vara tacksam eftersom jag funderar att beställa en nästa vecka.

Hej,

Lika gärna som att köpa en no-name från Schmiedmann kan du ju chansa på denna budgetvariant - ännu billigare - från Trodo:

Länk

Med tanke på att originalet kostar 6-7 gånger mer och att Schmiedmanns variant väl ligger på 20-25% av originalets pris, kan man i o f s undra vad man då får.

Men när jag förra sommaren fick ett lagerhaveri i bilens generator, köpte jag en ATL (polskt märke) som åtföljdes av ett provningsprotokoll. Så långt inga problem. Men håller denna också i 25 år / 25k mil?

Parallellt renoverade jag originalet, som nu ligger på hyllan. Känns bra.

Kan inte en renovering av din befintliga vara ett alternativ?
Frejs bildelar i Stockholm har grejer och vet.

/Lennart
bl
2.064
blixten
325i -88
Hur yttrar sig felet på generatorn?
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Jag har skickat min generator till renovering i våras till ett företag som "slarvade" bort min orginala generator.Så nu har jag ingen generator och tycker 14000kr på bmw är alldeles för mycket pengar för en Bosch generator som jag har läst att jävligt många har problem med,min bil har rullat 13000mil och generatorn gick,troligtvis av servo oljan som droppade på den.
cr
3.798
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det borde väl vara upp till firman att ordna fram en originalgenerator och leverera den renoverad till dig mot kostnaden för renovering?

MVH Christofer
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Det är lång historia,blir kanske löst men jag kan ej vänta sommaren är redan borta,så jag behöver en nu,ngn kanske har en beg till salu?
bl
2.064
blixten
325i -88
Trist med företag som inte har ordning på sina förehavanden! Är företaget lokaliserat i Sverige?
Har du något artikelnummer på originalgeneratorn som du kan dela med dig? Vet du om det finns andra bmw modeller som använder samma generator?

Känns väl annars som att schmiedmanns generator är det vettigaste alternativet just nu. Finns även på Trodo för ett lägre pris.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Firman är i Sverige,i Malmö.Har försökt hitta vad den kan passa av,e39 530d har en som liknar men ej säker att den passar,orginal är BOSCH 0123515030
bl
2.064
blixten
325i -88
Vilken datum lämnade du in generatorn till renoveringsfirman? har du kvar regulatorn med kolen eller satt den kvar på generatorn?
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Firman är i Sverige,i Malmö.Har försökt hitta vad den kan passa av,e39 530d har en som liknar men ej säker att den passar,orginal är BOSCH 0123515030
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Blixten,jag har inget kvar av generatorn
bl
2.064
blixten
325i -88
Om det är så att firman inte vill stå för sitt/sina misstag genom att kompensera dig med en likvärdig eller ny boschgenerator, då begagnade verkar vara svåra att få tag på, så hade jag drivit det hela vidare rättsligt.
cr
3.798
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Eftersom Ahmo skriver att det är en lång historia när jag påpekar att det borde vara firmans sak att lösa problemet så får man anta att han har del i problemet och nu själv måste fixa fram en ersättnings-generator.

MVH Christofer
bl
2.064
blixten
325i -88
Så kan det vara eller inte.

Mvh blixten
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Firman renoverade generatorn som nästan brände ner min bil,så när jag lämna den tillbaka så”försvann”den,nån råkade ”slänga”den.Så rättslig fall är fortvarande igång.Men tråden handlar inte om det utan vart kan jag köpa en annan så jag kan ha så länge om inget.
Visa användare
ProPro-medlem
4.990
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag bytte nyligen generator på min e39 M5.
Köpte denna: Länk

3300kr

Har fungerat fint sen i våras.

Det var någon liten plastgrej som inte stämde som vi fick flytta över från den gamla iofs.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Tack för ditt svar Ola,vilken sak fick du flytta över,eftersom jag har inte gamla generatorn,klarar man sig utan?
Visa användare
ProPro-medlem
4.990
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag gjorde inte just den delen tyvärr så jag minns inte..
Plastpryl som styr in kylluft tror jag.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.