|
|
---|---|
Hej! Har bekymmer med min e46 330ci. Bilen går ojämt, och det känns som den inte går på alla cylindrar. Kör man en stund känns den däremot bättre. Motorlampan fortsätter dock att lysa gult. Problemet har uppstått två gånger, båda gångerna vid kallstart i fuktigt miljö. Första gången släckte jag bara felkoderna för att testa, och då gick bilen bra ett par dagar tills igår, då lampan tändes igen. Felkoderna jag fått fram lyder: 4F DME: Activation, oxygen-sensor heater after cat., bank 1 3D DME: Activation, oxygen-sensor theater after cat., bank 2 E4 DME: Fuel trim bank 2. permissible range exceeded CB DME: Fuel trim bank 2 control När jag googlar får jag svaret att det kan vara lambdasonder som krånglar? Har förstått att de finns fyra st på bilen, men vilka är det som krånglar? Vad kan det annars vara? Jag har beställt och ska försöka byta bägge insugsslangarna, den ena var sprucken, så den har jag tejpat provisoriskt. Ska även kolla över tändspolar och stift (verkar sitta bosch på två cyl och beru på de andra fyra). Är det nån fara att köra med bilen med dessa felkoder aktiva? Tacksam för svar! Patrik | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du ska i första hand fokusera på följande felkoder: 0xCB DME: Fuel trim bank 2 control limit (P0173) 0xE4 DME: Fuel trim bank 2, permissible range exceeded (P0173) Det är dessa två felkoder som är relaterade till att din bil har så ojämn gång (kan även vara direkt eller indirekt relaterade till att det känns att den inte går på alla cylindrar men det kan vara ett separata fel). De två andra felkoderna (0x3D och 0x 4F) har ingen inverkan överhuvudtaget på hur motorn går, så dessa två kan du vänta med tills motorn går bra. Det är uppvärmningen på övervakningssyresensorerna som den klagar på och det mäter du enkelt upp om problemet är själva syresensorerna eller något i den övriga elektroniken (säkring, relä, styrsteg i DME, yada yada yada). Men än en gång, ignorera detta fullständigt just nu och fokusera på huvudproblemet här ovan (du har troligtvis mer fel än bara tjuvluft som behöver åtgärdas). Angående felkoderna 0xCB och 0xE4 så betyder dessa att de så kallade fuel trims (motorstyrsystemparametrar som justerar hur mycket bränsle som ska sprutas in) har justerats till sitt högsta tillåtna värde. Man kan ha negativa fuel trims (betyder att man tar bort bränsle) och man kan ha positiva fuel trims (betyder att man lägger till bränsle). Det finns short term och long term fuel trims, men för det här problemet här så pratar vi uteslutande om long term fuel trims och är endast dessa som är intressanta för närvarande (då det är long term fuel trims som är till för att justera mot förändringar över lång tid och är de fuel trims som stannar uppe på höga värden om man exempelvis börjar utveckla tjuvluft). Här är andra inlägg på detta forumet där jag skrivit om fuel trims: Länk Ofta sätts en felkod som säger att long term fuel trims är maxade positivt (man har försökt lägga till mer bränsle tills systemet sagt stopp) eller att det sätts en felkod som säger att fuel trims är maxade negativt (man har försökt ta bort bränsle tills systemet sagt stopp). I ditt fatt säger den bara att long term fuel trims är maxade - vi vet inte om systemet lägger till eller drar bort bränsle. Detta måste man veta eftersom de potentiella felorsakerna är drastiskt olika i de två fallen. Dessutom måste man kunna läsa ut sina long term fuel trims under hela processens gång för att se att man åtgärdat felet. Felkoden (och motorlampan) tänds inte förräns det går över typ 15-20%, men du har rejält märkbara effekter på motorgången långt innan dess. Du ska ned till högst 5% (gärna lägre), då kan du anse felet är åtgärdat. ===> Steg 1 <=== Läs ut vad dina (long term) fuel trims är - se alla mina tidigare inlägg om fuel trims om exempel på detta och hur man gör. |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med tanke på du har en M54 som nu är till åren och läcker som ett såll i sina insugsslangar (du har redan hittat ett par men det finns många fler ställen) så kan vi med relativt stor säkerhet anta att ditt problem är tjuvluft (och att motorstyrsystemet måste lägga till bränsle) - du kommer alltså att se maxade positiva long term fuel trims. Det brukar finnas 3-5 olika tjuvläckor på en typisk M5x-motor som inet fått förebyggande underhållsservice och det är alla dessa du nu ska hitta och åtgärda. För att hitta alla dessa MÅSTE du röktesta din motor - det är ett absolut måste om du ska hitta allt. Även om detta har jag skrivit en hel del inlägg i detta forum: Länk I detta inlägget beskriver jag den rökmaskin jag använder men även tre rökmaskiner man kan bygga själv i olika grad av komplexitet: Länk ===> Steg 2 <=== 2.1 : Röktesta din motor för att hitta alla ställen med tjuvluft 2.2 : Åtgärda alla ställen och verifiera en sista gång att ingen rök kommer ut någonstans 2.3 : Notera nu vad dina fuel trims (long term) står på med genomvarm motor på tomgång Har du kommit ned under typ 5% för long term fuel trims på båda banker så har du löst ett fundamental problem (tjuvluft) - det kan finnas fler men det får man börja felsöka först efter man åtgärdat detta problem med tjuvluft. |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låt tändspolarna sitta där de sitter idag - gör ingenting med detta i nuläget (ingen mening att fippla med något annat förräns fuel trims är nere under 5%). När du åtgärdat alla tjuvluftsläckage så ska du defintivt byta tändstift. Du ska ha exakt samma tändstift i alla cylindrar och du ska ha något av dessa två alternativ (i rekommenderad ordning): 1st : NGK BKR6EQUP 2nd : Bosch FGR7DQP+ 3rd : Bosch FGR7DQP Du kan fortsätta köra med bilen men katalysatorn tycker inte om det i längden, så ingen touring Europa runt eller Sverige runt rekommenderas! ===> Steg 3 <=== Byt alla tändstiften (och ha exakt samma tändstift i alla cylindrar) till något av dessa (listade i rekommenderad ordning): 1st : NGK BKR6EQUP 2nd : Bosch FGR7DQP+ 3rd : Bosch FGR7DQP |
Stort tack för utförligt svar. Kan börja med att nämna att jag bytt ut de två stora slangarna mellan LMM och insugsspjället och släckte felkoderna varpå lampan släcktes och motorn gick betydligt renare och mjukare. Däremot är bilen lite svårstartad när den är varm, man får mala lite längre på starten. Kollade även över tändspolar samt stift. Alla spolar var Beru och alla stift var NGK BKR6EQUP. Stiften såg lite sotiga ut, men tror de är ok. Kommer nog dock byta även dem så småningom. Ska se om jag kan kolla fuel trim värdena med mitt diagnosverktyg. Har nyligen köpt en foxwell nt530 från obd specialisten, men har völdigt lite erfarenhet av diagnosverktyg. Hoppas den klarar det jobbet. |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jamen, då har du nog åtgärdat de största läckagen men kan finnas en del tjuvluft kvar. Att motorlampan släcktes betyder däremot inte särskilt mycket (som nämnts innan så brukar felkoder sättas först någonstans mellan 15-25% och innan dess går motorn oftast riktigt dåligt ändåså). Att du märker skillnad på motorgången är då egentligen ett bättre tecken på att du gjort en förbättring. Men vid all felsökning och diagnostisering ska man alltid arbeta med kvantitativa mått och det är därför siffrorna i fuel trims är det enda som spelar någon roll i slutänden. Om det finns tjuvluft kvar samt isåfall hur mycket ser man direkt på long term fuel trims - det är därför dessa små siffror är så enormt kraftfulla verktyg. Så du kan vänta med lite avancerade metoder som att röktesta tills du sett dessa siffror. Normalt att tändstiften såg lite sotiga/blöta ut då luftbränsleblandningen/förbränningen inte varit den bästa under en viss tid. Bra med samma tändstift i alla cylindrar och helt rätt modell. Bra med samma tändspolar i alla cylindrar och Beru fungerar fint till dessa motorer (då det är premiummärke för just dessa komponenter precis som Bosch, Delphi, Bremi, NGK med flera). Men yes, när du fått ordning på alltihopa lite längre fram så kan det vara en bra idé att byta tändstiften. Foxwell NT530 är ett mycket kapabelt instrument - ska inte vara några problem att få infon du vill se därifrån (annars kanske olaO här på forumet kan ge en fingervisning hur du gör). Då du köpt från OBD Specialisten och det är för din BMW så är jag ganska säker på att Foxwell NT530 har både ett EOBD läge (generiskt läge) och ett BMW läge (tillverkarspecifikt läge) som du väljer från huvudskärmen. EOBD är ett läge som alla bilar klarar av (det är standardiserat och likadant för alla bilmärken och modeller men tvingas samtidigt vara ganska generiskt och täcker endast de mest grundläggande kraven och fokuserar främst på motor/drivlina). Men här ska man kunna gå in och se både long term fuel trims och short term fuel trims (då det är termer och mått som EOBD använder sig av) och alla dessa har enheten procent. Här är ett exempel där jag kollar fuel trims i realtid (live data) med en graf Länk Ett annat exempel men valt att kolla på fuel trims med en mätare istället Länk BMW är då såklart ett läge som är speciellt avsett för just bilmärket BMW och är skräddarsytt efter alla olika bilmodeller, motorer och all typ av utrustning som kan finnas och anpassat specifikt efter hur just BMW valt att konstruera allt. Här kan du också gå in se vad som motosvarar fuel trims men i dessa BMW motorstyrsystem är det en lite annorlunda uppsättning parametrar och andra enheter. De brukar kallas "additiv blandningsadaption" (har enheten ms) och "multiplikativ blandningsadaption" (är dimensionslös). Vid tjuvluft så är det främst den additiva faktorn som går upp. Jag rekommenderar att du går in i båda lägen (både EOBD och BMW) och letar efter denna typ av värden och kollar vad de visar - om inte för att bekanta dig lite mer med diagnostikverktyget (då ett verktyg bara är ena sidan av en framgångsrik formel). |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom du kanske får lite tid över från tjuvluften och lite annat vanligt underhåll så kan jag ju lika gärna passa på att beskriva hur du avgör om det är syresensorerna som är trasiga eller om det är något annat. De där oviktiga felkoderna (0x3D och 0x4F) handlar alltså om att motorstyrenheten ser ett problem kring funktionen uppvärmning av downstream syresensor (både för bank 1 dvs cylinder 1,2,3 och även för bank 2 dvs cylinder 4,5,6). Downstream syresensor betyder i det här fallet syresensorerna som sitter EFTER katalysator. Inne i varje syresensor sitter ett litet uppvärmningselement (en glorifierad brödrost kort och gott) som värmer upp syresensorn så att den börjar komma igång att jobba snabbare (den behöver vara riktigt varm för att fungera). Motorstyrenheten har uppfattat något typ av fel här och satt felkoder på detta (denna feldetektering kan göras på många olika sätt och typ av fel som kan detekteras kan också variera - men jag går inte mer in på detta). Det första och enklaste testet (som vem som helst kan göra) är att mäta motståndet hos syresensorns uppvärmningselement. Lokalisera kontakten mellan bilens elkablage och downstream syresensor (för bank 1 respektive bank 1) och dela på denna. Mät motståndet (i syresensorns kontakt) mellan pinne 1 och 2. * Är det mellan typ 2-15 ohm => det är INGET fel på syresensorn => felet ligger någonannanstans och vidare felsökning måste göras! * Är det nära 0 ohm eller väldigt högt eller (mest troligt) ett komplett avbrott => det ÄR fel på antingen syresensorns kablage eller inuti syresensorn => ny syresensor ska inhandlas för att lösa just detta problem! Ett par saker att tänka på... 1) Varning! Mät INTE på fel pinnar! Du kan permanent skada syresensorn! Så vad är då pinne 1 och pinne 2? Det är de pinnar som går till syresensorns värmelement (de två andra kablarna går till själva sensorn och den får man INTE sitta och mäta emot på detta sättet). * På bilens elkablage så brukar pinne 1 och pinne 2 ha kabelfärgerna röd/vit respektive brun. * På syresensorns elkablage så brukar pinne 1 och pinne 2 (iallafall för Bosch) ha kabelfärgerna vit respektive vit. På syresensorer med fyra kablar som har två kablar med samma färg (och två andra kablar med unika färger) så brukar dessa två kablar med samma färg vara för värmeelementet och är alltså de två man ska mäta motståndet över. 2) Du kan ha multipla fel. Det kan dels vara fel på syresensorerna men det kan även vara fel på spänningsmatningen, styrkretsarna, kablage eller en kombination av dessa fel eller alla dessa fel. Men det problemet tar man itu först när det behövs - just nu håller vi det enkelt och verifierar om syresensorerna är hela eller inte (då det är det vanligaste felet). 3) Om du ser att syresensorns kablage är skadat (helt av eller skavt mot någon metalldel) så se till att din nya installation inte gör om samma misstag. Samt kolla om säkring F4 (30A) - som sitter i den lite mindre säkrings- och reläboxen ute i motorutrymmet - är hel. För om kablaget är skadat så är det stor chans att den säkringen gått. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.