AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
350

Köpa begagnad elbil för < 250.000kr - vilken bil ska man välja?

Fa
119
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Ford Kuga Hybrid -22
Hej!

Jag sitter idag på ett leasingkontrakt på en hybridbil, en Ford Kuga, som löper ut i början av 2025. Är överlag nöjd både med bilen och med bilfirman som vi har avtal med, men samtidigt känns det lite som att bo i hyresrätt med en relativt hög månadskostnad att betala, utan att äga någonting den dag kontraktet löper ut, plus att det har sina begränsningar i körsträcka och jag saknar friheten att till exempel montera dragkrok.

Så inriktningen just nu är att köpa någonting i början av nästa år, och jag tänkte testa en ren elbil den här gången. Vår hybridbil körs i stort sett bara på el, det funkar bra och vi har även investerat i en laddbox hemma.

Den stora frågan är - vilken modell ska man välja?

- Behöver ingen jättestor bil, har två barn men ingen barnvagn längre.
- Kör mestadels korta sträckor, ca 10-15 km mellan hemmet och arbetsplatsen och stor kombi finns i hushållet för långresor.
- Budget upp till 250.000 kr
- Av ren princip vill jag inte köpa en kinesisk bil. Undviker helst Kia och franska bilar, baserat på erfarenheter från vänner och bekanta.
- Jag är lite gubbig av mig och föredrar knappar och tilltalas inte av pekskärmar, även om jag inte har några problem att använda pekskärmar och annan ny teknik. Men är ganska nöjd så länge det finns AC och farthållare.

En sökning på Blocket med kriterierna EL och upp till 250.00kr ger 1815 träffar och det som tilltalar mig mest är:

- VW ID3, Tilltalar mig nog mest just nu, storleksmässigt mm.
- Mazda MX30, Verkar vettig men lösningen med bakhängda bakdörrar känns lite opraktiskt.
- Opel Corsa och Mokka. Kanske i minsta laget?
- Peugeot 208, är det samma bil i grunden som Opel Corsa?
- Nissan Leaf, har hängt med ett tag, finns många objekt till salu. Storleksmässigt verkar den vettig.
- Hyundai Kona och IONIQ.

Någon som sitter på erfarenheter från bilmodellerna ovan? Eller andra modeller? Öppen för förslag!

Visa användare
8.361
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tittat på en Hyundai Ioniq? Ej Ioniq 5 alltså. Den har ett litet batteri men riktigt låg förbrukning så räckvidden är borde räcka för din tilltänkta körning och kom innan trenden med skärmar och avsaknad av knappar. Jag provkörde en sån 2019 tror jag det var och blev positivt överraskad då.
Ru
101
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej!
Tänkte först föreslå BMW I3, men den kanske inte är så praktisk med de bakhängda dörrarna om man har två barn.
Istället kan jag dra en lans för Renault Zoe. Visserligen en fransk elbil, men Zoe är faktiskt inte så dum.
Min fru är nu inne på sin andra Zoe som privatleasingbil. Förutom ett elfel som ledde till vekstadsbesök precis i början av leasingen av den första, så har de fungerat utmärkt. Förutom pendlingen till och från jobbet och veckohandling så har vi även fraktat en julgran i bilen och gjort några längre resor.
Det är den uppdaterade versioneen efter 2019 som vi har kört, med 135 hk motorn. Med den är bilen riktigt pigg, och hustrun har förvånat en och annan ICE-förare vid trafikljusracen.
Det som talade för Zoe från början var att det var en ganska liten elbil med hyfsat lång räckvidd - 38 mil enligt WLTP. Alternativet som frun provkörde var Mini Cooper SE, vilken hon gärna hade haft, men den föll på för kort räckvidd.
En sak att se upp med är att bilen skall vara utrustad för 50 kW "snabbladdning". Det är inte alla. Sedan skall man notera att vissa bilar är sålda inklusive batteri (högre begagnatpris) och vissa med batterihyra (lägre pris men tillkommande hyreskostnad).
Med 50 kW laddningen har vi vågat oss ut på lite längre turer som t.ex. Helsingborg-Linköping (36 mil motorvägskörning med ett laddstopp i Värnamo), så bilen fungerar till lite mer än bara pendling.
Fram tills i början av året så fanns det en "trygghet" i att det var Volvohandlarna som stod bakom Renault. Nu har försäljningen gått över till Hedin bil här nere, med det går fortfarande att serva bilen hos Volvo.
Lycka till med elbilsfunderingarna!

16.339
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
ID3 känns som det nästan solklara valet i den samlingen. Förutom ett litet buggigt infotainment har den inga större nackdelar. Storleksmässigt är den överlägsen de andra, den är rymlig som en äldre Passat invändigt. Räckvidden är också fullgod för mer än bara åkning i närområdet.
Röstar också på ID.3.

Räckvidden på Mazda MX30 räcker till lite körning i närområdet.
Ve
1.320
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Här är en i3S med Range Extender.

Länk

Och en 120Ah utan
Länk

Och så säger de att i3 är ful.

Den är inte så liten som den ser ut och invändigt är den mycket rymligare än många andra. Den har till och med kombilucka där man lätt får in stora hundar, barnvagnar... Bakdörrarna går att hantera. Sitter man fram behöver man inte kliva ur bilen, bara ta av sig säkerhetsbältet.

Monocoque i kolfiber och plastplaneler är bra för rostskyddet också.
Fa
119
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Ford Kuga Hybrid -22
Tack för alla trevliga svar!

Grelle: IONIQ har jag inte kollat på alls, förrän nu när du nämnde den. Kanske vore något, storleksmässigt ser den bra ut och med hyfsat bagageutrymme. Den ska jag nog kolla lite närmare på.

Rule Germania: Zoe har jag tänkt bort i och med att jag tycker den ser pytteliten ut, men ibland överraskar småbilar med stora innerutrymmen, jag får nog ändå se om jag kan hitta en i närområdet och klämma och känna lite på.
Hur bra är räckvidden i verkligheten, jämfört med WLTP? Stor skillnad på sommar och vinter?

Gällande BMW i3 som ni nämner, så har jag såklart även funderat lite kring den, BMW-fantast som man är :)
Bra info från Verdi2 där, om plastpaneler och kolfiber som inte rostar, bra om man ska behålla bilen länge.
Ser att du själv äger en i3, är du nöjd med den och har du råkat ut för några större problem?
Jag provsatt i3 på BMW Welt i München för många år sedan när den var relativt ny och slogs över hur stor den kändes invändigt.
Det som talar lite emot är att man får en något äldre bil än övriga, för pengarna. Designen har jag inte bestämt mig för om jag tycker den är snygg eller ful, men udda och uppséendeväckande är den helt klart. Övriga bilar i min lista ovan vinner väl inte heller några designpriser tycker jag.
Som jag skrev i mitt första inlägg är jag lite gubbig och det gäller även bildesign och gillar E34 och E46 och annat som inte görs längre.

Återigen tack för era svar, jag har ett halvår på mig att fundera, men ska hålla tråden uppdaterad!

Visa användare
307
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Mini Cooper SE röstar jag på. Roligaste elbilen jag kört och dessutom tycker jag designen är bra då den ser ut som en vanlig bil. Sen vet jag inte om baksätet räcker till eller hur ofta du kommer använda det och till hur långa körningar men som andrabil hade det varit mitt förstaval innan barnen blir lika långa som mig vill säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.