AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
273

Behöver byta bakre NOx sensor BMW 520 -16

Har fått problem med bakre NOx sensorn och behöver byta den.
Vad ska man köpa för märke, prisspannet på dessa varierar kraftigt. Eller ska man köpa en begagnad?
Om man kollar på nya vilka märken är prisvärda?
Och vilka ska man passa sig för?
Mvh
bl
2.064
blixten
325i -88
Bosch eller original hade jag valt. Begagnad hade jag inte tagit.
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@sxv: Du har väl en F11 LCI 520i -16, eller hur?

Isåfall bör det sitta en N20-motor där och mig veterligen så sitter det inte någon NOx-sensor på just den motorn.
Därför blir jag såklart lite misstänksam till inköpet i allmänhet.
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller menar du egentligen downstream syresensor (ofta även kallad monitoring oxygen sensor, post-cast oxygen sensor med mera)?

Ja, då är det precis som blixten säger : En ny BMW Original eller Bosch - absolut INGET annat!

Och väljer du Bosch så ska du köpa den som är fordonsspecifik och inte den som är universal.

Det borde således vara någon av dessa som gäller (men upp till köparen att verifiera att det är rätt till till sitt fordon):
BMW Original : 11 78 7 589 122
Bosch : 0 258 010 418

Och köp från en riktig butik eller stor och välkänd distributör/kedja eller liknande.
Om du bara visste hur mycket plagiat som cirkulerar bland alla typer av bilreservdelar så skulle du inte våga att köpa en enda del. Det är främst handelstrender som Alibaba, fleaBay och Scamazon som driver på denna handel - men börjar även dyka upp i vissa större distributionsled.
Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn. Det som nu pågår på olika handelsplatser är en form av tortyr av köparna. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Alibaba (och de fyrtio rövarna), fleaBay, Scamazon. Där har Kinesium och plagiat triumferat.
Sorry, missade det är en diesel. Men är det Bosch som gäller eller finns det andra som funkar?
Går det beställa från AUTODOC eller trodo?
Eller har dessa aktörer också kines kopior?
Fugerar det med märken som metzger eller vemo?
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, en dieselknatte!

Skvalpar ju bara benzin i mitt huvud så tänkte inte ens det alternativet! :-)

Men då antar jag det sitter en B47-motor isåfall.
Är ju helt kass på dieselmotorer, men kan fasiken inte hitta var NOx-sensorn sitter på denna motor.
Var tusan är den?

För när jag läser den tekniska beskrivningen av B47 så ser jag inte någon NOx-sensor med i designen (vare sig EURO5 eller EURO6) - vilket gör mig fortfarande lite undrande vad exakt det är du planerar att köpa.



Jadå, Trodo, Autodoc med flera är helt ok att beställa ifrån (iallfall än så länge).

Nej nej nej nej nej! Inte Metzger, Vemo, Energy, Facet, EPS, Vegaz, Triscan, Walker, Topran, Ridex och fan och hans moster och allt vad allt heter. Det fungerar inte. Det finns oändliga historier bara på det här forumet om när man går emot denna regel och varenda biltekniker har denna regel och det finns en anledning för det.
Länk
Nr:12 på denna skiss
Verkar inte som Bosch eller simmens gör sådan sensorer.
Om jag tittar på scnidmann så säljer dom BMW original eller vemo.
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, fyrkraffsare! En 520dX!

Jag tittade såklart på en 520d - de har inte NOx-sensor - doh!

Tror bland annat avgassystemet ser lite annorlunda ut på en 520dX jämfört med en 520d, samt inte ovanligt med vissa implementationsskillnader i främst avgasreningssystemen när det är skillnader i drivlinan (lite annan effekt, vikt på bilen, bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift med mera).

Aha! Din bil sprutar ju in urin i avgaserna (den är utrustad med en SCR-katalystor, Selective Catalytic Reduction, och den processen kräver att man sprutar in en noga uppmätt mängd urea). Grattis, då har du många års helvete att se fram emot med krånglare urea-system, sensorer, doppvärmare, slangar, ventiler och annat fanskap :-)


Äntligen efter flera felval (eftersom "alla" idag kör diesel+fyrkraffs+automat, tre saker jag skyr som pesten, så borde jag gissat detta men är ju envis old school och valde bensin+bakhjulsdrift+manuell) så fick jag en mycket behövlig hjälp att hitta den där lille rackaren - tack för länken! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, Schmiedmann brukar jag också köpa (la faktiskt beställning nu i veckan - har ju upp till 10% rabatt med BMWCS där) och de har ofta bra eftermarknadsalternativ men framförallt så har de alltid BMW Original när man vill/behöver det.

Dock så är det inte alltid Schmiedmanns eftermarknadsalternativ är lämpliga tyvärr - det är något jag önskar att de ser över och har lite hårdare krav och blir en mer kvalitetsorienterad försäljningsplats (men det är ett vinstdrivande företag och det måste också överleva).
Trodo (även Mekonomen) är på sätt och vis bra då de har en tre-gradig skala för eftermarknadsprodukter (Trodo har exempelvis Price/Performance => Budget => Premium) som kan ge en viss vägledning. Dock är den långt ifrån perfekt (finns en hel del felaktigheter där) men ändå ett intressant initativ.

Vilka eftermarknadsmärken som är lämpliga beror dessutom oehört mycket vilken del det där. Är det enkel/avancerad elektronik? Vad för typ av signal/elektronik? Hur viktiga är måtttoleranserna på delen? På vissa delar spelar 1 mm hit eller dit ingen roll men på vissa (exempelvis de extremt tunna och små pins i alla nyare bromsslitagesensorer så är det extremt små måttoleranser och dessa pins måste vara exakt ingjutna på rätt ställen). Utöver detta så har ibland vissa eftermarknadsmärken ett bättre grepp inom ett visst segment än andra (så ett och samma märke kan vara riktigt bra inom ett visst segment men bara mediokert inom ett annat segment).

När de gäller modernare elektronik så har komplexiteten ökat och toleranserna minskat exponentiellt (det börjare redan märkas runt 00-talet, vid 2010-ish så började det bli uppenbart och vid 2015-ish så finns bara ett alternativ och det är OE eller OEM).
Det gäller ALL elektronik men framförallt även elektromekanik men även hydraulik. Alltifrån givare, tonringar på hjullager, luftmassamätare, solenoider, <you name it>.
Det finns även exempel där till exempel där original syresensorer är av märket Denso och där inte ens Bosch fungerar av en eller annan anledning och vice versa (och då är Denso OE för många märken främst japanska men även andra såklart).

Det här är inget jag hittar på (detta är främst input från detta forum, mekaniker i min närhet samt erfarenheter från andra erfarna mekaniker blandat med min egen erfarenhet och upplevelser och minor jag trampat på).


Ser nu att Bosch inte har något alternativ för denna NOx-sensor (kollade i deras online-katalog).

Så här ser jag inte att det finns några vettiga alternativ - det är BMW Original som gäller här.

Känner du dig lite äventyrlig (och gärna byter samma del två gånger) så kan du ju faktiskt prova att beställa en Delphi, Vemo eller ERA NOx-sensor från Trodo. Det är dock en gambling. Kanske det fungerar och håller flera år, kanske det håller två år, kanske det fungerar delvis men gör märkliga saker med bilen, kanske det fungerar delvis men sätter någon mysko felkod om något helt annat, kanske det fungerar riktigt dåligt, kanske det inte fungerar alls.
Du ska ju alltid ha reklamationsrätt inom 2 år på Trodo (vad jag kan läsa mig till). Tänk dock på att då ska delen demonteras, sen kanske den ska skickas vidare och då kan det ta upp till 90 dagar innan du får besked om du får rätt i din reklamation eller inte. Du lär ju inte vilja stå där med din bil en månad eller så och invänta besked, så du kommer nog att köpa en ny medans du väntar på besked. Vad väljer du att köpa då? Samma? Knappast... Annat märke? Ja, nu är du förbi kostnaden vad original kostar om du inte får din reklamation godkänd. Och skulle du få din reklamation godkänd så tror jag du har dina funderingar om denna går sönder inom 2 år eller inte eller hur bra den faktiskt fungerar... Och köper du original medans du väntar på svar och får sedan din reklamation godkänd så står du där (fast efter mycket strul och fippel) med en original - som du lika gärna kunde satt dit från första början och varit klar med saken.
Tack för utförlig input. Ska prova en från trosor, vi får se hur det går:)
Tack för utförlig input. Ska prova en från trosor, vi får se hur det går:)
Trodo
Fråga till behöver Nox sensorn kodas/initeras in
Eller fungerar den direkt?
Visa användare
ProPro-medlem
12.762
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, enligt TIS ska ingenting behöva initieras/kodas/programmeras.

Men finns det aktiva/permanenta felkoder så kan det ju vara bra att rensa dessa men det är ingen nödvändighet (då motorstyrsystemet oftast hanterat detta automatiskt utan problem - men om man har möjlighet så skadar det inte att hjälpa motorstyrsystemet).
Tackar så mycket:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.