|
|
---|---|
Köpte en 320 d touring i våras och upptäcker nu att rattvärmen ev inte fungerar. Jag förnimmer i varje fall ingen värme i ratten då jag slår på den. Enligt utrustningslistan är den med. Är den temperaturstyrd, säkringsfel eller har den gett upp. Någon som har ngt tips i denna fråga? janbro | |
Du har kanske ingen garanti kvar (om det är en 2020 enl din profil), så att du vill försöka själv först. Har du fått fatt i säkringslistan via weben (www.bmw.com/fusecard) så kan du ju börja där men det finns ingen tydlig symbol för rattvärmesäkring i min lista (4st med rattsymbol och 2 med en mera allmän heatersymbol). Men någon här kanske vet vilken säkring det borde vara? Om du har möjlighet att läsa ut felkoder (OBD-uttaget) så är det enklare att börja där. Om det är en -20 med iDrive 7 och knapp för rattvärme på ratten så visar den ett kortvarigt meddelande nederst på förardisplayen när du slår av eller på. Visas det meddelandet? |
|
Nix, inget syns på displayen. janbro |
|
Fick du med någon garanti när du köpte bilen? Gäller den fortfarande? Generellt ger konsumentköplagen dig rätt att reklamera ett fel inom tre år efter ett köp. Under de första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos företaget som sålde varan att visa att felet har uppstått efter försäljningen, medan bevisbördan flyttas till köparen efter 6 månader att visa att felet fanns där när varan köptes. |
|
Kolla säkringarna: |
|
Observera att videon steaman länkar till visar en tidigare modell. OP har en 2020 "G21". Min G22 har annan utformning av säkringsboxarna. (F48=20A i min lista är till stolsvärme, 55=30A till stol-(justering?), så lita inte blint på videon. Jämför med listan för aktuell bil. | |
Om du vill felsöka själv så kan ProTool (Bimmergeeks), analyslicens räcker, detektera om rattvärmeknappen fungerar. (Det kan finnas billigare verktyg, men funktionen verkar inte finnas i BimmerLink.) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.