AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
234

rattvärme/320 d m-sport

ja
2
janbro
320 d touring - 20
Köpte en 320 d touring i våras och upptäcker nu att rattvärmen ev inte fungerar. Jag förnimmer i varje fall ingen värme i ratten då jag slår på den. Enligt utrustningslistan är den med. Är den temperaturstyrd, säkringsfel eller har den gett upp. Någon som har ngt tips i denna fråga?

janbro
Du har kanske ingen garanti kvar (om det är en 2020 enl din profil), så att du vill försöka själv först. Har du fått fatt i säkringslistan via weben (www.bmw.com/fusecard) så kan du ju börja där men det finns ingen tydlig symbol för rattvärmesäkring i min lista (4st med rattsymbol och 2 med en mera allmän heatersymbol).
Men någon här kanske vet vilken säkring det borde vara?
Om du har möjlighet att läsa ut felkoder (OBD-uttaget) så är det enklare att börja där. Om det är en -20 med iDrive 7 och knapp för rattvärme på ratten så visar den ett kortvarigt meddelande nederst på förardisplayen när du slår av eller på. Visas det meddelandet?
ja
2
janbro
320 d touring - 20
Nix, inget syns på displayen.

janbro
js
1.820
jsn
i5 m60 -24
Fick du med någon garanti när du köpte bilen? Gäller den fortfarande?
Generellt ger konsumentköplagen dig rätt att reklamera ett fel inom tre år efter ett köp. Under de första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos företaget som sålde varan att visa att felet har uppstått efter försäljningen, medan bevisbördan flyttas till köparen efter 6 månader att visa att felet fanns där när varan köptes.
st
3.360
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kolla säkringarna:

Observera att videon steaman länkar till visar en tidigare modell. OP har en 2020 "G21". Min G22 har annan utformning av säkringsboxarna. (F48=20A i min lista är till stolsvärme, 55=30A till stol-(justering?), så lita inte blint på videon. Jämför med listan för aktuell bil.
Om du vill felsöka själv så kan ProTool (Bimmergeeks), analyslicens räcker, detektera om rattvärmeknappen fungerar.
(Det kan finnas billigare verktyg, men funktionen verkar inte finnas i BimmerLink.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.