|
|
---|---|
Blir inte riktigt klok på BMWn, det började med att den gick uselt vid gaspådrag och tappade all kraft. Fick tips om att kolla insugsbälgen och den var mycket riktigt trasig. Bytte bägge bälgarna och även LMM för att vara på säkra sidan. Bilen gick bra i några dagar men tvärdog plötsligt, lyckades mäta mig till att bränslepumpen inte gick så jag satte i en ny och då gick det bra i ett par dagar till. Sen började motorlampan, antispinn och EML att lysa. Läste av felkoder och fick bland annat fram att tomgångsventilen fastnat i öppet läge så jag plockade ur den och gjorde rent och smorde upp så den gick lätt. Men antispinn och EML dök snart upp igen (vanligtvis efter några minuters körning), läste här på forumet att det brukar vara spjällhuspotentiometern som gett upp så jag beställde ett nytt spjällhus och bytte ut det men lamporna tänds fortfarande efter några minuters körning! Startar jag om bilen så släcks lamporna, ibland går det att åka ett par mil utan att lamporna tänds men ibland bara några hundra meter. Bifogar de felkoder som dykt upp sedan jag nollställde för någon vecka sedan samt livedata med nystartad bil (innan några lampor tänds). Bränslefiltret är aldrig bytt så det står på tur (36900 mil). Mycket tacksam för hjälp! Felkoder: Länk Livedata: Länk | |
Hej, Du har säkert googlat runt, så du har väl sett den här tråden redan? Men för säkerhets skull. I slutet finns en länk till ett mektips här på AP. Länk Sen finns det en för mig konstig skillnad, där bank 1 går för magert och bank 2 för fett (eller kanske tvärtom). Hänger kanske ihop med det fel som länken (och du) rapporterar. Vidare visar insugstemperaturen 30+ grader. Borde vara lägre, tycker jag. Det handlar ju om ny frisk luft utifrån. Men det är kanske bara en marginell avvikelse utan någon riktig betydelse mer än att ett felaktigt värde kan bli ännu mer felaktigt under andra förhållanden.. Är den nya LMM av ett pålitligt märke? Har du provat att sätta tillbaka den gamla? Bara lite löst spån. Börja med att kolla länken ovan om du inte redan gjort det. /Lennart |
|
Tack för svar! Jag har läst den tråden och har plockat isär och sprejat kontakten till spjällhuset två gånger. Ska testa att byta tillbaka till gamla luftmassemätaren, det skulle ju kunna vara den nya som är boven som du skriver. /Henric |
|
Eftersom din bil tillhör den allmänt påverkade generationen med dess typiska symptom, kanske en noggrann inspektion av det aktuella kontaktstycket - om det är möjligt; ser trångt ut - ändå skulle kunna ge något? Om någon pinne alternativt hylsa kanske är så oxiderad, eller rentav bortfrätt, att kontaktspray inte räcker? /Lennart |
|
Det var den nya luftmassemätaren (ATEC) som var boven! Bytte tillbaka till den gamla och har kört drygt 25 mil utan problem! | |
Där ser man! :). Skönt att det löste sig. Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
Gissar att den kostade 2-300 kr? När en Hella inte är dyrare än så här så finns det ingen anledning att köpa delar gjorda av Kinesium Länk |
|
ProPro-medlem 23.225 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Captur Intens II-19 |
Billiga noname sensorer och LMM har aldrig fungerat på BMW det har man lärt sig sedan 25 år tillbaka. Skönt att det löste sig |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.