AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
203

Problem med DTC..., 320d 2011

Gu
1
GurraE3
X3 -2013
3,0S -1972
Hej!

Jag håller på och hjälper grannen med deras 320d (E91, 2011, manuell).
När man kör börjar plötsligt DTC-symbolen att blinka och bilen tappar kraft.
Det finns ingen gasrespons och farthållaren lägger av. Trycker man in DTC-knappen så börjar bilen gå som vanligt igen.

Efter att ha googlat runt lite märkte jag att det här var ett rätt vanligt problem och att det oftast verkar bero på en dålig abs-sensor.
Men så är inte fallet här. När jag kopplar upp min Launch och kollar sensorerna så visar de alla exakt samma hastighet.
Men i samma ögonblick som DTC-symbolen börjar blinka så försvinner hastighetsvärdena och det står "not supprted" istället.
Precis som att alla fyra sensorerna tappar kontakten med DCS exakt samtidigt.

Det finns inte en enda felkod i något system, batteriet är friskt och nyladdat och jag har kollat säkringarna till DCS (F26, F82 och F90).

Jag kollade för skojs skull några andra värden i DSC ("Rotation rate" och "transversal acceleration") och även dessa slår om till "not supported" när DTC-symbolen börjar blinka.

En lustig grej är att felet bara uppkommer vid färd framåt. Startar man från stillastående så kommer felet vid 10-12 km/h, men om man backar händer inget. Jag backade runt 30 km/h och då visade alla fyra sensorerna exakt samma fart.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Med vänliga hälsningar
Gurra
Is
2.257
Isåkare
Lexus IS250.
Precis så det börjar när nån ABS krans är dålig/svullen och tar i givaren.
Sen finns det som du påtalar ingen logik i att alla slutar ge värden, inte funkar bakåt mm.
Men jag haft haft problemet flera gånger på 3 olika bilar, det börjar alltid som du beskriver, kommer lite till o från. När felet blir permanent tänds fler lampor och det sätter felkod.
Första gången bytte jag bara givare höger bak på måfå, läst att det var vanligast, bilen funkade i flera veckor innan det började blinka igen, efter nån månad blev det permanent. Tog bort drivaxeln och hittade en krans som sett bättre dagar, svullen och oval av rost.
Ny drivaxel och allt funkade som det skulle, bytte inte givaren igen.

På nästa bil bytte jag bara drivaxeln direkt, den kransen var lika dålig, då funkande det inte och jag fick även byta givaren, trots att gamla givaren stillastående inte mätte nått fel, den gav bara fel värden när det snurrade.
sv
54
svepit
Bmw 320d touring -10
Precis som isåkare skriver sväller abs kransen pga av rost. Du kan bricka ut abs givarna med lämplig bricka. Får inte vara för tjock. En billig bricka som är tunn brukar fungera. Du kan också prova att ta bort givaren och ta en mejsel och snurra lagret runt och skrapa. På min var det bakhjulen som problemet uppkom på. Detta är ju en quick fix om du inte orkar ta tag i att byta kransen med en gång. För mig har det fungerat i flera år och jag kör så änn. Lycka till..
Visa användare
2.310
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har inte E91 2011 inbyggd ABS-krans i hjullagret...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.