|
|
---|---|
Går det att koad in en ny nyckel själv? Det finns ju billiga nycklar till Z3 att köpa på nätet. Att slipa de kan ju låssmed eller liknande göra, men hur gör man för att få bilen att acceptera den? Det gäller ju då både imobilizer för att kunna köra men även knapparna för larmet. Jag har ett icarsoft CR Max diagnosverktyg, kan det hjälpa? Eller finns det någon i närheten av Göteborg som kan hjälpa till med det? | |
Hej, Om allt i bilen är original, är nog den lättaste vägen att beställa en ny nyckel, baserad på bilens VIN, hos ÅF. Originalnyckeln/-larna har ett VIN-baserat chip som kommunicerar med EWS. Att komma runt detta kräver antingen en s k EWS Delete eller någon annan våldshandling. Eller fulgrej. Det finns visserligen genvägar, men kan en sådan verkligen bli billigare än en ny originalnyckel för kanske 3k? Definitivt inte lättare och antagligen med en större osäkerhet eftersom (tror jag) alla modulnummer måste stämma med bilens original för att det skall gå vägen. /Lennart |
|
5764kr kostade ny nyckel sist jag frågade på BMW. Dock kanske nyckel till en äldre Z3 är billigare? | |
Allt går ju upp. För alltför många år sen betalade jag 2k för en nyckel till en E34. Trodde dumt nog att plus femtio procent skulle räcka. Men det var ju blåögt, som sagt. Syskonen Quandt med familjer behöver ju också bröd på bordet. ;) Vad än priset är, vill jag nog ändå hålla på min rekommendation om en ny originalnyckel. /Lennart |
|
2019 betalade jag strax under 1800 kr för en nyckel hos BMW till min E38:a. | |
Jag mindes nog fel. Jag betalade nog runt tusenlappen för min E34-nyckel.. Måste ha varit runt 2005. Priset 2k har jag nog bara läst senare här i forumet. Nå, det rätta svaret finns bara en telefon bort. /Lennart |
|
Stor skillnad på typ av nyckel också? Enklaste nyckeln utan fjärr/larm till en E34/E36 jämfört med en G3x där du kan fjärrstyra bilen? Vill nog inte veta vad den senare kostar. Till E38:an var det "diamantnyckeln" med tre knappar. |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, typ av nyckel spelar såklart allt (de nyare nycklarna har ju Ambient Air system, massagefunktion, internetuppkoppling, caffe latte bryggare och en yogamatta inbyggd - klart de kostar mer). Runt 2008 så kostade en ny nyckel 350 SEK (till E34) respektive 163 SEK (till E30) - det är 422 SEK respektive 226 SEK omräknat till dagens penningvärde enligt SCB's prisomräknare. Jag tror det var bättre förr... Jag trodde teknik och utveckling skulle förbättra, förenkla och sänka kostnader? Men då detta är en relativt vanlig operation så brukar många låssmeder ha denna utrustning/kompetens (vilket i och för sig är just vad trådskaparen frågar om). Dock så brukar en del låssmeder vilja använda eget material (som de vet fungerar) då det är vanligt att kunder kommer med högraffinerat kinesium (som antingen strular och fungerar opålitligt och sätter låssmeden i en jobbig situation eller ofta är det rena lurendrejeri där innehållet är skräp och inte fungerar alls vilket framställer låssmeden som en dålig yrkesman). |
@bmw-slangen: en originalnyckel som det krävs för att prata med EWS hittar man normalt bara hos ÅF. Där räcker inte 350 kr plus inflationstillägg. :) /Lennart EDIT: Jag tar tillbaka! EWS var inte uppfunnet 1995 (tror jag). :/ |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, nu kostar en nyckel 13 gånger mer än vad det gjorde förr (inflation medräknat)... Är det värt det? Nybilsköparna vill uppenbarligen ha det - annars hade de valt något annat. @Z3 Magnus : Vilken årsmodell är det på din Z3? Undrar mest då jag är nyfiken på vilket EWS-system som sitter på denna. @lenwib : Båda mina nycklar köptes hos Förenade Bil här i Malmö. Självklart var det inte massa klägg och gucka på dessa nycklar - precis som jag vill ha både min bil och min kokt med bröd :-) Dessa var bare bone keys - som det ska vara. E34'an var dyrare då den hade den lite mer avancerad key bitting (mellan E30 och E34 så växlade man upp ett snäpp med lite mer avancerad key bitting). Föregångaren till EWS fanns mellan 09/1993 till och med 12/1993, men där fanns ingen kommunikation med nyckeln. EWS I kom 01/1994 men där fanns heller ingen kommunikation med nyckeln. Det var först med EWS II som kom 01/1995 som systemet började ha kommunikation med nyckeln. |
Jag köpte en ny nyckel från direkt från Tyskland, det var halva priset. Köptes från Hubauer-shop.de. Den passade direkt, inkodad och klar. Priset idag verkar vara 60EUR för nyckel utan fjärr. Men Hubauer är en seriös firma, har köpt en del delar från dem. Du måste bevisa att bilen är din, och eftersom vi inte har lika fina papper med stämplar osv på bil + ägare + adress som man har i Europa blev det en del komplikationer, som löste sig. Jag menar, ett svensk utskrift från Trafikverkets sida på nätet är inte värt mycket som bevis att bilen är din. Det blev en del mailkommunikation. Men jag klarade det med med att skicka över kopia på passet, utdrag från trafikverket på nätet, VIN nummer på bilen, kopia på registreringsbevis samt kopia på bilförsäkring som då band bilen till mig och min adress. Men det kräver kunskap i engelska samt i viss mån tyska. Som de säger i sin reservdelssida: Please upload the copy of the motor vehicle registration of your BMW and the identity card matching the vehicle registration before ordering (JPG, PDF) Men nyckeln var halva priset och som sagt, fungerade direkt. En nyckel utan fjärr kostar 60EUR + frakt. Jag tycket att Hubauer agerade korrekt och inte bara skickade nycklar utan kontroll. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.