AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
648

Byte av olja i automatlåda.

Visa användare
253
ullebull
Bmw 520D - 2011
Hej!

Läge att byta oljan i min BMW 520 F11 37.000 mil? Eller ska man undvika. Lite olika bud här. Obs! Oljan är aldrig bytt.
Ze
9
Zelgo
BMW 530 D Touring X-Drive - 18
Det skall inte behövas men skall man ha sin bil länge känns det som en bra sak att kolla i alla fall. Har en vän vars låda skar och anledningen var att nivån var låg. Var iofs inte en momentomvandlarlåda utan en dubbelkopplingslåda, men ändå. Försökt läsa på nätet och generellt rekommenderas ju byte av oljan var 10 000 mil eller ca 6-8 år. Nån skrev också att ZF rekommenderar en sak men BMW en annan. Då skall man ju gå på ZFs rekommendationer.
Vad sägs vara negativt?

Den vanliga reaktionen på ett byte av olja - rätt typ! plus filter! - brukar vara ”mjukare växlingar” och allmänt trevligare uppförande.

Men, visst, alla operationer kan som bekant gå fel, så se åtminstone till - om du väljer att byta - att det är någon som kan sin sak.
Då är kanske inte ÅF första val - där torde man ju sakna vana, eftersom den officiella ståndpunkten är ”life time” - utan hellre en (rekommenderad) automatlådespecialist.


/Lennart
me
97
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Någon citerade tillverkaren av ZF-lådan som uttalat att oljan bör bytas vid 16 000 mil. Det verkar vara ett större jobb (lådan måste sänkas ner) så det lär inte bli billigt. Ska man leta efetr risker kan oljebytet kan göra att avlagringar lossnar och orsakar problem. Sen kan ju jobbet göras fel och leda till haveri.
Sn
657
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
BMW säger lifetime för 5HP30.
ZF säger 8 000 - 12 000 km beroende på körstil.
Vem litar du på?
Visa användare
8.360
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var hittar du att ZF säger 8000 mil? Det låter väldigt lite.

Länk

Här säger de 15 000 mil.

” Auch Automatikgetriebe brauchen ab und an einmal neues Öl. ZF-Automatikgetriebe sind mit speziell entwickeltem ZF-LifeguardFluid Getriebeöl befüllt. Bei sehr hohen Betriebstemperaturen altert das Öl schneller als unter normalen Bedingungen. Abhängig von der Fahrweise (z. B. viele Fahrten bei hohen Geschwindigkeiten oder sportliches Fahren) empfiehlt ZF Aftermarket deshalb einen Getriebeölwechsel alle 150.000 km.”

Förkortat och översatt så står det: även automatlådor behöver ibland ny olja, det beror på körstil men vi rekommenderar generellt var 15 000 mil.
Sn
657
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
För 5HP och 6HP: Länk

Dokumentet är daterat 08.2013
Visa användare
8.360
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var konstigt att de har så olika budskap från samma bolag. Det är inte till fördel för deras förtroende.
Sn
657
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Modernare lådor klarar sig bättre? 5HP är från mitten av 90-talet.
Visa användare
ProPro-medlem
12.761
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, tror förklaringen ligger i utveckling av växellådor men främst utveckling av oljan.

Som dokumentet visar så går generellt sett 5HP på ZF-LifeguardFluid 5 och 6HP på den senare ZF-LifeguardFluid 6.
Senare kom 8HP och därmed också ZF-LifeguardFluid 8.

Vissa äldre 5HP18 (de med svart bricka) ska ju ha gamla hederliga antika semisyntetiska Dexron III.

Så för de äldre 5HP (och delvis även 6HP) så tror jag ZF helt enkelt har valt ett lite kortare bytesintervall.

Tittar man på deras nya 9HP samt deras nya ZF-LifeguardFluid 9 så är det 150 000 km (precis som med deras nuvarande 8HP och ZF-LifeguardFluid 8).
Visa användare
ProPro-medlem
12.761
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag fluktade precis igenom ZF's TE-ML 11 specifikation och hur dess innehåll ändrats under åren (specifikt då avsnittet "Maintenance recommendations ZF automatic transmissions").

Exempelvis runt 2016 så är det 80 000 - 120 000 km / 8 år.
Men runt 2019 så är det 100 000 km / 8 år.
Och runt 2021 så är det 150 000 km.

Så det är nog bara något som har evolverat med tiden.
Jo
61
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Jag har bytt olja och filter på båda mina Bmw ena med 5HP30 och andra med 6hp26.
Finns färdiga kit från Zf för ca 2000kr.
Olja, filter nya magneter och packningar samt instruktion.
We
54
WeX
530dA x-drive -17
Jag har lämnat in två bilar med zf 8-stegade på Bosch Car service I Uppsala och det kostade inte så många tusen att få oljan spolad och filter bytt. Lätt värt pengarna för att kunna sova gott.
Visa användare
253
ullebull
Bmw 520D - 2011
Har bytt olja nu. Oljan i automatlådan är aldrig tidigare bytt sa de på verkstaden. Bilen har gått 37.200 mil. Kostnad 6.600 kr. Växellådan växlar nu mjukare men ingen jätteskillnad. BMW f11 2011 touring.

Varför vara blase - Kör istället Bmw
Olja - PLUS filter - hoppas jag?

Rätt beslut, om än (för mig) oväntat kostsamt.

Tack för din återkoppling! Hoppas att känslan och bilen håller länge nu! :)

/Lennart
cr
3.798
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Material är säkert hälften av kostnaden, är väl 10 liter olja á 250:- litern.

Inte anmärkningsvärt dyrt i förhållande till normala verkstadspriser skulle jag säga.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.