|
|
---|---|
Hej, Har problem med luftfjädringen på min 530 D Touring X-Drive - 2018, G31. Långsamt, långsamt läcker luften ut när den står parkerad. Den säckar mest på vänster men även rejält på höger. Det tar låååång tid. Över natten märks ingenting alls, har mätt noga. Men efter en dryg vecka har den tappat centimetrar. När jag startar sen händer först ingenting, men när jag rullar nån meter åker den upp och sen fungerar det som vanligt. Har inga felmeddelanden. Min motorförsäkring med självrisk 3000 kr täcker kompressorn och centrala fel men luftbälgarna ersätts inte. Är det nån duktig person här som har en kvalificerad gissning vad felet kan vara? Logiskt känns det som något med kompressorn eftersom bägge sidor sjunker ihop men tänker att den kanske justerar ena sida automatiskt efter den andra, om nivån på ena sidan sjunker riktigt mycket? Har den sådan intelligens? Om inte kan man ju utesluta bälgarna tänker jag. | |
Renoverade en sådan kompressor för 1-2 år sedan, och om jag inte missminner mig så sitter det ett ventilpaket på den (backventiler) som ska hålla höger resp vänster sida på rätt nivå. Så din logik låter väll OK 👍 Å sjunker den så lite, under så lång tid, borde luftbälgarna vara hela (med reservation att jag kan ha helt fel ;-) ) |
|
Tack för svar! Hoppas du har rätt :) | |
Hej! Har nu haft bilen på BMW - det var en liten läcka på vänster luftbälg. Trots detta sjunker alltså bägge sidor när bilen står parkerad. Mindre på höger, men där också, ungefär hälften. Den sjunker cirka 1 cm på två dygn på vänster sida. | |
Kolla villkoren igen, min maskinskadeförsäkring ersatte slitna bälgar (BMW Originalförsäkring IF) /M Mina bilar: Länk |
|
Uppdatera gärna om kostnad för detta. Funderar på liknande modell men känns surt att åka på dessa dyra reparationerna. Kollade vad bmw skulle ha för två nya dämpare bak. 50 000..... Hur länge brukar dessa hålla i regel? Vet att det var en svag punkt på f11 men vet ej på g30/g31 Har bmws priser på reservdelar blivit helt makalöst dyra senaste åren förresten? |
|
Stämmer, råkade ut för nåt år sedan med trasig bälg. If är den enda bolaget som ersätter dessa på maskinskada. Att tänka på är att byta på båda samtidigt så man inte råkar ut för självrisk 2ggr | |
Det är ju inte så att du som bilägare kan avgöra vad du tycker behöver bytas i förebyggande på maskinskadeförsäkrigen. Det avgörs av vad det faktiskt är fel på. Om båda bälgar byttes fast bara en var defekt så var det sannolikt så att verkstaden "myglade" när man skickade kalkylen till försäkringsbolaget och angav att båda var defekta. MVH Christofer |
|
Myglade? jag vet inte vilka verkstäder du anlitar. Men jag var på Bavaria och båda bälgarna var defekta |
|
Om både är trasiga så är det ju givet att man byter båda och såklart samtidigt. Om så var fallet känns ju din kommentar lite överflödig. Lite som att någon skulle påpeka "kom ihåg att sätt dit den nya samtidigt som den trasiga tas bort, så slipper du två verkstadsbesök" vilket också är en tämligen överflödig kommentar. =) |
|
Jo precis, överflödig kommentar. Om verkstaden skulle missa defekta komponenter vid skadetillfället så gör man en så kallad tilläggskalkyl på samma ärende, så går det på samma självrisk ändå. Att bara just IF tar bälgar är för att de egentligen definieras som "slitdetaljer" precis som vanliga fjädrar, stötdämpare, bromsar eller leder/stag/länkarmar. Det är normalt inget som omfattas av maskinskadeförsäkrigen. MVH Christofer |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.