AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
287

Luftfjädringen läcker långsamt

Ze
10
Zelgo
BMW 530 D Touring X-Drive - 18
Hej, Har problem med luftfjädringen på min 530 D Touring X-Drive - 2018, G31. Långsamt, långsamt läcker luften ut när den står parkerad. Den säckar mest på vänster men även rejält på höger. Det tar låååång tid. Över natten märks ingenting alls, har mätt noga. Men efter en dryg vecka har den tappat centimetrar. När jag startar sen händer först ingenting, men när jag rullar nån meter åker den upp och sen fungerar det som vanligt. Har inga felmeddelanden.

Min motorförsäkring med självrisk 3000 kr täcker kompressorn och centrala fel men luftbälgarna ersätts inte. Är det nån duktig person här som har en kvalificerad gissning vad felet kan vara? Logiskt känns det som något med kompressorn eftersom bägge sidor sjunker ihop men tänker att den kanske justerar ena sida automatiskt efter den andra, om nivån på ena sidan sjunker riktigt mycket? Har den sådan intelligens? Om inte kan man ju utesluta bälgarna tänker jag.

Ir
63
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Renoverade en sådan kompressor för 1-2 år sedan, och om jag inte missminner mig så sitter det ett ventilpaket på den (backventiler) som ska hålla höger resp vänster sida på rätt nivå. Så din logik låter väll OK 👍
Å sjunker den så lite, under så lång tid, borde luftbälgarna vara hela (med reservation att jag kan ha helt fel ;-) )
Ze
10
Zelgo
Tack för svar! Hoppas du har rätt :)
Ze
10
Zelgo
Hej! Har nu haft bilen på BMW - det var en liten läcka på vänster luftbälg. Trots detta sjunker alltså bägge sidor när bilen står parkerad. Mindre på höger, men där också, ungefär hälften. Den sjunker cirka 1 cm på två dygn på vänster sida.
Visa användare
1.434
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla villkoren igen, min maskinskadeförsäkring ersatte slitna bälgar (BMW Originalförsäkring IF)

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.