AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
846

Xdrive och staggered fälgar - en plåga ekonomiskt?

Sida 1 av 2
Börjar ångra att jag skaffade en BMW med Xdrive som har 19" staggered fälgar. Lite större motor så kommer slita på bakdäcken mer än framdäcken en hel del. Dvs jag kommer få byta ut däcken innan de är helt utslitna pga att de inte får vara ojämnt slitna med Xdrive. Dessutom måste man använda svindyra OEM stjärnmärkta däck. Så köpa svindyra däck för tidigt verkar vara Xdriveägarnas förbannelse, åtminstone med staggered fälgar som det ofta är.

Kan det verkligen vara såhär? Känns som en extremt ofördelaktig setup. Ändå är de flesta bilar man ser Xdrive med staggered och man hör inte så mycket om detta.

Eller är allt överdrivet?
Visa användare
8.361
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beskriver du något som hänt eller är detta ett oroande framtida scenario?

1) Vilken BMW har du? Modellnamn och årsmodell? Hur långt har den gått?
2) Har du originalfälgar och mått, eller eftermonterade?
Oroande framtida scenario.

1) 430i 2020 F36 7000 mil (postade i 3 serien för det är ett större forum än 4-serien)
2) Originalfälgar 19" staggered (224/40 fram / 255/35 bak)
Visa användare
8.361
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket. Oavsett bil och biltyp så slits ju däcken lite ojämnt mellan fram och bakaxel men för egen del så brukar jag byta ut alla fyra så länge det inte är en funktion av felkaktig hjulinställning eller dylikt. Då minskar dessutom risken på påfrestning på xdriven.

Att det kommer slita mer på bakhjulen är jag inte helt säker på då det är 30i du har och inte direkt M3, framdäcken slits ju mer i samband med inbromsning än bak så det jämnar ju ut en del.

Sen om stjärnmärkta däck är svindyra eller inte, kanske jämfört med kinesiska däckmärken men på en hyfsat modern BMW vill man väl ändå ha Pirelli, Michelin osv.
js
1.820
jsn
i5 m60 -24
Min erfarenhet (+22000 mil) av xdrive med "lite större motor" är att den sliter extremt jämnt mellan fram och bak. De Pirelli en kom på från fabrik slet mer bak, en uppsättning GoodYear slet något mer fram men Michelin slets väldigt väldigt jämnt. Likadant vinterdäck (Nokian centraleuropeisk dubbfria) slets väldigt jämnt.
16.339
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har haft flera med xdrive och inte märkt något behov att byta bakdäcken oftare än framdäcken i någon större utsträckning. Det sliter jämnt. Nu pratar vi "vardagsbilar" jag haft men dit räknar jag 430 också.
32ProPro-medlem
2.287
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
MIn erfarenhet från Xdrive E91 3.0XDA är att den sliter mer bak och jag kunde sälja mina framdäck be då jag bytte alla 4. Kör staggered 18" 225/40 frma och 255/35 bak, enligt BMWs rekommendationer. Svårt att hitta 255/35-18 med stjärna numera, har en egen tråd om det här. Det är dyrt att ha BMW, vill man serva med orginalbromsdelar så får man ha stora plånboken med sig.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ytterligare en datapunkt: M440i 18" staggered.
4500 mil över 3 år. Mönsterdjup sommardäck slits något fortare på högersidan ("rondeller"?) och mest höger bak, men skillnaden är 4.3mm kvar på bästa och 3.8mm på sämsta.
Vinterdäcken som har samma dimesioner och jag växlar fram<>bak varje säsong har likvärdig skillnad, 0.4mm mellan bästa och sämsta.
Hur du ligger på i kurvorna och gas/broms kan nog påverka däck-kostnaden nog så mycket som möjlighet att jämna ut slitaget fram<>bak.
Alright då kanske man inte behöver oroa sig så mycket kring ojämnt slitage.

Men hur viktigt är det att ha stjärnmärkta däck? Kör ni alla uteslutande med det oavsett säsong?
Tänker att de bättre fabrikaten borde duga även om de inte är stjärnmärkta? Måste väl vara många som kör runt utan stjärnmärkta som inte tänker på det när de köper nya däck eller som har en däckfirma som inte tänker på det?
Jag har tänkt att fortsätta med, inte bara BMW-märkta, utan de kombinationer av däckmodeller som BMW listar. För nyare modeller finns de här: Länk
Jag frågade nämnligen Michelin om rullomkrets på 2 andra stjärnmärkta däckmodeller (som inte heller Michelin föreslog till min bil) och det visade sig att omkretsen på dessa, i samma storlek, skiljde mer än 1% dem emellan.
Man kan förståss försöka få reda på rullomkrets och köpa andra modeller eller chansa och mäta.
Man kan enkelt mäta ungefärligt utan speciella verktyg eller logga Wheel Speed när man kör och analysera (om man är nördig, som jag :) Hur mycket slitaget beror på avvikelser eller var gränsen för omedelbara problem vet jag förståss inte. Man kan notera att BMW:s krav på max 2mm skillnad i mönsterdjup borde motsvara runt 0.6% i omkrets.
Ok så inte ens stjärnmärkta däck kan man lita på då? Känns som ett märkligt system att ha så känsliga komponenter i xdrive som kräver denna precision som inte ens däckfabrikaten kan leva upp till. Finns ju inte en chans för konsumenter att säkerställa att det blir rätt om man inte är extremt om sig och kring sig.
För att ingen skall missförstå. De stjärnmärkta Michelin-modeller jag frågade om var andra modeller som inte var ämnade att kombineras till en staggered setup. Det visste tydligen också däckväljaren hos Michelin, så det är nog inte en fråga om misslyckande från Michelin utan en annan spec. I länken jag gav finns listan av modeller som passar ihop.
Aha ok👍
IQ
349
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Hade en 430 xdrive som glatt tuggade i sig en uppsättning bakdäck på 2 säsonger. Fram var fortfarande som nya.

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Ok intressant, vilken körstil skulle du säga att du har? Antar du fick byta alla då. Använder du BMW stjärnmärkta däck?
Visa användare
262
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
När jag köpte min 520d Xdrive (Premium selection) hos BMW ÅF hade de lagt på nya däck på bilen, Kuhmo Ecsta.

Jag frågade om det det inte krävdes speciella däck, dvs "stjärnmärkta" och svaret var att så länge man håller håller sig till rekommenderade dimensioner "så var det lugnt".

Om det nu är så noga borde väl också BMW själva vara noga med detta, speciellt de bilar som de kränger begagnade med lite mer omfattade "garantier", som en "premium selection" marknadsförs som.

I övrigt kör jag staggered på både sommar- och vinterhjulen och tycker den verkar slita jämnt mellan fram- och bakdäck.
Om det vore så extremt viktigt så skulle xDrive haverera i parti och minut då de flesta säkerligen inte köper stjärnmärkta däck.

Om bakdäcken slits fortare påverkar det också rullomkretsen.
IQ
349
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Skulle väl beskriva min körstil som aktiv med ansvar.
Det var faktiskt köparen som upptäckte det, så vi drog av några tusenlappar. Jag trodde inte att jag skulle behöva kolla efter mindre än två år.

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Ja håller med Sk. Pratade med BMW-handlaren jag köpte min från och även de sa att de inte lägger på BMW-märkta däck på alla med Xdrive utan tex Kuhmo. Inga problem enligt dem.
50
788
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det är ju ganska lätt att kolla. Ställ ett framhjul bredvid ett bakhjul och lägg över t ex ett vattenpass så ser man direkt hur mycket det skiljer.

Om jag inte har fel säger BMW max 2 mm skillnad så då borde det få fela max 4 mm på toppen.
50
788
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det går ju också att kolla med ett vattenpass och tumstock när hjulen är på bilen om man inte orkar ta av dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.