AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
307

Fjäderbenslager M-sportchassi och standard ?

sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Är det olika fjäderbenslager fram för M-sportchassi och standard chassi? Söker jag på lagret har SKF ett det benämner för M-sportchassi och en för standard. BMWs artikelnummer stämmer överens med bägge de här två 3130 677 50 98. Inget annat märke benämner att det är någon skillnad utan där står det på tex. Lemförder och Sachs att de ska passa till både M-sportchassi och standard?? Bilen är en Bmw 320d touring e91 2010:a.
Visa användare
ProPro-medlem
12.773
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, tittar man i ETK så är det ett fjäderbenslager för standard (31 33 6 760 943) och ett annat (31 30 6 775 098) om du har Sports Suspension (SAZP5 utrustningskod) eller M Sports Suspension (SA704 utrustningskod):
Länk
sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Ok. Jag har 704 chassit med den sisst nämda artikelnumret(31306775098). Tittar man på tex. Trodo så står det att det ska passa för m-sportchassi/standard på alla tillverkares lager utom för lagret för SKS som har två lager och benämner ett för M-sportchassi och ett för standard. Mitt nummer stämmer på båda av dessa lager? På trodo maila dom tillbaka att det är skillnad att det är 5mm högre på M-sportchassit. Vet inte om jag litar på det när andra tillverkare skriver att det ska vara för bägge. Hur ska man tolka det här??
sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Det måste vara många på forumet här som bytt fjäderbenslagrena. Kan någon säga mig om det är skillnad på M-sportchassit och icke M-sportchasits fjäderbenslagret? Tex. Gjort i stål eller aluminium, skillnad på höjden av fjäderbenslagret?
sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Men kanske är som bmw-slangen säger och inte som trodo skriver. De skriver att samma oem 31306775098 är för m-sport och på endel står det utan med samma oem?
Visa användare
ProPro-medlem
12.773
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet tyvärr inte hur det ser ut på just E90/E91 så har inget konkret svar på den detaljen.

Däremot tittar man i sprängskissen så är det inget annat som skiljer sig (förutom då genomslagsgummit vilket inte är ovanligt).

Precis som för svepit så dyker exempel upp i huvudet på vad som skulle kunna skilja sig åt.
Det kan exempelvis vara att diametern på stången genom fjäderbenslagret är tjockare på dämpare för "Sports suspension", "M Sports suspension", "Poor Poor road package", "Usable load increase" med flera och då har BMW valt att två olika fjäderbenslager medans kanske vissa eftermarknadsmärken har bara en storlek (den största diametern) och det medföljer alltid en hylsa för de som har den mindre diametern. På så sätt kan eftermarknadsmärken endast behöver lagerföra ett fjäderbenslager (och lösa med en billig hylsa) vilket sparar stora summor.

Jag kommer ihåg att för E34 så beroende på modellår och modeller så var det en härlig blandning mellan 14 mm och 16 mm diameter på stången och M12 eller M14 mutter och olika längder - det där var ganska rörigt efter ett tag :-)
Länk
ma
289
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Läs här och se om du blir ngt klokare på det….. 🙂

/Kent
sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Och tack för att ni hjälper mig redan ut detta bmw-slangen och makeba. Jag har läst den där länken några gånger förut och inte riktigt förstått den riktigt. Jag fick ett mail av SKF som gör dessa fjäderbenslager och håller erkänt bra kvalite av lager. Som jag tolkar SKF så har dom bara ett lager som dom ändrat namn på till både lagret som är för standard chassi (31 33 6 760 943) och för M-sportchassi (31306775098). Dom är listade under samma fjäderbenslager med dess oemnr. Svårt att förstå om det verkligen är någon skillnad på dessa lager? Trodo har listat VKDC 35826 T som lagret för M-sportchassi och VKDC 35814 för utan M-sportchassi. Nu har de tagit bort det förtnämda lagret för att dom inte får tag i det. Men av det här svaret är tolkar jag att det är samma fjäderbenslager. Så här skrev dom.

After cross referencing the OE number provided, 3130 677 50 98, the part VKDC 35826 T come out. This item has been replaced by VKDC 35814 T, and then once again replaced by VKDC 35814.

We wish you a nice day.

Kind regards
Helpline SKF

sv
57
svepit
Bmw 320d touring -10
Febi bilstein listar fjäderbenslager 22108 för 31 33 6 760 943 utan M-sportchassi. Fjäderbenslager 30277 som M-sportchassi. Det verkar vara dom enda med premium kvalite som gör skillnad för lagren.
Tex. Lemförder som är vad jag förstått oem leverantör har ett och samma lager för bägge.
Man blir mist sagt fundersam ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.