|
|
---|---|
På min bmw x3 från 2011 så vibrerar motorn och därmed hela bilen, detta märks främst vid tomgång. Varvtalet på tomgång är helt normalt dvs 800 rpm. Någon som varit ute för detta och tror dig veta vad det kan vara? | |
Klurig fråga som ingen hade svaret på? Aktiviteten på autopower.se verkar oerhört låg jämfört med när jag registrerade mitt konto här för snart 21 år sedan? | |
ProPro-medlem 12.773 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såg faktiskt det första inlägget men har inga egna erfarenheter och har noll koll på dieselmotorer - jag antar det är en dieselmotor för "alla" kör diesel+automatlåda+fyrhjulsdrift numera :-) - så blev inget svar. Att sitta och gissa hej vilt är inte riktigt min grej och det finns så många andra sociala medier som erbjuder den upplevelsen. Men... Bestämde mig att ändåså sitta och gissa :-) Så, jag antar det handlar om en dieselmotor och bör väl vara 2:a generationen X3 - så säg det är en F25 X3 30dX. Det kan vara så att en eller båda motorkuddar är dåliga. Många av dessa är numera fyllda med hydrualolja och kan läcka (och då förlorar de sina egenskaper). Så först kolla om det ser ut att ha läckt olja runt de båda motorkuddarna. Men mer intressant är att många dieselmotorer har vakuumstyrda motorkuddar. DDE (motorstyrenheten) aktiverar vakuumet typiskt under en viss hastighet och gör motorkuddarna blir extra mjuka (som i sin tur att gör att vibrationerna som fortplantar sig in i chassit minskar). Men om någon av vakuumledningarna är trasig, den elektriska solenoiden är trasig eller kablaget till denna är trasig eller att denna funktionalitet inne i motorkuddarna är trasiga - det gör ju att dessa aldrig går in i "soft mode" och därmed upplevs att motorn vibrerar kraftigare vid låga hastigheter och speciellt då tomgång. Så kolla att du har vakuum i de två vakuumledningarna in till respektive motorkudde (om inte så får man felsöka vidare varför det inte finns). Notera att även om vakuumet är bra så kan ju såklart motorkuddarna fortfarande vara defekta. Det är alltså detta "subsystem" jag pratar om: Länk |
Att aktiviteten är låg beror väl på att så få bidrar till forumet, du själv har ju i snitt bidragit med ett inlägg per år. Blir mindre aktivitet här med ofullständig information! Vad är det för motor, hur många mil etc. Hur verkar den på högre varv? Om motorn vibrerar så kan det ju vara cylinderbortfall, speciellt om den är 4-cylindrig, men då borde du få en felkod. Skiljer det om motorn är varm eller kall? Min X3 har fortfarande ursprungliga motorfästen men det beror ju på körsträcka annars. om motorfästenas kuddar är dåliga så kan ju det vara en felkälla men du skriver att motorn vibrerar och det tolkar jag som den vibrerar mer är tidigare. Eller är det bilen som vibrerar? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.