|
|
---|---|
Hej! Har en E3 3.0s -73 som stått stilla i 30 år. Nu är den igång men jag får inte den till att gå bra. Varvar "fint" men orkeslös på tomgång. Jag har låst fast mig på att de har med tändningen att göra. Den tänder på alla cylindrar och tändstiften ser ok ut. Här är en video! Länk De jag har bytt är: Tändkablar Tändhattar som syntes var dåliga Brytare Fördelarlock Tändspole Tändstift Har slut på ideer och vill ha lite tips! | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är ventilspelet justerat? Det har en tendens att påverka tomgången (främst då "gångkulturen"). På den allra sista generationen M30 (E34, E32) så skulle ventilspelet vara 0.30 mm för kall motor (både insug och avgas). Detta gällde även den näst sista generationen M30 som satt i E28. Men om det är samma för dessa riktiga gamla M30-motorer låter jag vara osagt. Tittar jag i en verkstadsmanual från Autobooks Ltd. för 2500, 2800, 3.0, 3.3 68-77 så står det 0.25-0.30 mm. En annan sak som slog mig - är förgasarna genomgångna (samt synkroniserade)? Om motorn stått stilla i 30 år är det stor sannolikhet att dessa behöver en översyn. Misstänker du tändningen så är det bara att scopa ut primära och sekundära tändningsvågformer så ser man ofantligt mycket både hur vad tändningen orkar göra samt vad som försiggår i förbränningsutrymmet (samt om en eller flera cylindrar eller en hel bank avviker från det normala). Här exempelvis plockade jag ut den sekundära tändningsvågformen för närmare analys: Länk Länk |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.