|
|
---|---|
Hej Ny på forumet och hoppas på hjälp. Har en BMW 1-serie 116i 2011 som stått i ca 4 år pga havererad motor (kamkedja = totalras). Har varit strömlös under denna tid. Nu sitter det en fabriksrenoverad motor i bilen men jag får inte igång bilen med någon av nycklarna. * Startmotorn drar runt och all övrig el verkar fungera men det kommer ingen gnista eller bränsle via injektorer(bränsle finns fram till dessa). * Har köpt ett INPA-kit av Ola på OBD-specialisten och lyckats få fram en felkod: A0B3. * Kan rensa felkod men den kommer tillbaka så fort jag gjort ett startförsök. * Köpte bilen med defekt motor för ca 2 år sedan och den var halvt demonterad och vissa säkringar var plockade av någon anledning. * Tror att allt kring el och givare ska vara ok nu men kommer inte vidare och kan inte starta bilen. Har någon tips kring vad som kan göras? - Säkringar?, relä?, annat?......... Tack på förhand | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Denna felkod är lite fluffig då den har en tendens att dyka upp i många vitt skilda sammanhang och felorsaker (enda gemensamma är problem att starta motorn - men den kan dyka upp i både "crank - no start" men även i "no crank - no start" scenarios). Dessutom har jag inte till just denna felkod tillgång till vilka kriterier som ska uppfyllas för att denna felkod ska sättas, jag har bara dess förkortade betydelse (se nedanför) vilket gör det lite svårare: >> A0B3 CAS: Starter motor, terminal 50 Ovanpå detta har vi en bil med helt okänd historik och ett okänt antal ägare och personer har varit och rivit, fipplat, knipsat och skarvat i bilens elektronik :-) Det gör allt 10-100 gånger svårare. Men! Det finns felkod och det är i grunden samma felsökning som görs oavsett hur många som varit där och fipplat :-) Enda skillnaden är att man måste vara ultrametodisk i sin felsökning jämfört med om det var en "orörd" bil. Men först ett gäng "kontrollfrågor" så vi får en bättre förståelse var vi är någonstans dvs etablera en baseline. #1 Spridare Du skriver att det "kommer ingen gnista eller bränsle via injektorer". Hur verifierades att ingen gnista kom? Jag antar du helt enkelt drog upp tändspolen och satte i ett tändstift och jordade tändstiftet och kollade om det var en gnista där eller inte - eller hur? Men hur verifierades att det inte kom något bränsle? Detta är ju en GDI-motor och där lossar man inte spridarna om man inte ABSOLUT måste. Så vilken metod användes för att se med 100% säkerhet att spridarna inte öppnades? #2 Bränsletryck Du skrev att bränsle finns fram till spridarna - vilket tryck läste du av i INPA vid startförsöket? Jag gissar det var runt 150 bar (då jag vill minnas det är ett typiskt vid start/idle) - eller hur? #3 Startmotor Det står i tråden att "startmotorn drar runt". Men gör den detta konsekvent vid VARENDA startförsök? Hur drar den runt? - Drar den runt motorn helt "normalt" (med normal hastighet och med "jämn ton" så att säga)? - Eller drar den runt motorn på tok för snabbt? - Eller drar den runt motorn på tok för långsamt eller segar den ned sig efter ett halvt varv? #4 Direkt eller fördröjning Drar alltid startmotorn igång såfort du trycker på Start/Stop-knappen? Eller är det alltid (eller ibland) en fördröjning mellan man trycker på Start/Stop-knappen och att startmotorn drar runt motorn? #5 CAS/DME Vilka CAS och DME styrenheter används? Är båda bilens ursprungliga styrenheter (eller har någon eller båda bytts ut)? Har någon eller båda av dessa styrenheter ändrats/manipulerats på något sätt? |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Troligtvis är problemet relaterat / centrerad runt att DME inte kan eller inte får möjlighet att agera på att ett startförsök håller på att initieras av CAS. Jag förklarar i mitt nästa inlägg varför det lutar åt detta. Första steget är således att se till att DME lever och bussarna (främst då PT-CAN och K-CAN) fungerar. Steg 1.1 : Gör en full felkodsscanning av alla moduler. Är det endast en enda felkod (som återkommer) i hela bilen? Inga felkoder i DME eller JBE (junkboxen)? Det är fullt möjligt du bara har en enda (återkommande) felkod i CAS - vi måste dock ha en verifierad och säker baseline att arbeta på. Steg 1.2 : Kan du prata / få kontakt med DME? Kan du exempelvis läsa ut / radera felkoder från DME och läsa ut live-data? Steg 1.3 : Kan du prata / få kontakt med JBE? Kan du exempelvis läsa ut / radera felkoder från JBE? När ovanstående tre steg är ok, då vet vi att DME och JBE är online. Vi bör även kunna anta att PT-CAN och K-CAN bussarna fungerar (för annars hade flera olika moduler klagat på detta). Andra steget är att kolla att DME har all spänningsmatning och jord den behöver. Jag tror att via INPA så ska du kunna gå in i DME och sedan under voltage, terminals ska du kunna se spänningen på dess terminaler. Du ska kunna se terminal 30 och 87 - kolla vilken spänning som visas där. Mät även med multimeter. Du har tre spänningsmatningar och tre jordmatningar på din DME. Pinne 1 (svart 6-pin kontakt) är röd kabel och är terminal 30. Pinne 2 och 3 (svart 6-pin kontakt) är orange kabel och är terminal 87. Pinne 4, 5 och 6 (svar 6-pin kontakt) är jord. Verifiera att du har spänning på pinne 1, 2 och 3 (använd en testlampa - ej LED). Verifiera att du har jord på pinne 4, 5 och 6 (använd en testlampa - ej LED). Egentligen ska man lasttesta alla dessa sex - men av någon anledning så är det väldigt få som vet hur/varför man gör detta - så det får vänta. Får du inte spänning på pinne 2 och 3 så är det DME Relay (K6300) som sitter i JBE du ska felsöka vidare på. Tredje steget är att gå över alla större anslutningar för spännings- och jordmatning. En skadad/dålig anslutning kan ge mycket märkliga fel och felkoder (oftast brukar det vara många fler helt osammanhängande felkoder och inte en enda som i det här fallet men man vet aldrig). Gör visuell kontroll att alla anslutningar kring pluskablarna ändra från batteriet pluspol och till motorutrymmet (speciellt där pluskabeln går genom karossen vilket är en känd svag punkt på 1-Serien och 3-Serien) men även runtom plusfördelningsblocket som sitter ovanpå batteriet. Kolla att inget är bränt/smält, allt sitter fast, inget ser ärgat eller dåligt ut. Öppna gärna upp JBE (junkboxen) och gör en visuell kontroll att det inte ser bränt/smält ut där. Gör även en visuell kontroll av minuskablarna på samma sätt - speciellt då jordflätan mellan motor och kaross. Fjärde steget är att utesluta dålig plus/minus-matning. Koppla in en startkabel mellan motorblock/motortopp och negativa hjälpstartsuttaget i motorutrymmet. Radera alla felkoder och se om startbeteendet och felkoderna ändras något. Koppla nu in ett fulladdat reservbatteri (parallellt med det som sitter i bilen så låt det sitta kvar) genom att koppla in det via hjälpstartsuttaget i motorutrymmet. Behåll gärna den där starkabeln som agerar extra jordkable mellan motorblock/motortopp. Radera alla felkoder och se om startbeteendet och felkoderna ändras något. |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite mer bakgrund/information om varför man kan misstänka vissa delar medans andra är fria från misstankar. Det bör sitta ett EWS4 (Elektronische Wegfahrsperre dvs Electronic Immobilizer) i denna bilen. EWS4 är mycket likt EWS men (vad jag förstår) har två större skillnader: - Med EWS4 kommunicerar DME och CAS främst (uteslutande?) över CAN-bussar - Med EWS4 så är det DME som skickar en nyckel till CAS som sedan skickar ett svar tillbaka Baserat på felkod och beskriver förlopp så vet vi följande - nycklarna och all elektronik kring detta fungerar - CAS är vid liv (om den är 100% frisk går inte att säga men den lever och kan utföra arbete) - kommunikationen mellan CAS och startmotor (terminal 50) fungerar finfint EWS (Electronic Immobilizer) fungerar på följande sätt. Steg 1: När du sätter i nyckeln och slår på tändningen så skickas en 125 kHz AM signal to antennen som sitter runt nyckelhålet. Detta inducerar en spänning i nyckeln och ger nyckeln energi att skicka iväg en nyckelkod som fångas upp av samma antenn som sitte runt nyckelhålet. Denna nyckelkod tas emot av CAS som verifierar om nyckeln är godkänd. Steg 2: Om nyckeln är godkänd går CAS vidare och kollar att alla kriterier är mötta för att tillåta start av motorn. Den tittar vilken växel som är ilagd, den kollar att kopplingen är nedtryckt, den kollar motorns varvtal, den kollar motorhuv, yada yada yada... När CAS är nöjd med alla dessa spärrar, kvoter och testprogram så går den vidare med att aktivera startmotorn. CAS aktiverar ett internt relä som i sin tur lägger ut systemspänning på terminal 50 vilket är kopplat till startmotorn solenoid vilket enkelt sagt får startmotorn att börja dra runt motorn. Steg 3: När CAS aktiverat startmotorn, så gissar jag att för EWS4 så indikerar CAS till DME att startsekvensen är initierat via S_START kabeln som går mellan CAS och DME (pinne 28, 41-pin svart kontakt, svart/grön kabel på CAS och pinne 2, 26-pin grå kontakt, svart/grön kabel på DME) vilket triggar DME att skicka en nyckel till CAS, CAS i sin tur beräknar en ny nyckel och skickar tillbaka till DME, DME veriferar den mottagna nyckeln (då den vet det rätta svaret) och om det överensstämmer så slår den på bränsleinsprutningen. Detta utbyte av nycklar mellan CAS och DME sker på CAN-bussar (som jag nämnde tidigare). CAS hänger på K-CAN bussen medans DME hänger på PT-CAN bussen och i mitten sitter JBE (iallafall för E87) och fungerar som en gateway (och översätter meddelanden från K-CAN bussen över till PT-CAN bussen och vice versa). Det är därför det är så viktigt att både K-CAN bussen, PT-CAN bussen och JBE fungerar så CAS och DME kan prata med varandra - för om minsta lilla sak går sönder i JBE eller på dessa bussar (eller någon modul går sönder som sitter på dessa bussar) så kan inte CAS och DME prata och således kan man inte starta motorn och bilen blir en strandad val. |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Så vi har redan utan problem passerat både EWS Steg 1 och EWS Steg 2. Vi vet att CAS är happy as a clam och aktiverar startmotorn och denna verkar fungerar precis som den ska. Det är här jag misstänker att problemen börjar. Blir ens DME informerad om att en startsekvens pågår? Kommer nyckeln från DME till CAS någonsin fram (eller den kanske inte ens skickas)? Om K-CAN eller PT-CAN bussen är ur funktion så brukar massor av styrenheter klaga på detta, så det brukar man ganska enkelt se (vilket vi inte gör i det här fallet så dessa bussar verkar fungera - förhoppningsvis fungerar gateway-funktionaliteten i JBE som den ska också). Här vill man scopa S_START signalen (man börjar att kolla där den lämnar CAS). Vilken aktiviet har vi på denna kabel vid startförsök? Om vi har aktivetet, så kollar vad man ser där den terminerar i DME. Men INPA ska även ha terminalstatus och lite annan intressant info. Rekommenderar att gå in i INPA och kolla på status och tillstånd för olika funktioner i både CAS och DME. Exempelvis så ska det finnas (var det CAS eller DME eller båda) typ "Function : Starter enable" och många fler tillstånd. Och vi vet att vi inte kommer så långt som att nycklar utbytts och underkänts av DME - vilket kan hända exempelvis då DME och CAS har kommit ur fas med varandra (inte helt ovanligt när bilar blir ståendes länge och lite större arbeten utförs på bilen där batteriet kopplas in/ur, provstartas temporärt och så vidare) - vi vet detta för att vi inte har någon av de klassiska felkoder i DME man får när detta inträffar. Så vi verkar ha fastnat någonstans mellan 1) CAS precis dragit runt startmotorn och 2) CAS/DME utbyter nycklar och DME verifierar resultatet. |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som referens kommer här en lista över andra CAS felkoder som kan ploppa upp. A0A8 CAS: Control-unit fault A0A9 CAS: Control-unit fault A0AA CAS: Control-unit fault A0AB CAS: Control-unit fault A0AC CAS: Control-unit fault A0AD CAS: Processor A0AE CAS: Transport mode active A0AF CAS: Processor A0B0 CAS: Input, brake lights, implausible A0B1 CAS: Input, selector-lever position, implausible A0B2 CAS: Supply, terminal 30E/30L A0B3 CAS: Starter motor, terminal 50 A0B4 CAS: Engine start, starter operation A0B5 CAS: Fault, road speed signal A0B6 CAS: Selector-lever interlock A0B6 <Not In Use> A0B8 CAS: Hall sensor, key engaged A0B9 CAS: Hall sensor, key eject A0BA CAS: Hall sensor START-STOP button A0BB CAS: Hall sensor START-STOP button A0BC CAS: Identification sensor, solenoid A0BD CAS: Output, wake-up line A0BE CAS: Terminal 15 output 1 A0BF CAS: Terminal 15 output 2 A0BF CAS: Terminal 15 output 3 A0C1 CAS: Output, terminal 50 A0C2 CAS: Output, terminal 50 RS A0C3 CAS: Output, wake-up line ACC A0C4 CAS: Terminal 15 output 4 A0C5 <Not In Use> A0C6 CAS: Terminal R A0C7 CAS: Terminal R A0C8 CAS: Continous signal, lock cylinder, driver's door A0C9 <Not In Use> A0CA <Not In Use> A0CB <Not In Use> A0CC <Not In Use> A0CD <Not In Use> A0CE <Not In Use> A0CF CAS: Continous signal, outside door handle. A0D0 - A0EF <Not In Use> A0F0 CAS: Transponder coil A0F1 CAS: Key number invalid A0F2 CAS: Incorrect duplicate key A0F3 - A0FF <Not In Use> A100 CAS: Immobilizer random code A101 CAS: Immobilizer internal fault A102 CAS: Immobilizer anti-tampering protection A103 <Not In Use> A104 CAS: Coachdoor locking, driver's side, activation A105 CAS: Coachdoor locking, passenger's side, activation A106 - A10F <Not In Use> A110 CAS: Roadspeed signal implausible A111 CAS: Fault, ELV external powering A112 CAS: ELV fault A113 CAS: ELV fault A114 CAS: Line fault, electronic steering lock A115 CAS: Line fault, electronic steering lock A116 CAS: Critical status, electronic steering lock A117 CAS: Programming error, CAS A118 <Not In Use> A119 CAS: Power supply, electronic steering lock A11A CAS: ELV fault A11B CAS: ELV fault A11C CAS: ELV fault A11D CAS: ELV fault A11E CAS: ELV fault A11F <Not In Use> A120 CAS: Terminal 30G, short circuit A121 CAS: short circuit, LED START-STOP button A122 <Not In Use> A123 <Not In Use> A124 CAS: Terminal control A125 CAS: Incorrect or implausible signal from engine management A126 CAS: Implausible signal from engine management A127 CAS: Incorrect signal from engine management |
Hej Tack för din input. Ber om ursäkt för sen respons då varit på resande fot. Det är nog ingen som rivit i själva elsystem dock har man planlöst plockat bort säkringar vilket jag inte förstår. Tyvärr är mina el-/mjukvaru-kunskaper mkt bristfälliga så det blir en jobbig väg framåt... Lite svar på dina inledande frågor 1# Spridare: Jag drog upp tändspolen/lossade och jordade ett tändstift. Kollade om det var en gnista vilket det inte var. Tändstiftet var helt torrt efter ett flertal startförsök och det tolkade jag som att spridaren inte öppnade. Lossade ett spridarrör och det var trycksatt bensin fram till denna. 2# Bränsletryck. Har inte kollat detta ännu 3# Startmotor. Drar runt motorn helt "normalt" (med normal hastighet och med "jämn ton" vid varje startförsök. #4 Direkt eller fördröjning. Startmotorn drar runt direkt utan fördröjning när jag trycker på start/stopp-knappen #5 CAS/DME. Bilens båda ursprungliga styrenheter används. Inget har ändrats med dessa. Tack för all info så här långt |
|
Hej Problemen fortsätter...... Igår engagerade en kompis sig i min BMW och kopplade upp sin dator med Autocom program. Tyvärr kom vi inte vidare pga "kommunikationsproblem med fordonet"! Frågor: * Kan grundproblemet finnas i min Junction box? * Om så är fallet, kommer den att starta upp kommunikation om än med felkoder vid utbyte och var kan man sedan programmera den om jag köper en begagnad? Som tidigare mkt tacksam för svar |
|
Hej, men du får kontakt med Inpa och Ista? Det går att programmera en beggad JBBF med NCS-Expert som ingår i inpa-kitet. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Hej Ola Fick ju fram felkoder som rensades med inpa-kitet men osäker på resten. Min kompis får hjälpa mig. Kanon att det går att programmera med NCS-Expert. Vi testar detta när jag får den begagnade boxen. Mvh Magnus |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.