AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
426

Svaj i bakvagn, uppväxling

em
903
em3
M3 cab -03
Ja, jag är ingen banracare, men gasar och växlar ibland vid gaspådrag, tycker att bakvagnen gungar till åt höger vid t.ex. växling från 3:an till 4:an vid 6500 varv, 140 km/h typ. Är det mekaniskt betingat pga. moment i bakaxelväxel ( rotationsriktning), eller är det krängninghämmare/bussningar etc. som behöver bytas, eller hjulinställning?

Tacksam för synpunkten o tips om fenomenet. Det är alltid en liten krängning åt höger just vid urkopplingen, sedan drar det rakt vid nästa växel.

em3
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det är mekaniskt betingat utan det är bakvagnen som behöver en översyn.

Hur fräscha är egentligen stötdämpare/fjädrar, bussningar m.m.? Har du själv bytt något av detta på bilen?
em
903
em3
M3 cab -03
Nop, det får bli en översyn, testade idag tillsammans med meken, då svajade den knappt alls, trots platta i matta på 3:an, så typiskt, men vi ska skicka upp den i luften och gå igenom bakvagnen och fatta beslut efter det.......tack för tipsen!! Den har bara gått 11000 men är iofs 20 år, motor går som den ska, det blir en översyn.

em3
ma
289
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Pratar vi E46 (M3) eller vilken BMW gäller det?
Om det är det så rekommenderar jag att se över bakvagnsinfästningen i karossen.... Är ju kända för att spricka i karossen 🙈
Antar att du har friska och fräscha RTAB i bakvagnen?

/Kent
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tid sliter och 20 år är en lång tid.
bl
2.065
blixten
325i -88
makeba skriver "Antar att du har friska och fräscha RTAB i bakvagnen?"

Vad betyder RTAB?
em
903
em3
M3 cab -03
Ja, RTAB kan vara bra att veta vad det är. Jag har vid varje besiktning i 10 år bett besiktnings"mannen" ( ibland kvinna) att titta noga efter sprickor, granska bussningar etc., de har inte haft synpunkter, men det kan såklart finnas åldrande gummi och annat ändå, som visar sig vid högre belastning......

em3
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De tittar ju efter sina punkter på checklistan, men sen gör de nog lagom mer oavsett vad du säger.

Men har stötdämpare, fjädrar, bussningar, leder, hjullager osv bytts någon gång eller är allt 20 år gammalt? När gjordes en hjulinställning senast?
Visa användare
ProPro-medlem
12.773
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
RTAB är Rear Trailing Arm Bushing och spelar ju en central roll för en stabil bakvagn med HA3 designen (eller "Central C Link" som den också kalldes) och som användes i E36, E46 med flera.
em
903
em3
M3 cab -03
Jag är tacksam, och suger åt mig av mycket kunniga deltagare på forat, stort tack! Det är inte så att cabben nyttjas som "racer", men egenskaperna finns ju, och ska såklart fungera. Vad betyder RTAB i praktiken, är det stabiliserande länkarmar med bussningar som behöver ses över? Det finns ju några stycken i bakvagnen....

em3
em
903
em3
M3 cab -03
Grelle, jag tog över vid 9200 mil, för 10 år sedan, 4 brukare före mig, har ingen doc. på att detaljer i bakvagn bytts ut, får förmodligen göra en ordentlig översyn, även om bilen gått mycket lugna mil med mig, ålder kan nog inverka....

Jag tänkte också en del på hjulinställning, har inte gjort det, det blir en punktlista att gå igenom. På vanliga std. bilar märks förmodligen inte dessa möjliga defekter, vid vanlig brukskörning, det är min första "muskelbil" och jag försöker vara mycket lyhörd för olika saker.......den ligger hel klockers vid vanlig rullning, även i högre farter, noll känning i ratten.
Visa användare
ProPro-medlem
12.773
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@em3 : Det är denna som man oftast menar när man säger RTAB
Länk

Det vill säga detalj #4 i skissen nedan
Länk

Men precis som du säger så finns det många fler bussningar. Finns väl typ två stycken till (dock mycket mindre) bara på den här bakåtriktade bärarmen, sen har du ju de fyra stora bussningarna som håller fast hela subframen (detalj #2 och #5 i skissen nedan)
Länk

Dämparna (som nämnts innan) spelar också en viss roll när det gäller att ha kontroll över lastväxlingar.

Hmmm, E46 M3... Tänker direkt på det makeba nämner - sprickor i karossen för infästningen av bakvagnen.
Vet inte om Cabriolet var drabbade av detta till lika stor utsträckning som Coupe - men det är ju något som direkt ploppar upp i huvudet!

Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om den var 10 år när du tog över den så kan du nog utgå ifrån att ingen har gjorts, fram till dessa är det ju relativt ovanligt med dessa fel utan de kommer ju mer mellan 10-20 år och såklart lite beroende på användande.
em
903
em3
M3 cab -03
Tack, Bmw-slangen, känner till om sprickorna, cabben är kring 170 kg tyngre än coupeen, förstärkt för att kompensera takets stabiliserande funktion. Den är inte lika attraktiv för bankörning, såklart, men kan såklart vara "hårt" körd ändå, plus att subframen är dokumenterat lite vek för modellen.

em3
bl
2.065
blixten
325i -88
De större bussningarna är sannolikt det som man borde byta först då de är en slitdetalj. Jag hade själv en m3 i många år och bytte de större bussningarna i bakvagnen typ 3-4 gånger under 25 000 mil.
ma
289
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Här har du 2 st bra Yt videos om sprickor i karossen E46 cab.

De bussningarna (RTAB) är inte lätta att se om de är dåliga genom att titta på de, för man ser inget pga plattan/fästet de sitter i skymmer. Denna infästningen är justeringen av toe i bakvagnen, så sliten bussning påverkar toevärdet vid belastning... = livlig bakvagn 😁

Så är de aldrig bytta hade jag rekommenderat att byta.👍. Till vilka är tycke och smak och användningsområde.

/Kent
We
1.901
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag tror att ni går händelserna lite i förväg... Bakaxeln vill naturligt vrida sig åt höger vid gaspådrag, kolla så de bakre gummibussningarna i kåpan på bakaxeln inte har sprickor. Det är steg 1 vid detta symptom innan du börjar leta efter sprickor i infästningarna till bakvagnsbryggan.

Det är inte i närheten av lika vanligt med sprickor på en manuell bil som en med SMGII, men det finns ju undantag om den har körts hårt på bana eller vid rödlysen.
em
903
em3
M3 cab -03
Tack Blixten, Makeba och Westersund, för bra input! Westersund, är det som jag tog upp i det urspungliga inlägget, att rotationsriktningen ger moment, åt höger? Isf. ska ju upphängningen hindra det, ska kolla de bussningar du nämnde, men självklart göra en noggrann inspektion av alla delar inkl. sök efter sprickor. det blir naturligtvis större påfrestning med SMGII, som "smäller" i växlarna hårdare, ingen Einstein egentligen.

Klämma o känna, lysa o kolla, blir det.....tack för all input

em3

em
903
em3
M3 cab -03
...glömde Grelle, oxå mycket värdefullt!!
We
1.901
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Korrekt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.