AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
396

Köp av X5 (E70) eller X3 (F25).

Ga
221
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 330d E91 -06

Hej,
Efter ett par veckors semester med fjällvandring, hus renovering och körning på dåliga grusvägar, kommer bruksbilen (330da E91 M57TU2) bytas till en X3 eller X5.
Mina två E39 540iat kommer såklart att behållas, som extrabilar/hobbybilar.

Ni som kör X5 (E70) eller X3 (F25), vad tycker ni är bra och mindre bra med respektive modell?

Fakta, prisbild & info om prestanda hittar jag. Men skulle vara intressant att höra, vad ni som kör respektive bil tycker. Tex hur bilen är att användas som bruksbil åkkomfort etc?

Har tidigare kört E34, E39, E91 (320d), F20 (118d xdrive).
Krav; diesel, automat, drag. LCI och Eu6 cert. motor är ett plus. Bilen skall användas, och behöver ej vara mint condition. Jag gör de flesta reparationer & service själv. Kör mycket motorväg, men även på grus & skogsvägar då vi har sommarstuga, samt gård på landet med mkt snö på vintrarna. Kommer dra en del släp pga husrenovering samt båt på trailer.
Kollar även på andra märken, men BMW i första hand såklart.

/Magnus

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Har en X3 3,0 D från 2017 som gått 17 000 mil. Har själv kört 5 000 mil utan annat än egen service. Min X3 tror jag har all utrustning, headup, död vinkel varning, lädersäte, elstolar, comfortlåsning, dragosv. Den utrustningen tror jag är standard + lite till på en X5.
Vi valde X3 pga lite mindre storlek och något? lägre pris. Jag tror du får bättre stolar i en X5 och har lättare att hitta mer utrustning.
Vi är nöjda speciellt med kamerorna runt om och den höga körställningen för oss som är äldre! Motorn är kraftfull och bilen trevlig att köra.
Om du väljer X3 , se till att du får all utrustning som finns!
cr
3.798
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"headup, död vinkel varning, lädersäte, elstolar, comfortlåsning, dragosv. Den utrustningen tror jag är standard + lite till på en X5."

Nej, det var inte standardutrustning på X5, möjligen läder och elstolar utan minne. Sen är förstås X5:or generellt mer utrustade än X3:or.

"Om du väljer X3 , se till att du får all utrustning som finns"

Att hitta en X3 (eller X5) med all utrustning som finns är som att leta efter en nål i en höstack, i princip omöjligt att hitta.
Som alltid får man väga en önskad specifikation mot skick och miltal i förhållande till pris.

MVH Christofer
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Jag har bott på gård på landet i nästan hela mitt liv och kört X-drive sedan 2009 (330 XD och 530 XD). Vid snö och dåligt väglag är där en avsevärd skillnad jämfört med en bakhjulsdriven. Har inte testat X3 under riktigt svåra förhållande.

Kör en del med släp, inga problem. Bagageutrymmet på X3 är inte jättestort (inte så djupt), men rymmer en Ridgeback i alla fall.

På motorväg tycker jag vägljudet är ganska högt. Trodde X3 3.0 skulle vara lika eller lite snålare än 530 XD som jag hade innan, men det går nog åt en dl mer/mil, kan tänka det beror på att X3 3.0 är mycket högre.

Väljer du X3 2.0 så tjänar du nog 1 dl/mil men det går ut över acceleration och jag är svag för sexorna.
Ga
221
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 330d E91 -06

Hej

Tack för svar. En 6a lutar det åt. Tycker den motorn (M57) jag har i 330in är en bra maskin. Just nu lutar det åt X5 E70 med 35d eller 40d motorn. Alt F25 med 3,0D motorn.

Det är vridmomentet som man vants sig vid, då jag kör diesel 6a och bensin V8 i dagsläget. Precis som lansman45, kör jag mycket på dåligt väglag. Har ju CE behörighet så "risken" är att man blir inkopplad på att dra syrrans hästsläp, eller båttrailer finns.
Du skriver att vägljudet vid motorväg är högt? Upplever du det högre jmf med din 330XD? Kör ju 330d idag (E91) och tycker vägljudet är helt ok vid 120 på motorväg trots 18t däck med lågprofil.

Mkt utrustning är alltid kul, värdesätter dock komfortstolar, keyless entry, elbaklucka etc, såna saker som underlättar vardagen.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!
Jag är inte någon expert på BMW men jag tyckte du kunde få synpunkter på F25 och förhoppningsvis få fart på tråden och få in synpunkter från E70 ägare.

Min X3 F25 2017 är definitivt den bästa bil jag har haft inga extra reperationer bara normal service (även innan jag ägde den). Detta är min 4:e BMW: 525 E39 - värdelös i snö, 330 XD E46 - rost o trasig automatlåda, 530 XD E61- trasiga kablar bagagelucka och trasigt eldrag. Efter erfarenheterna med E46 byter jag alltid olja i automatlådan/fördelningslåda vid 10 -15 tusen mil.

Har svårt att jämföra ljudet mellan F25 och E91 (även om min son har en). Provkör på motorväg om du överväger F25.

Jag har stått i samma val som du, även skapat en tråd om detta. Slutsatsen blev att X5:an var för stor och för dyr. Men jag hade velat ha utrustningen som dom flesta X5 har. Min lösning blev att leta efter en ""mini X5". Nästan som att leta efter en nål i höstack, men jag tyckte det var värt det. Framtvingade även ett distansköp på 25 mil mitt i pandemin. Jag har allt utom att jag inte kan öppna bakluckan med foten. Jag använder/har nytta av allt utom paddlarna, automatisk fickparkering och panoramataket. Men det är jag!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.