|
|
---|---|
Är lycklig ägare till en 330 -06, underbart härlig bil. Har dock ett gemensamt problem med många e9x- ägare; lampor bak som inte lyser tillsammans med felkod 9cbc (frm short circuit). I mitt fall lyser inte backlamporna med det irriterande ljudet av lampfel på displayen varje gång tändningen slås på. Har idag gått igenom genomföring kaross samt baklucka och kontrollerat samtliga kablar=inga (synliga) kabelbrott eller torra kablar/isolering. Kollade på en tysk you-tubefilm om byte av kablaget och såg då när de stängde bakluckan att bälgen (det svarta gummiskyddet för kablarna när de löper från kaross till baklucka) hamnade i kläm mellan luckan och tätningslisten på karossen! Jämförde direkt på min med samma resultat! (Om du stänger luckan långsamt, böjer dig fram och tittar under luckan mot genomföringen så ser du att den hamnar på listen och i bästa fall dras ned i utrymmet där regnvattnet ska hamna). I värsta fall hamnar kablarna i kläm mellan list och baklucka=risk för slitage och till slut kabelbrott men även risk för läckage av vatten in i bagaget. När luckan stängs vrider sig kabelbälgen åt "fel håll". Om den istället vrider sig åt andra hållet rör den sig bort från listen och ned I fritt utrymme intill gasfjädern. Lösning: Satte ett buntband mellan infästningen på gasfjäderns övre del och fästet till gångjärnet på bakluckan (finns ett smalt utrymme mellan fästet och bälgen). Drog inte åt hårt utan bara så buntbandet för med sig bälgen "åt rätt håll", d.v.s. andra hållet, när luckan stängs. Drog för säkerhets skull lite eltejp där buntbandet går mot bälgen för att minska friktion/ slitage. Nu viker sig bälgen helt fritt och ligger i ett större utrymme utan klämningsrisk när luckan är stängd. Hoppas det kan vara till hjälp för flera. Gällande mina felkoder så inväntar jag kit från Ola som är flitig här i forumet. Återkommer när jag provkört! | |
Hej, Grattis så länge! Tipset hjälper säkert dem som ännu inte fått de kablarna skadade. Men har du fixat dina egna backljuskablar? Det är/var ju de som bråkade eller var av? Eller var det själva glödlamporna? Innan vad det nu handlar om är gjort, lär Olas grejer inte hjälpa. Eller har jag missförstått (som vanligt)? :) /Lennart |
|
Hej Lennart. En glödlampa som var alldeles svart när jag kollade dem, bytt. Inga brott på kablarna vad jag har hittat. Vad jag har googlat/ läst mig till kommer jag att prova att reset frm counter med Olas kit för att initiera signalen igen. Den stänger ju av efter 50ggr om lampan ej bytts. Eller har jag missförstått (oxå vanligt :-)) |
|
Nä, nä. Har du hittat ett konkret fel - det framgick inte av ditt första inlägg - är det ju lugnt. Med Olas grejer, och säkert också hans support, om du skulle behöva, kan du snart andas ut! :) /Lennart |
|
Köpte kitet och följde råd och instruktioner, backljusen lyser igen och räkneverket nollat! Var lite stökigt för en som inte är jätteduktig med datorer men med Olas hjälp löste det sig. Har sett att man kan köpa kablar och ladda ned programvara på andra ställen på nätet. Är inte sponsrad av Ola men det är en "no-brainer" att köpa hans färdiga kit. Kommer bespara dig massor med huvudvärk. Mvh Mathias |
|
Snubblade in på tråden, kul att du fick fin nytta av grejerna! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Du kan inte länkatill filmen på youtube så vi också kan se den? Har en E91a 2010/LCI där inre högra baklampan glappar men tror det är en dålig löding på kretskortet inuti lampmodulen (delvis LED) som tydligen är ett vanligt fel men vill gärna utesluta kablaget som felkälla innan jag köper ny insats. Tack på förhand! /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.