|
|
---|---|
Hej, Ingen stor grej, men första gången det hänt mig. Att delar försvinner ur BMWs sortiment är naturligt. Men hos t ex RealOEM.com brukar de ändå finnas kvar med nummer och kommentaren ”ended”. När jag nyss ville ersätta skadade täcklister (t ex 52 10 8 207 206) till stolsskenorna, gick det varken att bläddra fram eller att söka på det nummer ovan som är instansat enligt god BMW-sed. Men vid en googling visar sig världen vara full av både (påstått) äkta och andra alternativ, tyvärr (för mig) nästan alltid svarta. Finns det många sådana exempel? (En annan förvånande sak: när samma del finns i olika färger brukar den få olika nummer för varje färg. Så inte här.) /Lennart | |
lenwib: Det har hänt mig också att det instansade numret inte går att söka på Realoem men däremot om jag via Realoem klickar mig fram till rätt del så har den då ett annat nummer. När jag då söker på t.ex. Schmiedmann så får jag träff på realoem-numret men söker jag på bildelsbasen så får jag träff på det instansade numret (antagligen för att bilskrotarna läser det instansade och lägger upp det i sitt system). Om du letar upp delen på Realoem, stämmer numret då med det du har instansat på täcklisten? |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Just i detta exempel (52 10 8 207 206) så kan det vara som så att det från BMW normalt sett endast säljs som ett kit (och 52 10 8 207 206 är ett artikelnummer av en av flera delar som ingår i ett sådant kit men endast artikelnummer för det kompletta kit säljs och redovisas). Se sprängskissen nedan och detalj #4 (som innefattar fyra plastdelar) Länk Delen 52 10 8 207 206 motsvarar (utseendemässigt iallafall) av delen närmast siffran 4. Denna indivudella del har troligtvis artikelnummer 52 10 8 207 206, men det redovisas inte separat då det inte verkar säljas separat. Här kan man även se att det finns olika färger och dess kit har olika artikelnummer (och dess individuella delar har också olika artikelnummer men de redovisas helt enkelt i reservdelskatalogen då de inte säljs separat - däremot hos bildemonteringsfirmor, eBay, begagnat hos Schmiedmann så är det fullt naturligt att de skriver av det instämplade artikelnumret då det är det som säljs och inte något komplett kit). Har sett liknande på andra delar, tror det var golvmattor eller något liknande. |
Tack för era svar! :) Stenback: jag började söka hos realoem. Enkelt nog att hitta stolar, men sen satt jag fast. Inget i skissen (-erna) och inget passande nummer. Där tror jag att jag la ner och istället googlade. Länk I bmw-slangens länk, som också är lätt att hitta under ”stolar” ser skissen och informationen helt annorlunda ut. Det verkar onekligen som att delarna säljs i satser. Men i så fall inte i den sortens satser som jag önskar. :/ Nå, jag har skrapat ihop två delar (-206 och -213, från Frankrike) och jag tror det får räcka för tillfället. Och nästa gång vet jag bättre. :) Tack igen för tips och handhållande! EDIT: Jag inser precis nu, att jag blev vilseförd av realoems reklamattack! Scrollar jag förbi några block med Trodo-reklam hamnar jag i princip/exakt i samma bild som den bmw-slangen länkar till. Så det kan bli. Fast ”paketen” stämmer ju ändå inte med det jag sökte… /Lennart |
|
Bara för att dela med mig av huvudets nya myror: När jag igår trodde att jag hittat rätt bild, dvs den för min bil som motsvarar bmw-slangens länkade, följde jag inte upp med att scrolla ned till listan över delar. Jag nöjde mig med att ha hittat bilden och trodde att det var bra så. Det visade sig senare, att det under bilden står: "Inga delar hittades som passar din bil". Länk Vidare, om jag söker på det P/N (52108217317) som position nr 4 i bmw-slangens bild motsvarar, blir det träff på både E39 och E38 under modellernas hela produktionsperiod. Men forskar jag vidare på alla berörda modeller finns min (GJ01) inte med. Inte viktigt, som sagt, bara lite underligt. Det gäller att alltid dubbelkolla, när kartan inte stämmer. :) /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
GJ01 är facelift eller hur (så du bör ha M73TU-motorn)? När man steppade upp till GJ01 (facelift) så gjorde man antingen om konstruktionen kring rails och plastdelar, eller så blev missades något i reservdelskatalogen och allt lyftes inte över. För tittar man på en GJ01 (LCI) och jämför artikelnummer på railsen med GK21 (pre-LCI) så ser man att det är samma rails (vänster=203, höger=404) Länk Länk Så varför finns inte plastsjoken till GJ01? Är det för att dess "contour seat" som kom med LCI inte passade eller gick att ha samtidgt? Eller är det som sagt bara ett misstag i ETK? Intressant är om man kollar på E38 L7 (LCI) och E38 L7 (pre-LCI) så gjordes ingen skillnad där - dessa plastsjok (52 10 8 217 317) finns med både i GK81 (LCI) och GK61 (LCI): Länk Länk Intressant här är om man kollar på GK81 (LCI) och kollar på railsen, så ser man att dessa plastsjok finns både i ritningen för "comfort seat = SA456" men även i ritningen för "contour seat = SA457": Länk Länk Det känns som att dessa plastsjok trillade bort i en del diagram med "contour seat = SA457" vilket var vad E38 750iL fick vid sin LCI och antagligen vad lenwib har - för det borde ju se ut såhär som det gör för E38 L7 LCI: Länk |
Vilken forskarmöda du lagt ned, bmw-slangen!! :) Stort tack!! Bilen är mycket riktigt en tidig 750 iL LCI (1998-09) med M73TU. Stolarna är S456A, comfort, elektriskt ställbara, minne endast i förarstolen.. Jag kan inte få det till annat än att det blivit en (i o f s oförklarlig) miss i katalogen. Inte kan väl en enda modell mitt i produktionen vara så speciell att standardgrejer inte skulle användas/passa? De båda delar jag kommit över så långt har rätt nummer och ser ut som de gamla. När läget något hade klarnat tidigare, googlade jag P/N på "paketet", 52108217317. ECS Tuning i USA annonserar med bild och det rör sig om all plast på och runt skenorna, 7-8 delar. Satsen passar till allt i E38- och E39-väg (728 undantagen, men den såldes väl inte i USA?) Länk Hubauer har också samma kit (utan bild) till ca €32 plus frakt, ungefär vad jag sammanlagt betalat för mina två begagnade delar. :(( Fallet får väl anses vara avslutat. [Men jag har - kanske - en goding om tjuvström på G :) ] /Lennart |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, kunde inte låta bli att gräva lite då jag blev lite nyfiken. Men håller med, lutar åt någon typ av miss/defekt/oegentlighet/avvikelse i ETK'n. Aha, tjuvström - mumma! :-) |
Hej! Intressant ämne då flera delar till min e39 blir svårare att hitta. Är i behov av denna: 18307500822 Svängningsdämpare som sitter på bakre ljuddämparen Har inte hittat den någonstans. Någon som vet var man kan hitta en? |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Stark Industries : Den borde du nog (dock inte helt säker) fortfarande kunna köpa hos BMW, kostar runt 1500 SEK. Har du frågat hos BMW ännu? Om du råkar ha vansinnigt långt till närmsta BMW-återförsäljare, så köp hos Schmiedmann (de indikerar att den troligtvis fortfarande finns i lager hos BMW) Länk |
Trodo har BMW original för 2,5k, Hubauer för €120 plus frakt. Men finns gör den. /Lennart |
|
Hej! Kollat med BMW i Sverige och slut i hela Europa. Kollade med Leebmann och firmor i USa. Slut! Kollar med Hubauer men de kan ha missat att uppdatera sin sida. Återkommer och tack för all hjälp! |
|
Hej! Då har jag fått svar från Hubauer och delen är slut. Även Trodo har den inte och BMW Sverige meddelar att den inte finns. Tyvärr blir det nog så mer och mer i framtiden att man inte har kvar delar. Kollat på ebay också men finns inte... | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan. Jo, förr eller senare så kommer inte delen längre att vara tillgänglig - har full förståelse för detta och fullt normalt. Men under -00 och -10 så minns jag att tillgången till iallafall E30- och E34-delar hos BMW var överraskande god (trots att det fanns upp till fyra nyare generationer av respektive serie). Men det har ändrats så sakteliga och nu börjar delar även till "nyare" bilar (som bara är två generationer äldre än nuvarande) inte finnas tillgängliga eller enorm/osäker leveranstid. Men jag undrar hur lätt det blir att hålla igång exempelvis en G30 säg år 2034? Plastdelar kommer att dö som flugor efter 10-15 år, många av alla de tusen plastdelar (och dess variationer) kommer inte att finnas tillgängliga. Elektroniken kommer också att dö som flugor efter 10-15 år, många av de 50-100 elektronikmoduler kommer inte att finnas tillgängliga. Sen ska du hitta något antikt program som fortfarande fungerar som kan registrera, koda och programmera allt detta. Och alla de hundratals mjukvarubuggar som finns där får du leva med. Är lite som att sitta med en dammig Motorola VIP 1003 tv-box, som jag exempelvis gör :-), eller en Android Gingerbread smartphone år 2024 och försöka använda smärtfritt i vardagen... |
Sreten på E39M5 diskuterar denna fråga en del och länkar också till sidor som specialiserat sig på att ta fram ny-gamla delar. Han har ju även e46, e21. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.