AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
394

Ingen vevaxelsignal och startar ej

Th
4
TheDaveeeder
330i Sedan -01
Tjena!

Jag är ny här och tänkte kolla ifall någon skulle vilja hjälpa mig felsöka min "nya" 330i E46.

När jag köpte den gick inte startmotorn, och jag hade felkod 80 EWS transmission/parity. Jag lämnade nycklar och EWS till en nyckelsmed som lovade att kunna fixa problemet genom att koppla nycklarna till EWSen då de förmodligen hade tappat koppling. De återkom med att de inte kunde koppla nycklarna till EWSen, och att de inte visste varför. De sa att de kunde programmera bort EWSen istället, vilket de gjorde efter att jag lämnat DME till dem (värt att tillägga att jag senare märkte att EWS hade bytts på verkstad några år tidigare). Efter detta gick startmotorn, men motorn startade inte, och jag hade ingen kontakt med DME med mitt diagnostikvektyg. De tog tillbaka DME, och sa att det nu skulle vara löst. Efter detta kunde jag även få kontakt med DME med mitt diagnostikverktyg.

Men motorn startade fortfarande inte. Jag fick ingen gnista eller RPM-värde i instrumentbrädan eller vid utläsning av live-värde. Jag konstaterade att vevaxelgivaren var dålig, eftersom den ibland stannade i öppet, och ibland i stängt läge (0 eller 5 volt) vid test mot metall med givaren urplockad. Efter byte av denna kan jag nu läsa vevaxelgivarens värde skifta mellan 5 och 0 volt genom att mäta dess kablar vid DME samtidigt som jag manuellt snurrar vevaxeln.

Jag kan läsa ut bl. a. kylvätsketemperatur, men inte RPM eller liknande värden (får gå ut och kolla exakt vad det är jag kan få ut och inte). Och den enda DTC jag får är fortfarande 80 EWS transmission/parit efter att ha raderat den och kört startmotorn ett antal gånger. Detta säger låssmeden är normalt eftersom EWS inte längre är ikopplad.

Jag skulle uppskatta synpunkter enormt eftersom jag känner mig ganska fast då jag ju verkar få bra vevaxelsignal till DME, och låssmeden säger att det inte är något fel på DME. Enkelt och billigt är det ju inte att testa att byta DME heller!

Tack på förhand!
Mvh
David
Sn
664
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Standardfrågan när det byts givare: märke/kvalitet?
Finns få genvägar att ta. BMW original är inte ett krav men undvik de billigaste.
Th
4
TheDaveeeder
330i Sedan -01
Körde på Delphi Technologies. Jag tänker att givaren bör fungera bra ifall man mäter signal som skiftar mellan 0-5 V. Eller har jag fel? Kanske finns fler variabler.
Sn
664
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Behöver inte vara skräp men prisskillnaden upp till Hella är inte stor.

Du kan inte låna diagnosverktyg där signalen kan avläsas?
Visa användare
ProPro-medlem
5.001
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Från början låter detta som en klassisk startspärr, vanligt fel.
EWS-DME tappar syncen och kan lätt återsyncas med exempelvis Inpa.
Nycklarna tappar sällan eller aldrig till EWS. Borde låssmeden veta kan man tycka.

Men nu har du ju gjort EWS delete så då ska det ju gå bra.
Har du bränsletryck?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk


Th
4
TheDaveeeder
330i Sedan -01
Tack så mycket för era svar!

Jasså, det är DME-EWS som tappar sync! Bra att veta.

Jag var inne med INPA för första gången och kikade runt lite. Produktionsdatum för EWS är 2022, och har samma VIN kopplat som DME (kopplade in EWS för att läsa ut detta). EWS har felkoderna "255 Reset allgemein" och "15 Power-On-Reset". Säkert något som uppstått i samband med i- och urkoppling eller EWS-delete. Men någon annan än mig kanske har någon annan insikt?

DME har i alla fall endast "128 EWS-Uebertragung/-Parity".

Vad som får mig att inte kolla gamle hederliga värden som bränsletryck är: 1. Live-värdet för RPM stannar på 0 när startmotorn går (för den ska väl visa RPM även utan att motorn är igång?). 2. Jag får ingen signal till tändspolarna.

Kan det inte vara så att DME ändå stoppar tändning och bränsleinsprut, men att startmotorn går (har ju en kortslutning för startmotorn i EWS-kontakten)? Det jag tänker är ifall det finns något sätt att checka ifall DME "godkänner" EWS:en och på så sätt ska sätta igång tändspolar och injektorer, för att kunna bevisa för låssmeden att det ändå är något fel med mjukvaran. Alt. att DME ska aktivera gnista, och att det istället ändå är något fel med ex. vevaxelsignal.
Th
4
TheDaveeeder
330i Sedan -01
Jag är fortfarande fast med den här bilen... Låssmeden gick med på att kolla DME en tredje gång efter att ha insett att bilen inte startade. De trodde att jag bara inte fick någon RPM på instrumentpanelen. Men även när de tog in den igen blev det inge bättre, eftersom det tog nästan 2 månader att få tillbaka den (de outsourcar kodningsarbetet) och nu när jag äntligen fått tillbaka den uppstår samma problem.

Jag trodde att det var värt priset att snabbt få EWS borttagen och kunna köra bilen hem från säljaren, men så fel jag hade. Jag funderar på om jag ska försöka få dem att återställa allt och försöka para ihop den i princip nya EWSen själv, eller vad annars som behöver göras.

Men jag skulle bara vilja bekräfta – är det möjligt eller inte att göra en EWS-delete på det sätt de gjort? Jag har sett folk i olika forum säga att det både är möjligt och inte alls möjligt. De har gjort: EWS-delete i DME, tagit bort EWS-modulen, lagt till en säkring för att kortsluta de två stora startstiften på EWS-kontakten.

Och det stora symptomet på att motorn inte startar är att jag inte får någon RPM i varken instrumentpanelen eller genom OBD.

Jag är väldigt tacksam för alla svar just nu!!
Hej,

Det här är lite över min kunskap om EWS Delete, eller om situationen öht.

Men helt klart verkar den gjorda EWS Delete inte fungera.

Hela idén med operationen är ju att DME inte ens skall veta om att det finns/fanns en EWS. Och då skall DME naturligtvis inte heller sakna EWS-signalen och ge en felkod för det.

Om jag har rätt för mig, är det just tändningen som ger signalen till varvräknaren, så det verkar för mig rätt klart att DME inte släpper på gnista (och bränsle).

Men hur du på ett förnuftigt sätt skall komma ur denna soppa, vet jag inte alls, tyvärr.


/Lennart

Edit: Jo, om du byter allt från tändningslås med nycklar, EWS och DME, allt från rätt generation (rätta modulnummer) kanske det är den enklaste vägen framåt, när nu ”experterna” har fumlat till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.