|
|
---|---|
Hej Min högra (den stora med 2 armar) vindrutetorkare släppte då muttern skruvat ur sig och staget blev aningen snett. Åkte till en öppen verkstad bara för att få bort den så jag kunde använda den som är kvar på förarsidan. Han på verkstaden sa att det går inte att rikta den där utan man måste fixa en ny. Är det så? Det ser ju ut som metall så det borde ju gå men jag vill veta av någon som försökt. :) Todde | |
Tror att det är bäst att köpa en ny. Är nog inte så dyrt. Googlade snabbt och runt 500 kr original | |
Det är inte summan i sig. Det hade varit skoj att kunna rikta den. Men vi ska iaf göra ett försök. | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Runt 1200 SEK kostar BMW Original (vad jag kan se så är det de billigaste eftermarknads som kostar runt 500 SEK och det vill man undvika som pesten kombinerat med kolera). Men de delarna bör vara möjliga att bearbeta - men det är ju bara det initiala problemet. Om det går (eller är värt att bearbeta) beror även såklart exakt vilken del som tagit skada och på vilket sätt. Är inte helt klart exakt vilken del det handlar om. Hela den där konstruktionen består av fyra delar. Del 1 +2 : Två länkarmar (en rak och en böjd). Del 3 : Ett stag (som förbinder de två ovan nämnda länkarmarna). Del 4 : En torkararm (som fästes i och är en förlängning av ovan nämnda stag). Är det del 4 så finns det möjlighet (förutsatt att det inte några andra skador och att dess deformation är liten). Finns ju en risk att konstruktionen kring leden (genomgående pinne) är skadad och då är det värre att få tillbaka i fungerande skick (brukar antingen bli att det glappar eller svårt/omöjligt att lyfta torkararmen). Är det del 3 så finns det ju två leder (antar någon form av kulled) och dessa måste ju vara intakta och inte skadade. Om denna är skadad och behöver bearbetas så kan det motarbetas eller göras mycket svårt om man inte kan lossa staget från de två lederna (för att få den nödvändiga åtkomsten). Annars finns risken att viss typ av bearbetning skadar dessa leder och då står du med en korrekt led men defekta leder. Sen är det viktigt att bibehålla tänkta vinklar, parallellism, rakhet i olika axlar och allt annat. Men är det antingen del 3 eller del 4 så bör det gå att se om man har problem här eller inte. Kanske kan kräva några försök och trials-and-removals men bör gå. Vad verkstaden menade var att det inte lämpligt för en verkstad att ta på sig detta jobb. Anledning #1 : Det är högst troligt (för att få det bra) att arbetskostnaden skulle överstiga vad det skulle kosta att köpa nytt. Anledning #2 : De mer mekaniskt inriktade bilverkstäder har inte verktyg och kompetens för denna typ av jobb. Anledning #3 : Man vill undvika att behöva hantera en potentiellt desillusionerad kund. Det är fullt möjligt att det inte hade gått att få helt perfekt (och det inte finns en garanti att det ska lyckas). Även om verkstaden säger detta tiotals gånger till kunden och även skriver detta uttryckligen på offerten så spelar det inte någon roll då kunden har redan visionerat i sitt huvud att det ska bli bättre än original och samtidigt gratis och kunden kommer att sitta på golvet och skrika som ett småbarn (eller som en vuxen man som blivit fråntagen sin smartphone) ända tills verkstaden köpt en ny torkararmmekanism till kunden. |
Tack för ett uttömmande och bra svar. Det är armen till kopplingen i bilen som fått sig en törn när den hoppade ur och fastnade i den andra torkararmen. Det är en skillnad på ca 2 cm om man tittar på dom för dom ska ju vara i samma läge för att det inte ska wobbla eller på något annat sätt vibrera. Vet du vad det är för material? Såg att Amazon hade dessa armar till salu :) Länk |
|
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där är finest Chinesium - hade inte rört det med en teen foot pole och full ABC-dräkt... :-) Summan var inte ju så intressant, dessutom är 1200 SEK helt och hållet försumbar kostnad när man ser på helheten att drifta en bil idag. Så håll dig borta från Scamazon, fleaBay, AliBaba och hans rövare, WishWosh, FlipFlop, TikTok och liknande marknader. "Armen till kopplingen i bilen" och "skillnad på ca 2 cm" - nu blev jag nyfiken på vad för skada som uppkommit men framförallt på vilken del? Jag förstår inte riktigt vilken del du syftar på när du säger "armen till kopplingen i bilen" - är det Del 1 och 2, Del 3 eller Del 4 (se mitt tidigare inlägg) du tänker på? Jag gissar det är Del 1 och/eller Del 2 - men vill vara säker. Har du några bilder på skadan? Här är en bild som kan användas för att identifiera vilken del vi pratar om: Länk Med Del 1+2 menar jag de två länkarmarna som sitter fast i bilen nedanför vindrutan (en länkarm är rak och en är böjd). Med Del 3 menar jag jag det staget som håller ihop Del 1+2 och går horisontellt i bilden ovan. Med Del 4 menar jag den arm man ser till vänster i bild (och som sitter fast i Del 3 med en mutter). Del 1+2 ska ju vara vanligt enkelt stål (utan några speciella egenskaper) som pressats/stämplats till sin form. Vilket betyder att dessa går att manipulera och bearbeta (om man har tekniken och kunskapen). Men risken är ju att dess hål (med en rund pinne/bussning igenom) har tagit skada (böjts, ovalats ut eller liknande) med tanke på hur du beskriver händelseförloppet. Detta går självklart att laga men nu är vi uppe i hobby-mekanisk-verkstad nivå. Del 3 däremot ser ut som det har typiskt förstärkningsmönster (waffle/grid/whatever) och det ser mer ut som en gjuten del och isåfall typiskt gjuten med någon typ av (lätt)metallegering (ibland står det ingjutet vad det är för grundtyp av material). Isåfall är det inte lika enkelt att manipulera/bearbeta då denna typ av material har ofta en realtivt låg duktilitet (dvs lätt för att spricka när den utsätts för plastisk deformation). |
Om du kollar min länk så ser du vilken del det är, det är den långa som ska skruvas fast i motorn som är lite böjd. | |
ProPro-medlem 12.762 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det är alltså den delen som jag benämnt som del #2 i tidigare inlägg (och angivna i bilden här nedanför): Länk |
Ja precis, men vi hoppas det är rätt del jag beställde på Amazon. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.