|
|
---|---|
Hej jag har en bmw 320d e91 2010a. Fram fjäder gick av idag. Skulle beställa nya men vart osäker vilka jag har på min bil. Den är ganska låg jämfört med många andra av samma modell så jag antar att jag har m sport fjädrar(chassi). Kan jag kolla upp det nån stans eller se nån märkning på stötdämparna/fjädrarna? Jag har orginal fälgarna med däck 225/45-17 och då har jag ca 2-2,5cm mellanrum upp till skärmen börjar. //Micke | |
Hej. Vilket fabrikat på orginal spiralfjäder använder sig Bmw sig av på m-sport chassit. Anledningen att jag frågar är att olika fabrikat skiljer sig i längd och jag tycker den är perfekt i höjd och Bmw kostar 2011kr styck och jag behöver 2 stycken. | |
Du söker free m decoder och knappar in ditt chassienummer, då ser du all utrusning från fabrik, tex om den har standard, sport el M sport chassie. | |
Hittar bara betal sidor. Kan du skriva någon sida som fungerar? | |
fråga bmw? | |
Fick svar från Bmw idag. Jag har M-sport chassi på min bil. Fick inte veta någon längd på fjädrarna för nån sån data hade de inte och de fjädrar jag hittar skiljer sig längderna även för M-sport chassi av olika tillverkare. Vet någon av vilken tillverkare Bmw köper sina spiralfjädrar? | |
lesjöfors brukar nämnas som leverantör. har själv aldrig kollat, men pröva att söka här på forumet | |
Söker man på realom ser man inte fjädern är den som benämns som sachs men ingenting på fjädrarna. Kan det vara så enkelt att det är sachs som också är leverantör åt Bmw på fjädrar? Har någon bytt fjädrar fram av någon leverantör och upplever att ni fått samma höjd på bilen efter? | |
Lesjöfors är bra, Sachs gör nog dämparna. Generellt när man byter till nya fjädrar, fast det är rätt, så kan den bli lite högre. Just för att de är nya. Brukar sjunka lite med tiden. Men beställer du eftermarknads till M-kit så lär det bli så bra det kan bli.. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Om jag filtrerat rätt, årsmodell och motor, så erbjuder Bilstein och Sachs fjädrar fram för M-chassi i två smaker, spansk version eller automat: Länk Eller så går du till BMW och de tar fram rätt fjäder med deras tabell. Och så betalar du 3x eller 4x priset. |
|
Bmw tar 2011kr för en fjäder x 2= 4044kr. Efter marknads ca 700kr =1400kr så skiljer sig en hel del. | |
Beställ Sachs eller Bilstein och lägg pengarna du "sparar" på nya stötdämpare eller andra chassidelar. | |
Varför inte beställa en hel sats med fjädrar, exempelvis Eibach, så har du fjädrar bak också. Länk MVH Christofer |
|
För att jag ska bara byta bägge framfjädrarna. Känns onödigt att bytta bak då de är hela. | |
Du måste ju inte byta bak förens det blir dags. Tänkte mer på att det är onödigt att betala 1500:- för framfjädrar du inte riktigt vet passar, när du kan köpa alla fyra för under 2000:-. Byta framfjädrar är merparten av jobbet. MVH Christofer |
|
Är det någon som blivit nöjd med höjden på bilen efter bytet av någon fjäder tillverkare som motsvar bilens höjd från orginalutförand med m sport chassit. Ser att många tycker att de fått betydligt högre bil när de bytt till sachs fjädrar. | |
Säger inte att de beställt fel men Bilstein och Sachs är inte billigaste prylarna och bör motsvarar original. Då det finns fyra versioner, standard/M-chassi/manuell/automat, av dem så ökar chansen för mänskliga misstag. Köpte Bilstein fram till min Golf GTI -03 och de var på millimetern rätt höjd. Och rekommendationstabellerna från bildelssajterna hade fel (igen, knepig årsmodell för min bil?). Jag tittade på Bilsteins sajt för att vara säker på att det blev rätt. Kom på att jag såg den här annonsen igår: Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.