|
|
---|---|
Hej, Detta är mitt första inlägg och jag behöver nån expert som kan hoppa in med en åsikt eller två. Jag var idag och kollade på en BMW 325i Touring (med N52 motor 218hp), som har gått 17,500 mil. Jag fick ner priset till 75,000kr men jag ville enbart betala 70,000 så jag avvaktade. Är det värt priset? Den är servad för 800 mil sen, ingen vattenpump eller kamkedja bytt. Jag provkörde bilen och den gick riktigt fint, riktigt sköna säten men prislappen är vad jag föll på. Samt att den var lite tyngre att styra än vad jag förväntade, men inget som stör än (jämför med en Peugeot 407 från 2008 som också är trög i svängarna), Vad säger ni? Är det värt att lägga ner 75,000kr på denna bil? MVH, Möjligen blivande BMW ägare. | |
Hej och välkommen Priset beror på fler saker än ålder och miltal, exvis ägarhistorik, utrustning, servicehistorik (och servicebok), nya eller gamla sommar och vinterdäck, vilka reparationer som är gjorda (exvis stötdämpare brukar vara aktuella vid dessa miltal), att allt fungerar osv. Styrningen är lite trög på e90/91. Kamkedjan är inget problem på den motorn. |
|
Tack Matthias! Och absolut det stämmer! Priser kan variera väldigt mycket beroende på som du säger. Bilen har ingen värsting utrustning (gps och dylikt), däremot sportstolar vilket var väldigt bekvämt. Fullstämplad servicebok. Däcken är i OK skick, klarar av säkert 1-2 sommrar säsonger till. Och bilen har inte haft någon större reparation, vilket känns lite läskligt då många slitage delar i regel brukar börja gå vid detta miltal. MVH, |
|
Ha lite is i magen då om det inte känns helt hundra. Jag brukar göra misstaget att jag provkör och kollar för få bilar innan jag slår till. T.ex tyckte du styrningen va trög, provkör du fler får du en känsla för hur en fräsch e90 ska kännas. Det kommer alltid en finare till försäljning längre fram =) lycka till | |
Tack för era punkter! Återstår att se vad man gör, mest bara nyfiken ifall priset är värt det :) bilen i sig var mysig att köra, och vill ha bilen. Tänker bara så man ej betalar överpris! |
|
Hej, jag tycker priset 75000 är rimligt, givet att bilen är fullt iordning. Sommar och vinterdäck och ingen begynnande rost på jobbiga ställen som tex bakskärmar. Jag tittar själv efter en fräsch e91. Sportstolar är ett krav. Samt rostfri. Skicket är viktigare än miltal, färg, etc. | |
Alphoni: På E9x förekommer det både hydrauliskt och elektriskt servo, beroende på modell och år. Jag har haft en -09 med hydrauliskt servo och de är ju tyngre, men ger en helt fantastisk känsla jämfört med elektriskt servo. Förutsatt att något inte är galet så lär den har hydrauliskt. Två av mina nuvarande BMW's har hydrauliskt och en elektriskt, den senare är ju död i styrningen jämfört med de andra. Länka gärna till annonsen om du vill ha mer input, det brukar hjälpa på forum! |
|
Tack för alla svaren! Jag åker imorgon och kollar på bilen igen, och förutsatt att allting fortfarande ser bra ut så tar jag den rackaren! Så man blir nog en av BMW förarna här i landet! Följd fråga: Behöver jag fortfarande använda blinkers eller är de valfritt? |
|
Jag köpte en 325 E90 -05 av en användare här på forumet som hade gått 26" mil. "Den problemfriaste BMW jag haft" sa han som haft många BMW och är mycket kunnig. Vattenpumpen var bytt, även skruvar till oljefilterhuset, annars inga reparationer förutom service och bromsar. Jag fick byta stötdämpare och båda drivaxlarna bak p.g.a trasiga ABS kransar. Drog lite olja, ca 1 liter var 500 mil. Jag var påväg att byta bussningarna i bakvagnen som var dåliga, men vid 32" mil blev jag påkörd och sålde bilen som skrot. Räkna med vattenpumpen snart och även problem med ABS kransarna. Priset kan jag inte yttra mig om, mer än att de blivit 25" dyrare senaste åren än när jag hade min trots att de blivit 5 år äldre. Motorn N52 är BMWs sista bra motor, sen har det bara gått utför. Bilen är jämförelsevis trögstyrd, kan bli lite bättre när du byter stötdämpare och nya fjäderbenslagringar. |
|
Stenback@ -06 har hydrauliskt servo. |
|
Jag hade en 325i 06 för ganska länge sedan, grå skinn och trä inredning, mkt trevlig 'glidarbil'. Hade också en 325d med sportchassie, optimerad, som gick som ett skott. Har nu som extrabil en 320d touring. E90/91 är överlag en trevlig 'liten' bil gå in på carinfo.se så ser du historiken också. |
|
jag kör e91 325i 2007 .. miltal 33k 17.5k mil e ju ganska bra plus en klassisk motor n52 med silverkåpa. Kör till! :) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.